Prisspekulasjon eller ikke, det som må være avgjørende er hvem kan vi stole på i tilfelle krig. Vi må være helt sikre på at alliansefrie Sverige vil levere reservedeler og utstyr til Norge i en eventuell konflikt. Vi kan ikke ha en situasjon hvor Norge er i krig, og Sverige plutselig nekter å levere fordi Russerene står på grensen i nord og truer.
Ikke at man skal begynne å henge ut journalister, men man burde forstå at prisen på jagerfly ikke kan sammenlignes som prisen på brus eller en flybillett til Bergen for den saks skyld. Det lukter PR- byrå lang vei her...
Denne jagerfly-debatten er blitt helt vill egentlig med utrolig masse lobbyvirksomhet og på meg virker det som svenskene fører an her. Etter min mening er de amerikanske flyene klart å foretrekke, uten tvil. Det er jo også viktig at maange land kommer til å kjøpe disse slik at senere kostnader vil bli delt på mange. Dette har jo spart Norge for milliarder på F 16.
Det er egentlig bare Wallenberg- familien i Sverige som kommer til å tjene på kjløp av JAS Gripen og det er jeg ikke så veldig interessert i...
Å nei da, vi trenger samarbeid med svenskene på mange områder, men ikke akkurat på jagerfly. :SWE
I et lengre tidsperspektiv blir de siste årenes amerikanske utenrikspolitikk mindre interessant sammenlignet med de historiske båndene over Atlanteren. Og så må det legges til at Sveriges utenrikspolitikk også består av å hjelpe til i Afghanistan selv om man ikke er formelt forpliktet til det gjennom et medlemskap i NATO. Og den svenske regjeringen har for tiden et betydelig bedre bedre forhold til Bush- administrasjonen enn den norske.
Sveriges statsminister har vært hos Bush og "kjent kraften av hans lederskap", mens den norske angivelig nekter å motta en invitasjon fra Bush om å komme på besøk i det hvite hus. (Etter min mening en usedvanlig barnslig, latterlig, karakterløs og historieløs beslutning:exclaimation).
Nå følte jeg at jeg bidro til å dra denne tråden langt OT. Det beklager jeg og det stopper her.![]()
Sist jeg sjekket var faktisk Norge i samme allianse som USA, ikke med Sverige.......
Sist jeg sjekket var faktisk Norge i samme allianse som USA, ikke med Sverige.......
Av samme grunn som at en ikke kjøpte flere F-5 da en gikk til innkjøp av F-16. Ja, en litt dårlig sammenligning, og F-16 er på ingen måte en utdatert fighter, men det er likevel bare så mye en kan få gjort med et design som er ca 35 år gammelt.Det jeg ikke fatter med hele opplegget er , som nevnt tidligere her, hvorfor ikke kjøpe nye Block 52+ F-16 jagere.
En har ikke sett behov for tosetere, treningen gjøres i simulatorene. Og når det kommer til informasjonen til pilotene, så gjøres det mye for å forenkle måten dette presenteres for piloten på.F-35 har pr idag ingen 2-seter utgave noe som begrenser den ennå mer. Greit piloten har mye hjelp av datamaskiner, men selv de klarer bare å gjøre så mye. Det vil fremdeles være behov for trening og oppfølging med to personer i flyet.
Men så vil RNoAF heller ikke være blant de første landene som mottar maskiner, vi kommer et godt stykke bak i køen.*Man slipper å tenke på "barnesykdommer". Både JSF og SuperGripen er nye fly som vil ha en viss innkjøringsfase og sansynligvis med tap av både fly og mannskap.
På mange områder ja, men på en hel del områder er det ikke detF-16 Block 52+ er ett bedre valg en både Super Gripen og F-35
Det er vel ikke så mange som har bestillt JAS, så der kommer vi vel ikke så langt bak i køen. Men med JSF så kommer vi et godt stykke bak i køen jaMen så vil RNoAF heller ikke være blant de første landene som mottar maskiner, vi kommer et godt stykke bak i køen.
Takker for korreksjonen BSSW, og ja, jeg siktet her til F-35Det er vel ikke så mange som har bestillt JAS, så der kommer vi vel ikke så langt bak i køen. Men med JSF så kommer vi et godt stykke bak i køen ja
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2696245.ecegår la flyprodusenten Lockheed Martin frem resultatene fra hittil hemmeligholdte krigstester.
- Vi dreper seks fiender og de én av oss. For våre konkurrenter er forholdstallet én-til-én, sier direktør Keith O. Tucker fra Lockheed Martin Aeronatuics Company i Forth Worth, Texas, til Aftenposten.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.