• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Michael O'Leary Tett på Nett på VG Nett!

Re: Michael O'Leary Tett på Nett på VG Nett!

Kundene vet hva de kjøper før de godtar kjøpet. De vet hva de får, de vet hva de betaler.
Ei heller jeg forstår hvorfor dette selskapet skal hates så til de grader. Jeg fatter det bare ikke.

AMEN!:spin

Jeg kan dog undre mig over at medierne igen og igen (ukritisk) giver plads til at han kan lukke den samme BS ud.

Mediene elsker slike som snakker i store ord og leverer varene.

Det hjelper ikke bare å snakke i store ord som et annet selskap vi kjenner til. Da kommer kritikken temmelig snart - også fra media.

Jeg leste et par svar, før jeg innså at det ikke var verdt å bruke tid av livet mitt på. Hele nettmøtet er som en stor reklame, med halvsannheter og tull? Skummelt lett igjennom en del av teksten og har et par spm:

"Ryanair’s staff are amongst the best paid of any airline in Europe. The average pay in Ryanair is higher than it is in SAS."
-er dette sant? Om man deler lønna på antall arbeidstimer? The average pay, kanskje om du inkluderer lønna til O'leary himself for å trekke opp gjennomsnittet grasalt? :rolleyes:

Han sier også at de har "best punctuality (in europe)" - BS?

Er ikke så sikker på at absolutt alle kunden vet hva de kjøper og dermed er fornøyd med det de får...men det snakkes det vel ikke like høyt om?

Tror nok mange her forundres like mye over hvor forelsket noen er i Ryanair som de forelskede er forundret over hvorfor alle ikke deler deres kjærlighet. Der blir det nok 1-1.

Jeg er definitivt ikke forelsket. Kort sagt synes jeg de er bra på det de driver med, og at de har passert godt over 60 millioner passasjerer i året nå taler for at de fleste passasjerene ikke er spesielt missfornøyde.

Mitt favorittselskap er forøvrig Virgin Atlantic.

Jeg tror svært få har Ryanair som et favorittselskap og foretrekker dette produktet hvis lommeboken er fullsize. Det som jeg regner med folk finner fasinerende er jo markesdføringen de kjører som fungerer hver bidige gang.

Tror ikke Ryanair er skapt for flynerder og besserwissere ;)

Dog syntes jeg det er rart med denne "fiendtligheten".. De shopper fly som f.. De skaper blest om flyindustrien, de får folk til å reise. De som ønsker et bedre produkt betaler bare mer som med alt annet.

Tror jantelov og generell uvitenhet er mye av grunnen..

Har aldri reist med dem, og skal det neppe - men leve Ryanair :)

Jeg likte dette svaret, fikk meg en god latter ;)

Hi mr O'Leary!

Whate would you consider to be the biggest reason why you have become this successfull?
"

My good looks, winning personnality and above all, my humility!!!
Hilsen Michael O'Leary

Jeg lurer på hvordan noen av O'Leary sine påstander hadde stått seg opp mot diverse lover som omhandler markesføring, og da spesielt mot kravet om "sannhetsgehalt" som er ganske vanlig... :8:

Jeg leste et par svar, før jeg innså at det ikke var verdt å bruke tid av livet mitt på.

Jeg trodde du mente denne tråden - for makan til angstbiterske innlegg som SAS-patriotene lanserer her er det lenge siden jeg har sett.

Det er jo et uttrykk som heter "når krybba er tom, biter hestene". Mulig det kan brukes her. Mulig det er så enkelt som at når SAS beveger seg mot stupet og Ryanair bare vokser og vokser, så mister SAS-folket gangsynet og beherskelsen. Mulig det er så enkelt som at noen her inne trekker den skandinaviske nisselua så langt ned over øyne og ører at man mister kontakten med virkeligheten.

Å begynne å snakke om at noen er "forelsket" i et flyselskap sier jo litt om hvor sterke følelser som er i sving!

Nå er ikke SAS mitt favoritt selskap, de kommer et godt stykke ned på listen - ei heller ønsker jeg Ryanair nord og ned. Jeg bare forbeholder meg retten til å IKKE fly Ryanair. Det faller tydligvis mange tungt for brystet - men det igjen kan jo bare styrke mitt ego!!!

