Meta-prat om fagforeninger, bedriftledelse og oss her på forumet

Re: Nytt stort SAS sparprogram, del 2 (Fagforeningene er enig, nå til styret og banke

Etter lang tid borte fra forumet - oppgitt over at forsøk på faglige innspill og perspektiver fra skribenter med bransjeerfarting ble nedsablet som papegøyesnakk o.l.

Det forklarer jo - hvis antakelsene og resonnementet er riktig (navn, by, bydel er ikke nevnt, for ordens skyld) - at en har god tid til å skrive, når bokser er satt på plass i hyllene og kassadamen (er hun/han lønnet i forhold til bokostnadene i strøket, tro?) satt til å smile til kundene som jobber i selskapet skribenten er så kritisk til? Men hva er motivet med å være så krass, sikker på sine påstander, kritisk mot fagdebattanter, ja, hva er egentlig motivet for å skrive på dette forumet i det hele tatt?

Motivene for å skrive kan nemlig være de samme som at man gjemmer seg; man har en dyptliggende "greie" mot en bransje man selv ikke fikk ta del i eller drømte om, man kan ha hatt en negativ personlig opplevelse som gjør en veldig kritisk, eller man kan enkelt nok endelig ha funnet et forum der man ukritisk kan lange ut mot fagfolk.

Fagkredibiliteten til den mest aktive debattanten ble satt i et annet perspektiv, men for min del må vedkommede gjerne fortsette å debattere. Men for å få skikkelige svar, og for å ha et høyt nivå på debattene, er det vesentlig at man ikke utgir seg for å være mer enn hva man er, og at man behandler sine meddebattanters svar ordentlig. Ellers får man en debatt om debattantene, slik dette dessverre har blitt; istedetfor en debatt om emnet, slik forumets opprinnelige hensikt var.

Du skiver mye bra og synes det er synd at folk melder seg ut av forumet. Er ikke sikker på hvor du vill komme med dette inlegget når du klager på nivået for så kritiserer enkelt personer for deres meninger og kunnskaps nivå. Nå er dette litt off topic og admin kunne kansje åpne en ny post for temaet?

Last edited:
Re: Nytt stort SAS sparprogram, del 2 (Fagforeningene er enig, nå til styret og banke

Det er sikkert kjedelig å jobbe i et selskap som var noen timer fra konkurs, og det er sikkert svært kjedelig å lese på et forum der luftfartsinteresserte i andre jobber påpeker diverse svakheter ved angjeldende flyselskap - enten det nå er ledelsen, høye priser, for lave priser, manglende gratis vann med glass eller steile fagforeninger i enkelte sammenhenger - men dette er stort sett virkelighetsbeskrivelser og kommentarer til hva som kan være galt og hva som kan gjøres bedre - for at deres arbeidsplass i fremtiden faktisk kan bli lønnsom, slik at vi fortsatt kan ha to store flyselskap i Norge.

Men denne stadige klagingen på lavt nivå, uten å bidra med noe selv, og så med til dels meget krasse personkarakteristikker av personer som ikke er ansatt i selskapet eller på annen måte sterkt tilknyttet selskapet, fører verken til bedre debatter, flere debattanter - og for egen del kan jeg tilføre: Jeg får et dårlig inntrykk av selskapet gjennom enkelte innlegg her - spesielt gjelder det innlegg der man nærmest beskylder kundene for dårlige tider.

Men denne stadige klagingen på lavt nivå, uten å bidra med noe selv, og så med til dels meget krasse personkarakteristikker av personer som ikke er ansatt i selskapet eller på annen måte sterkt tilknyttet selskapet, fører verken til bedre debatter, flere debattanter - og for egen del kan jeg tilføre: Jeg får et dårlig inntrykk av selskapet gjennom enkelte innlegg her - spesielt gjelder det innlegg der man nærmest beskylder kundene for dårlige tider.

Helt enig.

Synes det er viktig å peke på at dette forumet alltid har vært et forum for 'alle'. Det har ikke vært, og er ikke noe krav om ekspertkompetanse på luftfart her.

