Florida med KLM og Delta

Fredag 23. februar kl 14:25, AMS-OSL KL1147, Boeing 737-900 PH-BXR, Sete 26A

24KLM.jpg

KLM's 737-900 før avgang Oslo. Den ene av Icelandairs to 767-er i bakgrunnen.

Overhørte kabinpersonalet si at også dette flyet var smekkfullt, samme som de tre forrige flightene. Avgangen var derimot noen små minutter forsinket, men kapteinen forsikret om at de ville kjøre noe inn underveis mot Oslo.

25-Takeoff.jpg

Til værs igjen på turens siste flight.

25-Landing.jpg

Over Hurdalssjøen like før en av de mer turbulente landingene jeg har vært med på Gardermoen.

Vel oppe i lufta sovnet jeg ganske fort, og våknet ikke før vi var på tur ned i skyene nord for Gardermoen. Dermed gikk jeg fullstendig glipp av det som hadde vært av servering underveis. Men jeg trengte nok søvnen enda mer. På bagasjebåndet kom kofferten min som en av de siste til tross for Priority-merkingen, men ventetida var uansett svært mye kortere enn det jeg har opplevd på OSL mange ganger før. Jeg kunne ha nådd det første toget med bare fem minutters margin, men nå var jeg sulten og bestemte meg for å oppsøke Burger King for en siste burger på denne turen før jeg tok toget hjem en time senere. Den smakte godt, men ikke så godt som hos Five Guys, som jeg fikk litt dilla på på denne turen. De må vi få til Norge så fort som mulig.

10-Daytona-Sunrise.jpg

Dette var en tur til et for meg godt kjent reisemål, men med et helt annet formål en tidligere turer. Hensikten denne gangen var både opptrening for en høyst nødvendig forbedring av den fysiske formen, samt at det skulle være en belønning for å ha gjennomgått et ganske hardt 2023. Så dermed ble det ingen fornøyelsesparker denne gangen og det passet meg utmerket. Istedet sto jeg opp klokka 0600 hver dag, unntatt dagene for sykkel og kajakk, og benyttet meg av hotellenes trimrom. Det var litt tungt de første dagene, men ble etterhvert en vane som jeg så fram til. Og formen ble da også betydelig bedre etterhvert, noe som også gjorde at maten smakte enda bedre. Tror jeg skal forsøke å feriere på noenlunde samme måte på framtidige langreiser.

Jeg er usikker på om Deltas økonomi-pluss er verdt pristillegget du må betale. I mitt tilfelle som bestilte sent var forskjellen til økonomi ganske liten og gjorde valget enkelt. Den ekstra benplassen du får virket på meg som om den var mer begrenset enn det jeg har opplevd den gangen Norwegian kjørte transatlantisk og mer på linje med hva SAS tilbyr i samme klasse. Når det gjelder gjennomføringen av reisen var den helt plettfri der både KLM og Delta var i skarp rute uten noen slags problemer eller snags av noe slag. Serveringen hos KLM i bakerste klasse var som ventet ganske enkel, mens maten over dammen servert hos Delta var ganske bra, litt bedre enn forventet. Jeg kunne ønsket meg en kortere forbindelse i Amsterdam på veien hjem, men bortsett fra det var dette helt perfekt. Neste langtur blir nok likevel en stund til, for selv om jeg har mye ferie til gode er krona svak for tida og gjør særlig hotellprisene i USA kostbare.

Last edited:
Takk for rapport og gode tips. Sykkel og kajakk i alligator- og slangeland høres friskt ut, men det er kanskje ikke så gæernt som det kan virke?

Før padleturen trodde jeg at alligatorer bare holdt til i ferskvann. Siden har jeg funnet ut at det egentlig ikke stemmer helt. Men uansett tror jeg padling i saltvann er ganske risikofritt når det gjelder alligatorer. For ferskvann trengs det nok mer solide farkoster. Og sykling rundt på oppmerkede stier er også trygt. Som LN-MOW sier, bare hold kjæledyrene langt unna vannkanten.

Last edited:
Takk for flott rapport og glad melding om formen. Vi kan alt om det å glede seg til neste reise under cellegiftbehandling.

Takk for fin rapport. Hadde en tur booket til Florida under pandemien, men den ble selvfølgelig kansellert. Så tror det nærmer seg 15 år siden sist, kjenner jeg har lyst på en tur igjen… Fint at formen er stigende! Hilsen Flyprat avdeling Kongsberg, utflyttet[emoji4]

Tusen takk for super rapport, og som andre sier her flot å høre at formen er på stell igjen. :)

Jeg var vel siste Flyprater i Fort Myers Beach før hurycane Ian ødela byen fullstendig, og du er første etter Ian. Og så ingen bilder, nei nå er jeg skuffet...
Stedet vi bodde, hadde hatt samme eierfamilie siden 1968. De brukte noe millioner på et halvt års oppussing, som var så godt som ferdig da Ian kom. Sånn så det ut før de begynte å rive det: https://www.youtube.com/watch?v=O2CuKjK6Xts

Jeg var vel siste Flyprater i Fort Myers Beach før hurycane Ian ødela byen fullstendig, og du er første etter Ian. Og så ingen bilder, nei nå er jeg skuffet...

Jeg ble skuffet selv, hadde planlagt å rusle rundt i sentrum og kikke på resultatet av orkanen, men det var bare ikke mulig å sette fra seg bilen noe sted jeg kunne se. Var der på en lørdag, og sto også en del i kø for å kjøre over brua. Og hadde aggressive utålmodige folk i køen bak meg, så det var en del stress.

Men jeg fikk med meg da jeg kjørte forbi at det så ut som de fleste ødelagte husene nå var ryddet bort slik at det var mange ledige tomter rundt omkring. Antar at kostnadene ved å bygge opp igjen er voldsomme når det gjelder forsikring og slike ting, så mulig det blir stående tomt en stund.

Back