Min måte å si farvell på til en trofast sliter.

Piddien

ScanFlyer Silver
Min måte å si farvell på til en trofast sliter.

Skål til en trofast sliter som synger på siste verset i SAS sin tjeneste.

34e3ff70.jpg

:drink:drink

Re: Min måte å si farvell på til en trofast sliter.

Snufs... det vakreste propellflyet som fins:) Takk for bildet.

Nydelig bilde!!! Synd at jeg enda ikke har fått bilde av det på SVG :( Jeg er alltid på rett sted til feil tid, hehe :p

Ja, dett var dett. Husker godt Busy Bee`s flåte. Luktet godt gjorde dem også :cool:

Er det slutt for F50 i SAS nå?

Men uansett hvordan jeg snur og vender på maskinen så får jeg den ikke til å bli vakker.

Hvor flyr F50 fremdeles? Har ikke sett dem på SVG på en god stund. Ser ut til at jeg må dra på spottertur i Norge de kommende helgene.

Et flott bilde! :D Som du sier, det er slutt på en epoke! Fokker50 er en av de flotteste propellflyene, et sant sjarmtroll! :)

Last edited:

Hvor flyr F50 fremdeles?

De flyr vel kun mellom HAU-BGO-KSU hvis jeg ikke tar feil.

Den har jo vært et trivelig bekjentskap, totalt sett. Jeg var vel nokså tidlig ute, tok ut F50-papirer allerede i '88, og i den tidlige tiden var den vel alt annet enn trofast. Så det har vel heller vært et hat/elsk-forhold.
Egentlig var den teknisk sett veldig gjennomtenkt, bare så synd at ikke Fokker kunne investere litt mer i å utvikle aerodynamikken, det hadde nok hjulpet litt på økonomien. Den sliter jo litt med 50-talls-skroget (og vingen!). Strukturelt sett er det jo gjennomprøvd og solid, men iforhold til konkurrentene er den vel litt tung, tror jeg.
Men etter hvert som barnesykdommene (nesten) forsvant kom jo den hel-digitale motor- og propeller-styringen til sin rett. Syncrophasing av propellene i CLB & CRZ gjorde den jo faktisk ganske stillegående inni også. Men ikke i T/O...
Så det blir jo egentlig trist at den forsvinner, med tanke på alle de hundrevis av arbeidstimer jeg og mange med meg har lagt ned i den.

Stemmer at det er HAU-BGO-KSU som er siste rute ut. Skal fly HAU-BGO den 22. oktober:D

Flotte bilder! 1. november er en epoke over... :cry:

Herlig collage! Virkelig vemodig å se et så styggpent fly fare hen. Neste fly ut er MD-80... Hvorfor må de ta vekk de flotteste flyene i flåten sin?! :( (jeg vet jo egentlig grunnen, men de er jo så fiiineee)

Oj, takk for bilder og info. Må prøve å få til Hau-Bgo-Ksu t/r på bonuspoeng eller noe i løpet av de neste ukene.
Håper da på maskin i helhvitt og gammel Sas-logo på halen, det er noe nostalgisk stilfullt over denne finishen.

Last edited:

Blir trist uten den ja som alle andre sier :( Men er glad at jeg fikk meg en klapp tur i en av SAS sine F50 :) Forresten flotte bilder ;)

Noen som kan bekrefte at siste flygning fra HAU er den 29 Oktober (SK2328)?

Er ikke sikker når siste flytur her hjemme skal skje, men vet den skal flyes over til England den 1. november.
Siste maskin som flyr er helhvit og regen er LN-RNG.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger på bilde(ene).

:)

Savner allerede lyden, Dashen er ikke det samme.

Her er en liten greie jeg smørte sammen for en stund siden:
fokker.jpg

Måtte rett og slett booke HAU-KSU t/r neste uke, 4 legs, verdig farvel med f-50'n det.
Tidsbesparende backup-plan er å ta den lange veien hjem til Oslo; Hau-Bgo-Ksu-Oslo, svinger det også :)
Husker spesielt vinteren Sas tok vekk jetflyene mellom Oslo og Haugesund, MYE vær den vinteren, husker det som om F-50'ene alltid fløy inne i (drit)været, og aldri over, definitivt min mest 'turbulente periode' :)

Back