Det finnes vel nok av forumer der ute for 'proffene', hvis man bare ønsker å diskutere med de som er det :)

Forstår hva du skriver. Men mange av dem som klager eller gir opp har jo virkelig forsøkt å sette ting i perspektiv også. Men de blir sablet ned av troll, som synes å ikke leve for noe annet enn å kverulere på forum.

Årsaken er at jeg, til og med som utenforstående, opplever at det er noen superkverulanter i disse trådene som åpenbart ikke har noe annet formål enn å spissformulere seg og få anerkjennelse av oppmerksomheten (For ordens skyld tenker jeg ikke på proffen i Nord).

Fordi det er så mange her som meg (som ikke kan noen ting) på forumet, så kan helt tullete påstander få masse tilhengere selv om de er fundamentalt feil. Da må det føles greit frustrerende å forsøke å korrigere, bare for få så øra flagrer.

Det betyr ikke at jeg mener alle faktiske flyansatte her inne hele tiden leverer velfunderte innlegg. Eller at jeg er enig. Men så har jeg heller ikke filla peiling på luftfart, jeg bare flyr en del.

Ellers vil jeg støtte haavig's innlegg. Det er et åpent forum. Jeg har fått ufattelig mye god hjelp her inne, og noen gode venner. Håper det fortsatt kan være åpent og at man kan lære seg å overse de mest hysteriske tingene. Late som om det aldri er postet. Mater man ikke trollet vil det dø eller gå et annet sted.

Last edited:

Mater man ikke trollet vil det dø eller gå et annet sted.

Akkurat dette er etter min mening spesielt viktig - la trollet/trollene være i fred - ikke be dem utdype og forklare. Hvis de ikke får kommentarer/svar vil de som du sier dø eller gå et annet sted.

Også en passasjer som ikke har filla peiling på luftfart spesielt

For å skyte inn: Vi er nok flere hundre som setter pris på innleggene til ressurspersoner som ønsker å opplyse om faktiske forhold. Man leser her nettopp for å omgå forenklinger i en stadig mer sensasjonell presse, og prøver å bidra der man kan. Takk til dere som deler.

Nå blir enhver sak bedre opplyst av spørsmål fra uinvidde som har en genuin interesse, ofte gjerne kritiske. Ser man gjennom gamle tråder opplever man fort at en ensom ulv som ikke jobber i bransjen (f.eks TOS) har hatt helt rett i sine fremtidsutsikter, mens andre har bommet helt. Kanskje det er unntaket fra hovedregelen (:colgate:), men forumet drar nytte av debattene som skapes.

Jeg vil som TG oppfordre folk til å ignorere de 2-3 personene som kommer med provoserende eller feilaktige innlegg (av ukjent formål), evt. countertrolle de som nygammel gjør. Men dropp gjerne identifiseringen av folk, de tjener ikke debatten. Man ser tydelig hvem som jobber i og utenfor bransjen utfra innleggenes innhold og vinkling.

Denne debatten er jo en del av 4ExNG. WF/SGH-salg diskuteres i andre tråder, og outsourcing av callcenter er kanskje ikke så interessant å debattere. Innholdet i lønn til enkeltpersoner er jo litt frekt å spørre om, og de generelle lønnsvilkår fremgår jo av årsrapporten. Man koker kanskje suppe på utkokte spikere litt mye ang. lønnsvilkårene er mitt inntrykk. Nå gjenstår det vel bare litt info om arbeidstid, så har vi like god innsikt som SAS selv har :spin

- ekspapegøye uten vinger turned carnivore

Nå er det vel slik at de som har noe konstruktivt å bidra med, heller holder stilt, og overlater til de som ikke har peiling å spekulere! Jeg har jobbet i norsk luftfart i tretti år, og når det kom til spørsmål om lønn og øvrige vilkår, var det alltid slik at vi ga opp grunnlønn (som var relativ lav) og kamuflerte så godt vi kunne hva som sto på årets siste lønns-slipp som totalt utbetalt gjennom året! Vi skulle jo gjennom lønnsforhandling neste år også, må vite! Så de som tror de kan få et reelt innsyn i hva de tjener, enten det er på bakken eller i lufta, må tro om igjen. Må få si at det er noen år siden jeg var i denne bransjen, og er svært glad for at jeg har funnet annet å drive med frem mot pensjonsalderen ;-)

Når blandt annet jeg spurte om lønnsnivåene var dette helt for å forstå hvor "lavt" lønte de ansatte er for så å se om jeg kunne sympatisere med dem i forhold til den svartedauen de følte var over dem!

