De flyr vel kun mellom HAU-BGO-KSU hvis jeg ikke tar feil.
Den har jo vært et trivelig bekjentskap, totalt sett. Jeg var vel nokså tidlig ute, tok ut F50-papirer allerede i '88, og i den tidlige tiden var den vel alt annet enn trofast. Så det har vel heller vært et hat/elsk-forhold.
Egentlig var den teknisk sett veldig gjennomtenkt, bare så synd at ikke Fokker kunne investere litt mer i å utvikle aerodynamikken, det hadde nok hjulpet litt på økonomien. Den sliter jo litt med 50-talls-skroget (og vingen!). Strukturelt sett er det jo gjennomprøvd og solid, men iforhold til konkurrentene er den vel litt tung, tror jeg.
Men etter hvert som barnesykdommene (nesten) forsvant kom jo den hel-digitale motor- og propeller-styringen til sin rett. Syncrophasing av propellene i CLB & CRZ gjorde den jo faktisk ganske stillegående inni også. Men ikke i T/O...
Så det blir jo egentlig trist at den forsvinner, med tanke på alle de hundrevis av arbeidstimer jeg og mange med meg har lagt ned i den.
Re: Min måte å si farvell på til en trofast sliter.
Herlig collage! Virkelig vemodig å se et så styggpent fly fare hen. Neste fly ut er MD-80... Hvorfor må de ta vekk de flotteste flyene i flåten sin?! (jeg vet jo egentlig grunnen, men de er jo så fiiineee)
Re: Min måte å si farvell på til en trofast sliter.
Oj, takk for bilder og info. Må prøve å få til Hau-Bgo-Ksu t/r på bonuspoeng eller noe i løpet av de neste ukene.
Håper da på maskin i helhvitt og gammel Sas-logo på halen, det er noe nostalgisk stilfullt over denne finishen.
Re: Min måte å si farvell på til en trofast sliter.
Er ikke sikker når siste flytur her hjemme skal skje, men vet den skal flyes over til England den 1. november.
Siste maskin som flyr er helhvit og regen er LN-RNG.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger på bilde(ene).
Re: Min måte å si farvell på til en trofast sliter.
Måtte rett og slett booke HAU-KSU t/r neste uke, 4 legs, verdig farvel med f-50'n det.
Tidsbesparende backup-plan er å ta den lange veien hjem til Oslo; Hau-Bgo-Ksu-Oslo, svinger det også
Husker spesielt vinteren Sas tok vekk jetflyene mellom Oslo og Haugesund, MYE vær den vinteren, husker det som om F-50'ene alltid fløy inne i (drit)været, og aldri over, definitivt min mest 'turbulente periode'