Jeg lurer på hvordan noen av O'Leary sine påstander hadde stått seg opp mot diverse lover som omhandler markesføring, og da spesielt mot kravet om "sannhetsgehalt" som er ganske vanlig... :8:

Tenkte du på de påstander han kommer med i nettpraten på VG? Det er da ingen reklame som han betaler for, og det er da fritt til å si hva man vil, sant eller usant, spøk eller ikke. Jeg tror nok han er på trygg grunn juridisk akkurat i en sånn setting, uten at jeg er kvalifisert til å bedømme dette.

Derimot har Ryanair vært dømt for villedende markedsføring, med hvor prisene som oppgis i reklame har vært uten skatter/avgifter. Det er jo opp til enhver å vurdere hvor alvorlig og "farlig" en slik sak er, men faktum er jo at man ser totalprisen på nettet før man aksepterer eller ikke aksepterer kjøpet. Så man blir jo ikke lurt når alt kommer til alt.

Det er jo rett mange flyselskaper som er dømt for forskjellige forseelser, mer eller mindre alvorlige. Noen fører kundene sine bak lyset med ulovlig prissamarbeide, kartellvirksomhet, industrispionasje osv. Fellesnevneren her er at det blir gjort på en måte hvor kunden er uvitende om at flyselskapet fører passasjeren bak lyset uten at han merker det.

Virgin (som jo er mitt favorittselskap) ble utsatt for sabotasje og spionasje fra et så stort og seriøst selskap som British Airways den gang de startet opp med sin gamle leasede jumbo. Les boken "Dirty Tricks" om kampen mellom BA og Virgin. Da blir det å annonsere med priser uten skatter ganske så små bagateller i forhold.

Last edited:

Jeg tenker for eksempel på påstander som "Europas mest punktlige flyselskap", for det er jo ikke bare i "nettprat" han har kommet med den påstanden. Dóg har jeg ennå til gode å se den påstanden dokumentert...

- 13 kr for å stille spørsmål.
- 15 kroner i overskriftsavgift.
- 25 kroner i svaravgift.
- Skal du stille et spørsmål på mer en 25 bokstaver, koster det 15 kroner per bokstav over dette.

Dette er det beste svar jeg har lest på lenge, og det passer SÅ godt på intensjonen til den eneste Irske person jeg i grunnen ikke har noen sans for, ellers så elsker jeg Irer..

Men til slutt må det også gjøres oppmerksom på at det også er en klikke-avgift ved å klikke "send"-knappen... Vanvittig bra... :-)

H

Nå er ikke SAS mitt favoritt selskap, de kommer et godt stykke ned på listen - ei heller ønsker jeg Ryanair nord og ned. Jeg bare forbeholder meg retten til å IKKE fly Ryanair. Det faller tydligvis mange tungt for brystet - men det igjen kan jo bare styrke mitt ego!!!

Jeg har ingenting imot folk som personlig ikke ønsker å fly Ryanair.
Poenget er de som synes Ryanair har svært lite inne i luftfartbransjen å gjøre.
Jeg synes også det er ting med Ryanair som er negativt, men det er også veldig mye som er positivt. Spesielt dette med hvordan de har gjort flygning til en mindre dyr reise.

Dessuten ser jeg absolutt ikke på det som noe negativt å betale 0.01 NOK èn vei inklusivt skatter og avgifter. Har jeg stort nok budsjett, så oppgraderer jeg heller hotellrommet. Flyet skal du ikke sitte på så lenge uansett.

Jeg synes også det er ting med Ryanair som er negativt, men det er også veldig mye som er positivt. Spesielt dette med hvordan de har gjort flygning til en mindre dyr reise..

