Sies å ha vært et system for reiseplandata (flight plan data) som tok kvelden.
Var det noe lignende som skjedde i UK i fjor?
Sies å ha vært et system for reiseplandata (flight plan data) som tok kvelden.
Nå vet vi vel enda ikke hva som skjedde i dag, og om det hadde hjulpet om man hadde en gjeng med folk som satt en annen plass og skulle koordinere tingene.
Så er det også sagt at SAR-tjenestene(e) ikke er rammet, og man kan jo også fly VFR der det er mulig.
Jeg antar at man fikk et eller annet utfall/feil så stopper man alt til man får oversikt og så setter man i gang på nytt eller med alternative prosedyrer.
Som vanlig så er det vel også en vurdering av risiko vs sannsynlighet vs konsekvenser. Det at flyene står noen timer får store konsekvenser for en del mennesker, men for de aller aller fleste personer i Norge så har stoppen i dag null konsekvenser.
Om noe nasjonal infrastruktur skulle bedres så tror jeg jernbanen og en del veier burde kommet lenger frem på listen. Det er ganske mange single point of failures på de områdene...bare se på jernbanen i Oslo-området :stir
Null konsekvenser? VG har artikler med “Dette har du krav på”. Blir dyrt for selskapene som må betale for dette.
Var det noe lignende som skjedde i UK i fjor?
I følge VG og forbrukerombudet så har de visst krav på mat og drikke, og full refusjon om 5 timer forsinket.Ikke noe EU kompensasjon her siden det er utenfor flyselskapens kontroll, kun krav på "care" og komme frem. Selv om ja, bagasje på avveie og forsinkelser ikke er gratis for selskapene
Jeg skrev "...for de aller aller fleste personer i Norgeså har stoppen i dag null konsekvenser...", og man må se hendelsen i lys av sannsynlighet, varighet og konsekvens.Null konsekvenser? VG har artikler med “Dette har du krav på”. Blir dyrt for selskapene som må betale for dette.
I følge VG og forbrukerombudet så har de visst krav på mat og drikke, og full refusjon om 5 timer forsinket.
Ja,noe annet er galskap.Mat og drikke ved forsinkelse på over 2 timer. Etter fem timer kan du be om refusjon om du ikke lenger vil reise. Standardkompensasjon gjelder ikke i slike tilfeller da det åpenbart er utenfor flyselskapenes kontroll.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter
Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, enkelte typer streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.
For. En. Dag.
Ny personlig rekord i alternative bookinger
PS:
SAS har vært eksemplariske. DY roter fælt.