At jeg ble fortalt hva minstelønnen var uten tillegg ble fort klart her men det som da kom frem var jo også at seriøsiteten til disse var så lav ved å manipulere dette viktige temaet at jeg rett og slett ikke kunne ta dem seriøst!
Når de da snakker om at seriøsiteten er for lav her vil jeg så absolutt oppfordre til å lese sine egne poster om igjen og se hvor seriøse de selv har vært i sine svar.

Det er klart her at mange glemmer hva de selv har skrevet når de kommenterer og for oss som har evnen til både lese og å skrive "mellom linjene" er det jo ganske rare ting man finner i disse klageanropene fra "fagfolkene".

Nå har mange sagt sitt og vi vet noenlunde hvor vi står så da kan vi kansje komme tilbake til topicen som denne..

Hvordan kan det ha seg at de 3 milliardene ikke er innkrevet enda før de fikk tillslag av bankene og statene for kreditten? Skal dette ta så lang tid å selges at de igjen kan brukes som "bargaining chips" ved neste år når SAS igjen trenger penger?

God Jul

Hvis noen lurer på min bakgrunn, så er jeg utdannet Maskiningeniør med spesialisering innen jetmotorer og aerodynamic.
Videre har jeg gått 2 år økonomi, er medeier i flere selskaper og prosjekter i både inn og utland i ulike bransjer.
Også flyrelaterte. På fritiden flyr jeg litt GA og full motion simulatorer. Så får dere putte meg i den bås dere vil.

Det merkelige er i dette forum aksepteres og applauderes massiv kritikk av;
- Arbeidsgivere
- Selskaper
- Kolleger i andre selskaper
- Lavprisselskaper
- Politikere
- Media
- Konkurransetilsynet
- EU
- EASA
- etc

..men hvis noen kritiserer foreningene så blir det ramaskrik og man har ikke peiling, er bitter,
misunnelig og får slengt ekstreme personangrep etter seg - snodig.

Dette har nå gått langt over streken, og jeg kommer ikke synke ned på deres nivå selv om det er fristende.

Det har vært ett meget begivenhetsrikt år i norsk flybransje og det er åpenbart flere enn meg som trenger en pause.
Jeg skjønner at det som skjer i bransjen er en stor påkjenning for dere som står midt oppi dette og at foreningene er det
halmstrået dere har. Men jeg vet at dere gjør dere selv en mega bjørnetjeneste hvis dere ikke går i dere selv og fornyer dere.
Men det er jo opp til dere.

Lykke til, signing off

W

Det merkelige er i dette forum aksepteres og applauderes massiv kritikk av;

Det er mange kritiske røster til fagforeninger her, mange nøytrale, og mange for. Samme som det gjelder de fleste andre punktene du har nevnt. Men det er noen som gjentar seg selv til det uendelige, uten å egentlig bidra med noe nytt, og uten å svare på motargumentene.

Det er mange kritiske røster til fagforeninger her, mange nøytrale, og mange for. Samme som det gjelder de fleste andre punktene du har nevnt. Men det er noen som gjentar seg selv til det uendelige, uten å egentlig bidra med noe nytt, og uten å svare på motargumentene.

Blant insiderne så tror jeg vel vi kan telle de kritiske (og aktive) røster i forhold til fagforeningene på en enkelt hånd. I forhold til kritikk av mange av de andre faktorene så kan man vel telle de som er motpol (og aktive i debatten) i forhold til kritikken av disse faktorene på en enkelt hånd.