Skal ikke se bort fra det elementet at en del med "fullsize" lommebok synes det er negativt at det ikke lenger er så eksklusivt å fortelle at man har vært på weekendtur i Europa, når selv kassadama på Rema kan gjøre det samme. ^_^

Vel, håper det ikke er slik, men det er mye rart i visse kretser. Ellers handler det vel om at de aller fleste på dette forum fortsatt ser på flygning som noe spesielt, fascinerende og noe som vektlegges som en del av turen. For 99 prosent av befolkningen er fly et transportmiddel på linje med buss.

hei og hopp, satt å leste endel av svarene til the big boss. å jeg ser igjen å igjen at han mener ryanair er verdens mest punktlige flyselskap. Er det noe som helst hold i dette? å jeg ser også endel andre ting, at hans folk aldri streiker, men er ikke dette noe med at han motarbeider folk som organiserer seg?

syns det er ganske ille om oleary rett å slett lyver .

Ut med dommeren og inn med nye objektive nøytrale og politisk uavhengige moderatorer som vil respekteres for deres holdning og uavhengighet.

Slike mennesker finnes da ikke? :) Alle vil jo ha sine egne meninger om ting, også moderatorer, og det må en respektere, på lik linje med oss dødeliges. For å styre tilbake til topic så kan jeg jo nevne at jeg aldri har forstått det generelle problemet enkelte har med Ryanair. De flyr deg fra A til B billig som fy, ingenting mer. Dersom du vil ha med deg litt balast på reisen, vil ha mat ombord og kanskje litt drikke, ja da må du betale ekstra for det, fordi du kun har betalt for at Ryanair skal frakte deg fra A til B.

Angående avgiften på £40 dersom du klarer å rote vekk boardingkortet ditt, der klarer jeg faktisk ikke å se problemet overhode. Det er du som har rotet det vekk. Det blir litt som om du bulker kjerra ved siden av deg, og syter deg over egenandelen.

At folk ikke liker måten O'Leary driver business og profilerer selskapet sitt på får være en annen sak. Alle kan ikke like alle. Selv om det at vår irske venn morer seg på bekostning av konkurrentene ikke plager meg, kan det jo hende oppførselen hans utvikler en harme inne i enkelte på ligne med hva jeg opplever når jeg hører det utrolig irriterende fruentimmeret i FrP-er uttale seg om noe som helst.

Avslutningsvis; til de som har det hysterisk moro med å spøke om hva det kostet å stille O'Leary spørsmål, så vil jeg bare minne om at det å sende de inn også var helt og holdent frivillig ;)

Last edited:

Stemmer denne uttalelsen om at Ryanair ansatte tjener mer i snitt enn SAS ansatte?

(Ny på forumet forresten, så hei!)

Som forventet. Sleivspark mot Avinor og alle andre. Her er ett eksempel:

The reason you don’t have a low cost terminal at Oslo Airport, is that Avinor don’t want low fares at Gardermoen. Avinor work closely with SAS to ensure that high costs and high fares continue at Gardermoen and they don’t care about the travelling public. Rest assured we will keep working to try to persuade Avinor that low fares and Ryanair are the way of the future, whereas SAS and high fare Norwegian are the way of the past.

Og ett til
Neither SAS or Norwegian gives Ryanair any competition. Both of them are high fare airlines that can’t compete with Ryanair’s prices, our punctuality or our fantastic customer service either. Our experience all over Europe is that Norwegian run away from competition with Ryanair (at least they are sensible people) and SAS just go on strike.

Hvorfor oedelegge en god historie med fakta?

Som forventet. Sleivspark mot Avinor og alle andre. Her er ett eksempel:

Og ett til

Hvorfor oedelegge en god historie med fakta?

Evig eies kun et dårlig rykte, er det en sang som heter.
Faktum er at det ikke har vært en eneste streik i SAS på "lang" tid. Men folk assosierer allikevel selskapet med streiker. Det har ikke vært få som har forlatt eller truet å forlate selskapet på grunn av streiker, både individuelle kunder og større firmaer (noen kan sikkert komme med mer eksakte tidspunkter for siste streiker).

Så kan man godt si "hvorfor ødelegge en god historie med fakta". Fakta er at SAS ikke har streiket på et par tre år. Fakta er at mange fortsatt assosierer SAS med hyppige streiker.

Når det gjelder punktlighet så sitter jeg ikke med noe fakta på dette. Men det har sikkert noe å si i hvilket tidspukt man måler punktligheten. Snakker man om siste uke, siste måned, siste år, siste 5 år?

Last edited:
Back