Flygeledermangel skaper nye forsinkelser
Forsinkelser - igjen: Mangel på flygeledere skaper i dag flere forsinkelser i flytrafikken. Og det kan bli verre. Arkivfoto: SCANPIX
Igjen skaper mangel på flygeledere store problemer for Avinor.
I dag er kontrollsentralene både på Røyken, i Stavanger og i Bodø underbemannet.
- I dag har det vært spesielt ille. Vi har forsinkelser på opp mot 1,5 time. Verst er det på rutene som går langs Mørekysten og til Trondheim, sier Siv Meisingseth, informasjonssjef i SAS Braathens til VG Nett.
Pinseproblemer
Også i pinsehelgen var det forsinkelser. Da måtte store deler av luftrommet over Midt-Norge stenges i lengre perioder på grunn av mangel på flygeledere.
- Vi er rett og slett for lite folk, og klarer ikke fylle opp hullene i vaktplanen. Dermed får vi begrensninger i trafikken så å si hver eneste dag, sier Håkon Gustavsen, lokaltillitsvalgt ved kontrollsentralen i Bodø til VG Nett.
- At en kontrollsentral må stenge luftrommet er høyst unormalt. Det er en fortvilet situasjon, sier Gustavsen.
Nattestengt
I tillegg til vanlig rutetrafikk, blir en rekordstor trafikk av charterfly med ferieklare nordmenn rammet av problemene. Som en kriseløsning har Avinor valgt å flytte bemanning fra nattevaktene over på dagskift for at fly i det hele tatt skal kunne passere over Midt-Norge. Dermed er luftrommet mellom Dovre og Trondheim nattestengt på ubestemt tid.
- Det kan bli noen forsinkelser i trafikken i tiden fremover. Det er en sterkt beklagelig situasjon. Hvor mye forsinkelser det blir og hvordan det vil slå ut, er vanskelig å si, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.
- Gjør vårt beste
Problemene rammer stort sett den såkalte "Bodø sektor sør", som strekker seg fra Dovre til Trondheim. Men også "Bodø sektor center" lengre nord har i perioder vært stengt. I pinsen var det spesielt reisende til og fra Værnes som i perioder merket forsinkelsene.
- Vi gjør det vi kan for at publikum skal merke minst mulig. Men i perioder fremover vil vi måtte begrense trafikken eller eventuelt stenge luftrommet helt, sier Narvesen.
- Uholdbart
- Er situasjonen holdbar?
- Nei, det er den ikke. I alle fall ikke på sikt. Men vi har fokus på situasjonen og tilfører ressurser så snart som mulig, sier Narvesen.
- Hvor lang tid vil det ta?
- Det er vanskelig å si noe eksakt om en tidshorisont. Det vil bli en gradvis bedring, men vi vil ha en utfordrende situasjon i flere år fremover, sier Narvesen.
Etter flere år med konflikter og turbulens har mange av flygelederne ved kontrollsentralen fått nok. Flere av flygelederne har sagt opp eller fått seg nye jobber. Noen er fristet av lukrative utenlandstilbud i for eksempel New Zealand eller Forente arabiske emirater. Én av flygelederne har til og med tatt seg jobb som bruktbilselger. Dermed blir det svært vanskelig å fylle hullene i vaktplanen.
Isfront
- Vi er så få at det blir problemer hvis vi bare får én sykemelding. Når det ikke er flere igjen å ringe, er det ikke flere å ringe, sier Håkon Gustavsen.
Den heller kjølige holdningen mellom flygelederne og Avinor ser ut til å fortsette. I Bodø har de nemlig ikke hørt noe om hvordan Avinor vil løse problemene.
- Vi har ikke hørt noe fra ledelsen i Avinor på veldig lenge, sier Gustavsen.
- Hva synes du om det?
- Det virker litt tafatt. Så mye mer er det vel ikke å si
vg.no
Forsinkelser - igjen: Mangel på flygeledere skaper i dag flere forsinkelser i flytrafikken. Og det kan bli verre. Arkivfoto: SCANPIX
Igjen skaper mangel på flygeledere store problemer for Avinor.
I dag er kontrollsentralene både på Røyken, i Stavanger og i Bodø underbemannet.
- I dag har det vært spesielt ille. Vi har forsinkelser på opp mot 1,5 time. Verst er det på rutene som går langs Mørekysten og til Trondheim, sier Siv Meisingseth, informasjonssjef i SAS Braathens til VG Nett.
Pinseproblemer
Også i pinsehelgen var det forsinkelser. Da måtte store deler av luftrommet over Midt-Norge stenges i lengre perioder på grunn av mangel på flygeledere.
- Vi er rett og slett for lite folk, og klarer ikke fylle opp hullene i vaktplanen. Dermed får vi begrensninger i trafikken så å si hver eneste dag, sier Håkon Gustavsen, lokaltillitsvalgt ved kontrollsentralen i Bodø til VG Nett.
- At en kontrollsentral må stenge luftrommet er høyst unormalt. Det er en fortvilet situasjon, sier Gustavsen.
Nattestengt
I tillegg til vanlig rutetrafikk, blir en rekordstor trafikk av charterfly med ferieklare nordmenn rammet av problemene. Som en kriseløsning har Avinor valgt å flytte bemanning fra nattevaktene over på dagskift for at fly i det hele tatt skal kunne passere over Midt-Norge. Dermed er luftrommet mellom Dovre og Trondheim nattestengt på ubestemt tid.
- Det kan bli noen forsinkelser i trafikken i tiden fremover. Det er en sterkt beklagelig situasjon. Hvor mye forsinkelser det blir og hvordan det vil slå ut, er vanskelig å si, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.
- Gjør vårt beste
Problemene rammer stort sett den såkalte "Bodø sektor sør", som strekker seg fra Dovre til Trondheim. Men også "Bodø sektor center" lengre nord har i perioder vært stengt. I pinsen var det spesielt reisende til og fra Værnes som i perioder merket forsinkelsene.
- Vi gjør det vi kan for at publikum skal merke minst mulig. Men i perioder fremover vil vi måtte begrense trafikken eller eventuelt stenge luftrommet helt, sier Narvesen.
- Uholdbart
- Er situasjonen holdbar?
- Nei, det er den ikke. I alle fall ikke på sikt. Men vi har fokus på situasjonen og tilfører ressurser så snart som mulig, sier Narvesen.
- Hvor lang tid vil det ta?
- Det er vanskelig å si noe eksakt om en tidshorisont. Det vil bli en gradvis bedring, men vi vil ha en utfordrende situasjon i flere år fremover, sier Narvesen.
Etter flere år med konflikter og turbulens har mange av flygelederne ved kontrollsentralen fått nok. Flere av flygelederne har sagt opp eller fått seg nye jobber. Noen er fristet av lukrative utenlandstilbud i for eksempel New Zealand eller Forente arabiske emirater. Én av flygelederne har til og med tatt seg jobb som bruktbilselger. Dermed blir det svært vanskelig å fylle hullene i vaktplanen.
Isfront
- Vi er så få at det blir problemer hvis vi bare får én sykemelding. Når det ikke er flere igjen å ringe, er det ikke flere å ringe, sier Håkon Gustavsen.
Den heller kjølige holdningen mellom flygelederne og Avinor ser ut til å fortsette. I Bodø har de nemlig ikke hørt noe om hvordan Avinor vil løse problemene.
- Vi har ikke hørt noe fra ledelsen i Avinor på veldig lenge, sier Gustavsen.
- Hva synes du om det?
- Det virker litt tafatt. Så mye mer er det vel ikke å si
vg.no