Mange mener f.eks. at på den ene siden så skal myndigeheten ligge unna bransjen med pålegg om f.eks. forbud mot konkurranseskadelig atferd (fri konkurranse synes å stå sterkt når dette argumenteres for), mens de samme veldig ofte synes å mene at det er helt klart at myndighetene skal gripe inn overfor arbeidsgiverne/selskapene når de tilpasser sine operasjoner til et hardt presset marked (selv om det i utgangspunktet ser ut til å være innenfor loven). Forstå det den som kan.

Mange i bransjen synes å mene at det er ledelsens feil at det har gått slik det har gått med SAS, og er i liten grad interesserte i å diskutere fagforeningenes rolle i prosessen. Kanskje er det riktig, og det er utvilsomt slik at ledelsen har gjort sin del av strategiske bommerter opp gjennom tidene. Kanskje har imidlertid mange og sterke fagforeninger også sin rolle i dette, men når det lanseres som forklaringsvariabel så avfeies det med at ingen på utsiden forstår hvordan dette henger sammen. Slike argumenter er jo velkjente triks for å avlede oppmerksomhet. Så slenger man på en god dose om misunnelse, for det er vel slik at alle sikkert egentlig hadde ønsket at man jobbet i sektoren, og personangrep med forsøk på å identifisere anonyme debattanter (i "anstendighetens navn" gjort anonymt). Dette applauderes så av mange debattanter (som også lever en anonym tilværelse på forumet). "Stein i glasshus" synes ikke å være et velkjent begrep. Det skal imidlertid sies at enkelte viser til at det er greit å kjenne bakgrunnen til personer for å kunne tilpasse sine svar, og det har jeg forståelse for. Mange snakker også ofte om at "det forklarer hvorfor man har så god tid" i forhold til en del av debattantene som man er uenige med. Alle har vel 24 timer i døgnet, og man vurderer vel selv hvordan man skal benytte seg av disse, men jeg antar at årsaken til at man trekker slikt frem må være for å forsøke å diskreditere motdebattanter.

Man er bekymret for flukten av kvalifiserte insidere, men bryr seg i liten grad om hvordan man møter folk med annen type, men også relevant kompetanse. Tatt i betraktning at dette er et generelt forum for luftfartsinteresserte så er ikke akkurat dette heller godt for kvaliteten på forumet.

Last edited:

Lav grunnlønn javel. Jeg får ta tilbake til den tid min kjæreste jobbet i Norwegian. Da hadde jeg fullt innsyn i hennes lønnsslipper etc og hun var kabinansatt.

Hun startet på en stige med 20000 netto utbetalt i 2002(lavest nede). Noen som hadde fartstid fra Braathens og ble kabinsjefer dro 24000 i netto per mnd. Dette da uten tillegg. Og de var mange:
Telefongodtgjørelse, kostdøgn, renseriutgifter, provisjon av salg ombord og etpar jeg har glemt nå.
Hun hadde sjelden el aldri under 29000 utbetalt den tiden vi var sammen. Selv jobbet jeg i politiet da og hadde mindre netto en henne.
Det var forøvrig kostdøgn som var viktige for henne iløpet av en mnd kunne hun ha 10-15av disse og de er så og si skattefrie. Regner man om de til skattbar inntekt så klagde ikke hun ihvertfall mens jeg klagde endel da jeg tjente vesentlig mindre en henne:-)

ja, de fleste flyvertinner ser seg blind på disse tilleggene selv, og tenker fint lite på at det er en kompensasjon som faktisk skal gå til å dekke de utgiftene man har til mat, drikke etc når man er ute på stopp. Det ser pent ut når man ser på disponibel saldo på kontoen den dagen når man får lønn, men disse diettpengene er hverken pensjonsgivende, og bortfaller selvsagt ved feks sykdom.

Man er bekymret for flukten av kvalifiserte insidere, men bryr seg i liten grad om hvordan man møter folk med annen type, men også relevant kompetanse. Tatt i betraktning at dette er et generelt forum for luftfartsinteresserte så er ikke akkurat dette heller godt for kvaliteten på forumet.

