Midlertidig stengt luftrom over Syd-Norge (25APR24)

Nå vet vi vel enda ikke hva som skjedde i dag, og om det hadde hjulpet om man hadde en gjeng med folk som satt en annen plass og skulle koordinere tingene.


Så er det også sagt at SAR-tjenestene(e) ikke er rammet, og man kan jo også fly VFR der det er mulig.



Jeg antar at man fikk et eller annet utfall/feil så stopper man alt til man får oversikt og så setter man i gang på nytt eller med alternative prosedyrer.


Som vanlig så er det vel også en vurdering av risiko vs sannsynlighet vs konsekvenser. Det at flyene står noen timer får store konsekvenser for en del mennesker, men for de aller aller fleste personer i Norge så har stoppen i dag null konsekvenser.



Om noe nasjonal infrastruktur skulle bedres så tror jeg jernbanen og en del veier burde kommet lenger frem på listen. Det er ganske mange single point of failures på de områdene...bare se på jernbanen i Oslo-området :stir

Null konsekvenser? VG har artikler med “Dette har du krav på”. Blir dyrt for selskapene som må betale for dette.
 
Null konsekvenser? VG har artikler med “Dette har du krav på”. Blir dyrt for selskapene som må betale for dette.

Ikke noe EU kompensasjon her siden det er utenfor flyselskapens kontroll, kun krav på "care" og komme frem. Selv om ja, bagasje på avveie og forsinkelser ikke er gratis for selskapene
 
For. En. Dag.

Ny personlig rekord i alternative bookinger :)

PS:
SAS har vært eksemplariske. DY roter fælt.
 
Var det noe lignende som skjedde i UK i fjor?

Det var noe flight plan greier der også, ja. Der var det antikvariske systemer som ikke kunne takle at to navigasjons punkter hadde samme navn eller noe i den duren, og dermed gikk det i krøll for MS DOS eller hva systemene drives av...
 
Ikke noe EU kompensasjon her siden det er utenfor flyselskapens kontroll, kun krav på "care" og komme frem. Selv om ja, bagasje på avveie og forsinkelser ikke er gratis for selskapene
I følge VG og forbrukerombudet så har de visst krav på mat og drikke, og full refusjon om 5 timer forsinket.
 
Null konsekvenser? VG har artikler med “Dette har du krav på”. Blir dyrt for selskapene som må betale for dette.
Jeg skrev "...for de aller aller fleste personer i Norgeså har stoppen i dag null konsekvenser...", og man må se hendelsen i lys av sannsynlighet, varighet og konsekvens.


Ja, mange ble rammet, men det er dermed ikke en "stor nasjonal hendelse". Det er ekstremt sjelden dette skjer i flytrafikken i Norge og sannsynlig vis gjør man, som man pleier i flybransjen, å ta lærdom av det slik at det ikke oppstår igjen, evt finner rutiner for å minimere konsekvens.


For oss som bor i Oslo-området og er avhengig av nasjonal infrastruktur som jernbane så ser man daglig hva single point of failure medfører...
 
I følge VG og forbrukerombudet så har de visst krav på mat og drikke, og full refusjon om 5 timer forsinket.


Mat og drikke ved forsinkelse på over 2 timer. Etter fem timer kan du be om refusjon om du ikke lenger vil reise. Standardkompensasjon gjelder ikke i slike tilfeller da det åpenbart er utenfor flyselskapenes kontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mat og drikke ved forsinkelse på over 2 timer. Etter fem timer kan du be om refusjon om du ikke lenger vil reise. Standardkompensasjon gjelder ikke i slike tilfeller da det åpenbart er utenfor flyselskapenes kontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja,noe annet er galskap.
 
ekstraordinær hendelse og vil ikke dekkes av det. https://flyforsinkelser.no/ekstraordinaere-omstendigheter


sitat forbrukerrådet
Innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter

Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, enkelte typer streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.
 
Fikk bong på 150 kroner umiddelbart etter kansellering.

Full refusjon på poeng og avgifter fra SAS etter noen timer.

Hos DY fikk vi ingen ting og ingen service.
 
Tok en tilfeldig flight fra DY i går - se bilde.

Like mye som om det er dårlig informasjon fra flyselskapet, så handler det også om man er en god eller dårlig passasjer!
Når det står i klart og tydelig i meldingen alle pax får tilsendt hva grunnlaget for en kansellering er OG at de jobber så fort som man kan med å hjelpe dem, samt at flyselskapet kommer til å sende informasjon om ombooking så fort som mulig, så må man faktisk respektere det og forstå at det kanskje betyr litt venting. Og hvis man ikke har skrudd av alle «sensorer» kroppen er tildelt helt, regner jeg med de aller fleste oppegående folk observerte at ikke bare deres eget fly var kansellert. Det skal sies at mange også er flinke og skjønner tegningen. Bare et hjertesukk over alle som KUN tenker BARE på seg selv, og ikke forstår at ting tar ekstra tid når slike stor hendeler skjer.

Så til dårlig informasjon, tredjepartsselskaper skulle vært pålagt av EU-lov å oppgi tlf og e-post til flyselskapene slik at de faktisk får den informasjonen flyselskapene sender ut. Dette er et stort problem, både ved utsendelse av matkuponger, statusoppdateringer på reisedag, eller ruteendringer på forhånd. Og i tilfeller som i år, da hadde nok MANGE fått info om ny rute, men pga at tredjepartsselskaper ikke oppdaterer/videresender info til kundene, står pax der uten info.

Og skulle det ha sittet en person til å hjelpe ALLE pax individuelt til en hver tid, da hadde den billettprisen vært gigastor.
 

Attachments

  • IMG_0987.jpg
    IMG_0987.jpg
    112.8 KB · Views: 403
For. En. Dag.

Ny personlig rekord i alternative bookinger :)

PS:
SAS har vært eksemplariske. DY roter fælt.

Tja, kompis på 1875 igår. Info om delay, ingen info om ny flight. Ingen info fra Aviator, Nada matkort. 1:45 etter STD mail fra KL om delay på flighten som SK hadde booket han om på. Heldigvis var den 2:30 dly.
Men litt SK, mulig det er lokalt SVG fenomen, men hvorfor ikke sende matkort elektronisk som de gjør i CPH?
 
Noen som har sett hvor mye Norwegian/SAS henholdsvis kansellerte?

Var nok relativt heldig, fløy AMS-OSL på kvelden og ble bare en time forsinket hjem. Kunne se at første flight til flyet ble litt forsinket (TRD-OSL i 8-9 tiden), mens de byttet ut OSL-DUB-OSL med ZRH, og i media har jeg sett de faktisk kansellerte DUB.

Så tydelig prioritering av business-destinasjoner :)
 
Back
Top