Meta-prat om fagforeninger, bedriftledelse og oss her på forumet

Re: Nytt stort SAS sparprogram, del 2 (Fagforeningene er enig, nå til styret og banke

Vel siden du vil ha dette kvantisert, selv om dette blir en metadiskusjon. De 10 (to hender) mest aktive i denne tråden står for ca 40% av innholdet. Fire av disse har tidligere og i denne tråden utrykket seg særskilt negativt til fagforeninger. De andre har et hva jeg vil anta er et nøytralt syn, jeg kan ikke si at jeg finner noe annet som de har uttrykt. Ingen ser ut til å ha tilknytting til SAS på innsiden.

Det er mulig de er få, men de har engasjert seg på en måte som er bemerkelsesverdig for å delta i et flyforum på fritiden.

Mitt poeng var jo nettopp dette - det er ikke mange på innsiden som har ytret seg kritisk til fagforeningene.

Hvorfor er det bemerkelsesverdig at man ytrer sitt syn på saken? Siden du nevner "på fritiden", mener du å indikere at det er noe annet som ligger bak (f.eks. at de er "agenter" for en annen part i saken)? Jeg spør fordi jeg ikke helt forstår koblingen mellom "på fritiden" og "bemerkelsesverdig" engasjement.

Re: Nytt stort SAS sparprogram, del 2 (Fagforeningene er enig, nå til styret og banke

Mitt poeng var jo nettopp dette - det er ikke mange på innsiden som har ytret seg kritisk til fagforeningene.

Poenget mitt er at de som er på "innsiden" har generelt ytret seg lite, det kan virke som det er en del for det er mange ulike personer, og med ulike utgangspunkt. Da blir disses syn tydeligvis akkumulert og gjort til "det synet" som "gjelder".

Dessuten så er også fagforeningene de ansattes representanter mot styret. I Norge er jo ca 3/4 av arbeidstakerne organiserte, og hadde vært man negativ til disse hadde man ikke ønsket å gjøre det vil jeg anta, det vil gjenspeile seg i forumet også.

Det er ikke bemerkelsesverdig å ytre sitt syn på en sak. Men å komme på et flyforum, og ikke diskutere annet enn negativitet til fagforeninger eller arbeidsbetingelser, virker bemerkelsesverdig. Spesielt når det er gjentakelse i det uendelige av samme påstand. Jeg tror ikke de er noen agenter for noen, men det er likevel en grunn til å spørre seg hvorfor.

Poenget mitt er at de som er på "innsiden" har generelt ytret seg lite, det kan virke som det er en del for det er mange ulike personer, og med ulike utgangspunkt. Da blir disses syn tydeligvis akkumulert og gjort til "det synet" som "gjelder".

Dessuten så er også fagforeningene de ansattes representanter mot styret. I Norge er jo ca 3/4 av arbeidstakerne organiserte, og hadde vært man negativ til disse hadde man ikke ønsket å gjøre det vil jeg anta, det vil gjenspeile seg i forumet også.

Vel, med en bedrift som vel kan sies å ikke ha godt spesielt godt økonomisk siden rundt 2004, så må man vel muligens se på en rekke forklaringsvariabler for hvorfor det har gått slik det har gått, og hvorfor det har tatt så lang tid for å ta noen grep som kanskje kan bidra til å iallefall gjøre bruden mer attraktiv. Som du selv sier så er fagforeningene de ansattes representanter i styret, og dermed iallefall medansvarlig for strategiene som er staket ut.

Det er ikke bemerkelsesverdig å ytre sitt syn på en sak. Men å komme på et flyforum, og ikke diskutere annet enn negativitet til fagforeninger eller arbeidsbetingelser, virker bemerkelsesverdig. Spesielt når det er gjentakelse i det uendelige av samme påstand. Jeg tror ikke de er noen agenter for noen, men det er likevel en grunn til å spørre seg hvorfor.

Hver sin interesse. Hva er det man tror er årsaken? Misunnelse på de som jobber i bransjen? Jeg har litt vanskelig for å tro at spesielt mange er såpass smålig at slikt driver en frem.

Re: Meta-prat om fagforeninger, bedriftledelse og oss her på forumet

<mod>
Dette er en god del av de siste sidene fra SAS-konkurs-tråden, del 2.

Vi minner generelt på:

- Hvis man ikke har noe mer å komme enn "NÆH! Du tar feil", så puster man, teller til 10 og går ut og leker i snøen til temperaturen har senket seg.

- Er man uenig i moderering, eller mener at moderatorer burde grepet inn så trykker man på rapport-knappen.

- Skal man diskutere denne saken enda mer generelt, poster man på forumet til vg.no eller db.no feks.

Så ønsker vi alle en god jul fra moderatorkorpset.

-Mod in absentia.

</mod>

Back