Milliardbom på amerikanske jagerfly

Re: Milliardbom på amerikanske jagerfly

Kampen om århundrets norske flykjøp eskalerer. Den amerikanske ambassaden anklager nå svenskene for å markedsføre en flytype som passer best på flyshow.

Amerikanerne føler antagelig at svenskene er på offensiven, for informasjons- og påvirkningsarbeidet er trappet betydelig opp. Sist med en uvanlig pressemelding fra den amerikanske ambassaden, der man ønsker å avlive "myter" om F-35.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2706787.ece

Det er vel ikke så mange som har bestillt JAS, så der kommer vi vel ikke så langt bak i køen. Men med JSF så kommer vi et godt stykke bak i køen ja

Og når det er flere som vurderer å avbestille fly, så rykker vi stadig fram i køen?

Vidar

Spørsmålet om Hva ville vært det beste alternativet av dagens opprative jagere for Norge?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117540
er henvist til denne tråden, uvisst av hvilken grunn.
Denne tråden handler om kjøp av nyere versjoner av F-16 eller russiske fly kontra F-35 med bakgrunn i at vi har kompetanse på F-16 allerede. Ikke flyenes kapasitet, som var overskriften i det opprinnelige spørsmålet.

Men for å prøve å svare på det så er det vel noen andre fly som kan vurderes. Ønsker man å handle amerikansk så er F-22 Raptor en versjon som allerede er operativ. Meget dyr og avansert. Og det spørs vel om amerikanerne vil selge oss de mest avanserte versjonene. De har også F-18 Superhornet, F-15 og selvfølgelig F-16 som er betydelig oppgradert i forhold til de versjonene vi har i dag.
EF-2000 som også var med i konkurransen tidligere er også en maskin som er operativ i dag og en maskin man kanskje ville få kjøpe den kapasiteten som er å få ut av den, og ikke en redusert maskin. Videre har franskmenne sin Dassault Rafale som ble levert til Frankrike i 1998. Også den ble nevnt tidlig i konkurransen. Også svenskene har sin JAS-39 som er operative med de versjoner som eksistereri dag.
Alle de tre sistnevnte har alle vært i kampsituasjoner allerede, og sammen i Libya. Det var vel ingen av de som "falt gjennom" der. Alle gjenoomførte de oppdrag de fikk, så langt jeg vet. Men det dreide seg vel hovedsakelig om oppdrag mot bakkemål.

Vidar

F-22 selges vel ikke til andre stater, er ikke den underlagt exportforbud?

JAS-39 har ikke vært i kampsituasjoner. Den opererte som en bemannet UAV i Libya.

F-22 har vel hatt en del problemer, og det er blitt meg fortalt at den ikke har deltatt i noen av de seneste "krigene" USA har utkjempet. Om det stemmer så er i så fall det en tankevekker.

JSF ser jo fin ut på papiret, om ting fungerer som de skal, men er ikke det Norge trenger egentlig en avskjæringsjager? Ikke et mini-bombefly? Eurofighter hadde jo i så måte passet bedre, tror nå mitt uvitende jeg.

Jag tror också Eurofigher hade varit bättre för Norge...en riktig air superiority fighter med två motorer, bra om man ska flyga mycket över öppna hav.
Envisa återkommande rykten gör gällade att Eurofighter tom är en bättre WVR fighter än F-22.

F-22 har vel hatt en del problemer, og det er blitt meg fortalt at den ikke har deltatt i noen av de seneste "krigene" USA har utkjempet. Om det stemmer så er i så fall det en tankevekker.

JSF ser jo fin ut på papiret, om ting fungerer som de skal, men er ikke det Norge trenger egentlig en avskjæringsjager? Ikke et mini-bombefly? Eurofighter hadde jo i så måte passet bedre, tror nå mitt uvitende jeg.

Med andre ord sier du her at F-16 ikke har gjort en bra jobb i Norge. For det er også et "minibombefly", som du så fint kaller det.

Milliardbom på amerikanske jagerfly

Det er lenge siden man tok stilling til om flyet kun skal brukes til QRA og landingsrunder. Svaret var; nei.

Er det egentlig det Norge trenger? Norge trenger vel en multi-role maskin, slik F-16 er. Er enig med deg at av de nåværende operative fly som er tilgjengelig så er ønsket EF-2000.

Nå er det kanskje større sjanse for at våre maskiner vil bli brukt i internasjonale operasjoner enn et forsvar av Norge mot Russ..., eh, våre fiender.

Vidar

Synes det er risikosport med ett singel-engine plane plassert på kysten med så mye sjøfugl.

Parolen i Libya var ikke akkurat "Peace and Love".
Det forandrer ikke det faktum at Gripen kun fløy CAP- og rekognoseringsoppdrag over Libya. En Gripen har aldri "fired a weapon in anger", så det er litt tidlig å si at de er "combat proven". Typhoon og Rafale har derimot begge vist hva de duger til.

Det er nå en del F16 som har gått i bakken i norge, og så vidt jeg husker syldes ganske mange av disse tap av motorkraft. Risikosport er det dog ikke med en motors jagere ettersom piloten har gode forutsetninger for å overleve selv om han må skyte seg ut over vann. Økonomisk er det jo en annen sak, men da må man også regne på hva økte vedlikeholds og drifstoffkostnader for 2 motorer betyr.

Jeg synes nok også at EF2000 hadde vært et bedre valg, særlig med tanke på at flyet er mer ferdig og utprøvet slik at både leveringstider og kostnader hadde vært betydelig sikrere når kontrakten ble inngått.

På over 30 år med F-16-operasjoner har vi mistet tre maskiner som følge av "birdstrike" - det kan neppe kalles et stort problem.

Re: Re: Milliardbom på amerikanske jagerfly

Men vil kalle det ett dyrt problem

Sikkert dyrere å kjøpe 50 fly med 2 motorer, enn loss av 3 fly over en periode på 30 år:rolleyes:

Mulig EF hadde vært ett bedre fly for forsvar av Norge, men regner med at forsvaret og regjeringen har lagt inn en del momenter for å kunne ta på seg oppdrag for NATO og FN, slik at F35 rar seg mye bedre ut på papiret. Ikke at jeg tviler på at F35 kommer til å bli ett mega bra fly, men det tar seg tid, og det blir dyrt :cool:

Sikkert dyrere å kjøpe 50 fly med 2 motorer, enn loss av 3 fly over en periode på 30 år:rolleyes:

Mulig EF hadde vært ett bedre fly for forsvar av Norge, men regner med at forsvaret og regjeringen har lagt inn en del momenter for å kunne ta på seg oppdrag for NATO og FN, slik at F35 rar seg mye bedre ut på papiret. Ikke at jeg tviler på at F35 kommer til å bli ett mega bra fly, men det tar seg tid, og det blir dyrt :cool:

Regnestykket ditt blir feil. Man kjøper ikke 50 to-motors fly for å erstatte 3 en-motors.

Hva var forskjellen mellom 50 to-motors EF-2000 og 50 en-motors F-35. Både i innkjøp og drift. Det er der differansen ligger som sier noe om hva som lønner seg. Men det ble aldri noen reel konkurranse mellom de to maskinene, og ikke er det sikkert at det hadde blitt det om ikke EF hadde blitt trukket fra konkurransen heller. Jeg tror vi hadde endt opp med J35 uansett, og er ikke overbevist om at det er det beste alternativet de neste 15-20 år. Men det er en maskin som på grunn av "aldersforskjell" vil vare lengere, forhåpentligvis.

Vidar

Back