Unnskyld meg, det er nok OT (men det er forsåvidt originalquoten min også) - men det handler da viktigst av alt om stemningen på et forum. Så vidt jeg har fått med meg er det ikke ett eneste medlem med ansettelsesforhold direkte til en luftfartsbedrift som har fordrevet medlemmer fra dette foraet. Tvert i mot har noen som ikke har noen som helst direkte link til dagens luftfartsmiljø fordrevet flere konkrete, solide og hyggelige bidragsytere som aldri "trollet", "kverulerte", "benektet" eller behandlet andres uttalelser dårlig. Bidragsytere som på landsbasis har blitt satt pris på av andre. Jeg er på et flyforum for å kunne snakke om gleden av å fly; at noen kommer hit kun for å sutre om at fagforeninger er dumt, at rettigheter er fordums tid og tror at de skal "frelse" en bransje med fikse ideer så har de kommet helt feil. Tør jeg da anbefale å kontakte luftfartsbedriftene direkte, på dette foraet vil en ikke kunne endre verden.

Jeg foretrekker å få snakke med kompetanseinnehavere som ønsker å bidra til en god stemning, forholder meg ydmyk ifht mitt fag og mitt felt, og ser et resultat av gjensidig respekt.

Forumet har god plass til mennesker fra alle kanter, men det var noe med ens egen framtoning og agenda....

Tvert i mot har noen som ikke har noen som helst direkte link til dagens luftfartsmiljø fordrevet flere konkrete, solide og hyggelige bidragsytere som aldri "trollet", "kverulerte", "benektet" eller behandlet andres uttalelser dårlig. Bidragsytere som på landsbasis har blitt satt pris på av andre. Jeg er på et flyforum for å kunne snakke om gleden av å fly; at noen kommer hit kun for å sutre om at fagforeninger er dumt, at rettigheter er fordums tid og tror at de skal "frelse" en bransje med fikse ideer så har de kommet helt feil. Tør jeg da anbefale å kontakte luftfartsbedriftene direkte, på dette foraet vil en ikke kunne endre verden.

Jeg foretrekker å få snakke med kompetanseinnehavere som ønsker å bidra til en god stemning, forholder meg ydmyk ifht mitt fag og mitt felt, og ser et resultat av gjensidig respekt.

Forumet har god plass til mennesker fra alle kanter, men det var noe med ens egen framtoning og agenda....

I så tilfelle forstår jeg ikke hvorfor du poster i denne tråden i det hele tatt?
Og andre tråder der det gis et kritisk bilde av hvorfor SAS er i den situasjonen den er!

Hva med at du og de med samme forståelse av forumet oppretter noen tråder der dere kan sitte å fortelle hverandre hva som helst slik at dere blir oppmuntret til å fortsette på det nivået dere synes er rettferdig i dagens tid.

Vi kan jo aldri ha et ydmyket forhold når sånne som du og sånne som meg er så forskjellige , du fordi alt er rosenrødt i fremstillingen og at all kritikk skal nedsables, og meg som mener at det er utrolig dårligt drevet selskap der kritikk er mer en nødvendig for at selskapet er der de er i dag.

Tråden er dermed mer for meg enn for deg da den tar for seg situasjoen SAS er i og hvorfor . Koseklemmehverandretråden kan du starte med Nygammel og andre såkalte eksperter i en annen tråd. Jeg skal love deg å ikke kommentere der så kan dere lulle i deres egen verden, enkelt og greit.

Også som W kan jeg utfylle min erfaring med bransjen. Dog kommer jeg ikke til å ta pause. Emnene er så spennede at å følge med her og å gi en kritisk røst der det trenges er en folkerett jeg vil benytte meg videre av.

EX kommersiell pilot på både helikopter og fly (blandt de 4% som er sertfisert på begge deler), Design ingeniør og oppfinner med flere patenter innen elektro og kommunikasjons installasjons systemer. Arbeidet både i Braathens, Norving, Norsk Air, Widerø og gamle HS.
Altså trygg og solid bransjeerfaring!

