Metallbestikk ombord

Noen som husker omtrent når man sluttet med dette? 80-tallet?

W

Sluttet? Man får da metallbestikk i C-klasse i dag. Om du tenker i økonomi, så fikk man vel dette helt frem mot 2000-tallet. Jeg er i hvert fall bra sikker på at jeg fikk dette hos SAS på slutten av 90-tallet.

Var det ikke helst etter 9/11 at det ble slutt med metallbestikk?
Kan si med 100% sikkerhet at Braathens hadde metalbestikk med inngravert "spytteklyse" på slutten av 90-tallet.

altså, mange som sluttet etter 9/11 (spesielt de fra statene) men det er mange som har tatt de i bruk igjen nå

Det ble forbudt for amerikanske selskaper og i amerikansk luftrom i en periode etter 9/11.

Tenker du på SAS siden du ikke spesifiserer noe selskap? Det er jo mange som ikke har sluttet med det

Ja, er vel mest SAS/Europa/økonomi jeg tenkte på. Var begrunnelsen sikkerhet eller vekt/praktiske/økonomiske årsaker?
Var vel også en del eksemplarer som forsvant som "suvenirer" kanskje..?

W

Last edited:
På economy kan jeg knapt huske sist jeg fikk metallbestikk, men fikk det biz hos BA (OSL-LHR) for en måneds tid siden.

Husker godt at SAS hadde det på sine flyginger, men det var mens man fikk servert varmmat ombord innenriks. Om det var der i 2002 husker jeg ikke. Men det var jo også lov å ta seg en tur i cockpit da. Andre tider ja...

På economy kan jeg knapt huske sist jeg fikk metallbestikk, men fikk det biz hos BA (OSL-LHR) for en måneds tid siden.

I løpet av det siste halve året har jeg fått metallbestikk i økonomi hos både Emirates og Singapore.

I løpet av det siste halve året har jeg fått metallbestikk i økonomi hos både Emirates og Singapore.

De to har jeg ikke prøvd, men nå var det vel strengt tatt innen Europa Wahoo tenkte på. Men det overrasker meg egentlig ikke at de to har metallbestikk.

Hadde metallbestikk hos Lufthansa fra Sotchi til Frankfurt i fjor. Dette var en charterflygning, så kan hende det er noe de ikke har til vanlig?

Hadde metallbestikk hos Lufthansa fra Sotchi til Frankfurt i fjor. Dette var en charterflygning, så kan hende det er noe de ikke har til vanlig?

Tror det er vanlig på lange europa-flygninger, da jeg fikk metallbestikk i economy på en vanlig Lufthansa flight fra München til Tbilisi, i fjor :)

Litt merkelig at metallbestikk skulle vært forbudt kun pga sikkerhet. En metall kniv og gaffel har vel ikke så mye større skadepotensial en alt annet man lovlig kan ta med seg ombord.

Litt merkelig at metallbestikk skulle vært forbudt kun pga sikkerhet. En metall kniv og gaffel har vel ikke så mye større skadepotensial en alt annet man lovlig kan ta med seg ombord.

Nå er det jo ikke alle sikkerhetsregler innen luftfarten (for pax, vel og merke) som er like logiske da, det kan vi vel slå fast. :)

Back