Re: Min første SK A319 flight CPH-DUS-CPH
Greetings fra 34000 fot. Champagnen holder korrekte 8 grader på 9H med G ledig på en skitten A340 av gamle typen.
En innholdsrik dag i dag.
Får vel starte fra begynnelsen.
Onsdag 30/8 SK480OSL-ARN, 0835 737-600 Sete 5C, en klasse.
Opp tidlig, har begynt å bli litt kaldt i været nå. Siden jeg har solgt min kjære Audi fordi jeg skal flytte til USA, hadde jeg leiebil denne uken. Fant ut at jeg liksågodt kunne levere bilen på Gardermoen. Kjørte den latterlige Renaulten utover en tom E6 og ankom OSL 0750. Det var litt kø i sikkerhetskontrollen, men jeg var ved gaten ca. en halvtime før avgang. Det var såpass knapt med tid at jeg hoppet over loungen.
Vanskelig å ta bilde ved gate 36, men jeg klarte det :colgate:
Vel ombord, hadde jeg den samme hyggelige flighten som en annen av våre kjære medlemmer beskrev i en flott rapport for noen dager siden. Midtsetet var ledig, rundstykkene og kaffen var varme og det smaker med litt frokost.
Landet på rute i Stockholm, rett etter tullen møtte jeg Gustaf, en fellow Flyertalker.
Medlemmene på SAS boardet på FT har valgt 3 personer i en kontaktgruppe som ofte har møter med SAS direktører, spesielt EB. Det er Gustaf (for Sverige), Ole (Danmark) og yours truly fra gamlelandet.
Flyet fra CPH som Ole var på var halvtimen sen og vi tok oss en kopp kaffe oppe i kafeteriaen i T5. Fikk tatt et bilde av TGs 744 som sto med vidåpne dører for å lufte ut tåfisen etter enn lang tur fra BKK.
Etter Ole landet, tok vi taxi til Frøsundavik og ble møtt av Kerstin, prosjektleder hos EB. Hadde først et møte med EB der de fikk presentere sine "nyheter". Også EB har fått en ny sjef nylig. En ung, dansk dame som virker meget oppegående.
I 3 tiden kom Lasse. Det er ikke det første møtet han har med oss FTere. Han er en ivrig lurker som følger med på alt vi skriver...
Etter møtet tok Gustaf og jeg taxi ut mot Arlanda. Gustaf skulle med fly tilbake til Karlstad, jeg skulle campe på Park Inn hotellet på Arlandastad. Et billig, meget godt alternativ med gratis shuttlebus til Arlanda som kun er 5 minutter unna. Jeg måtte slå drosjesjåføren i bakhodet da han faktisk sovnet på motorveien!!!
Vel fremme på hotellet med livet i behold, var det bare å kjøpe seg internet kort, ta seg en hamburgare tallrik, poste på FT og Scanair, svare på mail og gå i koma, vekkeklokka lurte noen få timer unna....
Torsdag 31/8 klokka fytterakkern!
Om det er noe jeg respekterer tungt, er det dere karer som holder hjulene i gang for at gutta skal komme seg dit de skal. Fatter ikke hvordan dere klarer å stå opp så tidlig hver dag.
Unge lovende skjønte ihvertfall lite da vekkerklokka på mobilen i stereo med hotelltelefonen ringte vilt kl 0500.....
Det er dog lettere å komme seg opp når det er noe man gleder seg til. Selv om det kun var en gammeljomfrutur jeg var invitert til, gledet jeg meg til å bli med Prinsen på tur.
Shuttlebussen var stappfull og vi var på Arlanda 5 minutter senere. Jeg tasset igjennom fast tracken de er velsignet med på ARN og visste at loungen faktisk ikke engang var åpnet.. Derfor bar det til gaten. Gate 1!
Ved gaten møtte jeg KJShaw og SK_RSJ fra flyertalk som skulle delta på turen. De hadde jo selvsagt vært på internet som BN1 1D og BN2 1F, derfor ble det 1E på unge Tommy som var BN langt bak i leksa..
Torsdag 31/8 SK1415 ARN-CPH 0620 MD82 Sete 1E, en klasse.
Frokosten kom raskt på bordet og en tur i midtsetet mellom 2 flyentusiaster, går fort. Ble litt sirkling over CPH, landet 0739.
Heldigvis sto Prinsen parkert på gaten ved siden av der vi parkerte slik at det tok under 1 minutt å komme seg dit. Ved gaten sto en ung flott jente fra CR i Danmark og ventet på oss. Hun ønsket velkommen og ved gaten ventet også Jesperm og CPHflyer. Vi ble litt bekymret for 3tflyer som kom fra TRD kvelden før. Det viste seg at det hadde vært lang ventetid i sikkerhetskontrollen, 30 minutter i fast tracken!!
Klokka 0755 kom det en dansk kaptein med DET morratrynet spaserende mot gaten. Styrmannen så litt mer fresh ut, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg hadde håpet han hadde stått opp litt tidligere sånn at han hadde vært der en halvtime før som avtalt. CS jenta begynte å bli litt svett, hun gikk ombord sammen med pilotene og kom tilbake bare 10 minutter før vi skulle gå og ba oss skynde oss ombord før andre pax skulle boarde. Ble masse stress, kapteinen var ikke interessert i å snakke med oss, vi fikk ikke lov å gå utenfor flyet og ta bilder. Vi hadde 90 sekunder på oss før resten av paxen kom ombord så bildene ble ok, men bare det...
Torsdag 31/8 SK1629 CPH-DUS 0815 A319 Sete 5F, business class
Det luktet NY Cadillac ombord!! En purser som var mye mer hyggelig enn vår morragretne kaptein, tok hjertelig imot oss på vår pre-boarding. pga at jeg skulle direkte til Chicago etter arrangementet, hadde jeg med meg Travel Proen og det ble rimelig stressende for å få tatt bildene før paxen kom. Det er helt nye seter ombord som var meget behagelige, men prinsen er satt opp for en klasse, altså like brede seter hele veien. De første 5 radene hadde bedre plass til bena.
Det var 5 rader med C klasse og vi okkuperte de 3 bakerste radene på ene siden. Vi pushet back litt sent, la merke til at mange av bakkepersonalet stoppet opp og beskuet den vakre Prinsen når vi rullet nedover i sakte fart. Take off fra R22 og vi snakker om en meget kraftig Prins som satt oss helt tilbake i setene og vi roterte sinnsykt tidlig!
Det er jo bare en knapp time til DUS og det var mange premium pax ombord. C hadde som sagt 5 rader med 5 pax utenom oss. Det var faktisk Flex til og med rad 15 med mange pax. Stappa på Monkey som vanlig...
Frokosten besto av diverse pålegg, Chorizo, ost, noe merkelig kjøtt, yoghurt etc. (se bilde). Mye variert, godt brød.
Rett etter frokosten kom purseren rundt med et brett med Champagne. "Siden det er den første, offisielle flighten med A319, byr vi på Champagne i dag!". Var ikke usein med å ta et par flasker.
Etter en behagelig flight, landet vi på rute i DUS. Vi fikk en Follow me bil forran oss og havnet i et trangt hjørne. Kapteinen hadde lovet CR jenta vår at han skulle ta bilder for oss, så vi ventet til all pax hadde gått av og ombord i bussen. Da vi kom frem sa vår supersure kaptein at "dere skal jo med bussen så nå kan dere ta bilder selv..." Vel, alle pax ventet på oss, så jeg kunne ikke bare springe nedover tarmacen mens de ventet..... Fikk tatt et bilde av snuten
Bussen kjørte oss 20 meter og slapp oss av, jeg fikk tatt et bilde til.
Vi havnet da nede på baggage claim og måtte ta oss opp, sjekke inn og gjennom security. Siden alle FTerne hadde kjøpt egne billetter, var alle disse booket i M. CR damen hadde ordnet upgrade fra CPH, men i DUS ble det "back of the bus" for hele bunchen utenom meg som var invitert. Jeg gikk til gatepersonalet og ba henne se på meldingen som lå inne, men dessverre var det ikke nok catering for oss alle, så jeg ba dem nedgradere meg til 16A. Vi havnet bak i leksa, men det var ikke så mange pax at midtsetene ble opptatt. Siden det var en så kort flight, spilte det liten rolle.
Etter take off, sovna jeg som en stein og våkna når hjula kom ut rett før landing.
Vel på bakken, var det bare å spasere mot loungen der Chris, salgsbossen for Danmark, hadde booka et møterom. Han ville gjerne snakke med oss. Etter et par timers prat, noen wienerbrød og kaffe, avsluttet vi møtet med en lovnad fra Chris at en modell av retro A319 var kunne forventes i posten om få dager!!
Våre danske venner dro hjem, de som skulle tilbake til Norge, Sverige og meg som skulle til Chicago, stakk opp i god loungen og tok et par Tuborg sammen. Jeg fikk tildelt sete 38D av lounge damen med beskjed at jeg hadde et nytt BP ventende på meg i gaten.
Torsdag 31/8 SK943 CPH-ORD 1530 A343 Sete 9G og H!
Mottok en flott oppgradering og nå sitter jeg her og koser meg med alt som SAS har å bidra med. (Jada Bizflyer, menyen kommer!!

)
Der er masse bilder, men vær snill og vente til i morgen. Connexion er alt for treig til å laste opp bilder....
Har mange flighter neste uka i USA. Skal jeg poste fra dem også, gi beskjed!
Bilden kommer i morra, Calvadosen er på bordet så dere får kose dere!
Hilsen Tommy777!
Meny!
Scandinavian Dining:
With your wellbeing in mind, our aim is to make your experience on board as comfortable as possible. Enjoy the chefs meal choice of today and our selection of beverages.
We wish you a pleasant flight!
Green leaf salad with dressing of the day
First course
Fresh prawns with vichyssoise sauce with bleak roe
Main course
Sauteed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potatoe, leek and mushrooms and fresh tomatoe
or
Pork tenderloin served with bean ragout, grilled zucchini and mixed pepper, chilli and garlic relish
or
Dijon mustard coated roast of lamb served with potatoe wedges, ratatouille and lamb jus
or Chilli cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian)
Cheese
Spanish Manchego (KANON!) and Italian Taleggio (DOBBELKANON!!) served with plum chutney and crackers
A sweet finish
Petit fours
Wine
White Wine
2004 Jackson Estate Sauvignon Blanc, New Zealand
2004 Woodstock Viognier Semillon Riesling, Australia
(han der SAS vin sjefen tror Australia er vinplass nr. 1

)
Red wine
2003 Veranda Pinot Noir Reserve, Chile
2000 Marchesi Antinori Chianti Classico Riserva, Italy (jess!)