God Jul

Last edited:

Jeg er på et flyforum for å kunne snakke om gleden av å fly; at noen kommer hit kun for å sutre om at fagforeninger er dumt, at rettigheter er fordums tid og tror at de skal "frelse" en bransje med fikse ideer så har de kommet helt feil. Tør jeg da anbefale å kontakte luftfartsbedriftene direkte, på dette foraet vil en ikke kunne endre verden.

Nå er dette et debattforum for luftfartsinteresserte. Luftfart er mer enn bare fly, og man må kunne påregne debatt og forskjellige syn på saker og ting, samt debatt om alle mulig aspekter ved luftfart. Min primære interesse er luftfartsmarkedet (og min sekundære interesse er selve flymaskinene), som er et område jeg føler jeg kan påberope meg en viss kompetanse og jeg har hele tiden trodd at det var mulig å kunne diskutere slikt her inne. Det er neppe noen som har noen ambisjoner om å endre verden ved sine bidrag her inne, og selv om man ikke er enige med alle som jobber i bransjen så blir det litt lite konstruktivt å kalle slikt for sutring, kverulering og trolling. Det bidrar heller ikke til å skape god stemning, som du selv etterlyser.

Gjensidig respekt er et godt utgangspunkt. Hvorfor trekke inn "agenda"? Dette dukker titt og ofte opp i forhold til oss outsidere, men når ordet agenda nevnes i forhold til insidere så får man virkelig høre det. Pussig? Selv mener jeg at det kan være relevant i forhold til både den ene og andre siden, men da får også den andre siden tåle å høre dette.

Last edited:

ja, de fleste flyvertinner ser seg blind på disse tilleggene selv, og tenker fint lite på at det er en kompensasjon som faktisk skal gå til å dekke de utgiftene man har til mat, drikke etc når man er ute på stopp. Det ser pent ut når man ser på disponibel saldo på kontoen den dagen når man får lønn, men disse diettpengene er hverken pensjonsgivende, og bortfaller selvsagt ved feks sykdom.

Er man sykemeldt og ikke på jobb har en selvsagt ikke disse ekstra utgiftene. Det er derfor naturlig at man ikke har det ved sykdom.

Vidar

Er man sykemeldt og ikke på jobb har en selvsagt ikke disse ekstra utgiftene. Det er derfor naturlig at man ikke har det ved sykdom.

En annen ting er at det nok er slik at satsene er noe høyere enn det man reelt sett må bruke til mat osv., så jeg tror det er rimelig å anta at dette bidrar positivt i regnskap til den enkelte. Men det er klart at diettpenger er akkurat det, og så lenge man opererer med relativt nøkterne satser (f.eks. statens satser) så er det i mine øyne ikke det samme som lønn. Har man derimot forhandlet seg frem til gode satser så er det naturligvis mer av en kompensasjon enn penger til dekning av utgifter.

Mange i bransjen synes å mene at det er ledelsens feil at det har gått slik det har gått med SAS, og er i liten grad interesserte i å diskutere fagforeningenes rolle i prosessen. Kanskje er det riktig, og det er utvilsomt slik at ledelsen har gjort sin del av strategiske bommerter opp gjennom tidene. Kanskje har imidlertid mange og sterke fagforeninger også sin rolle i dette, men når det lanseres som forklaringsvariabel så avfeies det med at ingen på utsiden forstår hvordan dette henger sammen. Slike argumenter er jo velkjente triks for å avlede oppmerksomhet.

Nå må man ikke glemme hva som er en fagforenings rolle. Det er å sørge for best mulige vilkår for sine medlemmer.
Hva enhver fagforening anser som best for sine medlemmer må hver fagforening selv svare på. Det kan være at en fagforening ser seg best tjent med å ta ut mest mulig av en bedrift på vegne av sine medlemmer. Om dette fører til bedriftens død har man likevel sørget for mest mulig til sine medlemmer og derfor ivaretatt de på best mulig måte.
En annen fagforening kan ha som strategi å sørge for at deres medlemmer har en stabil og sikker arbeidsplass som deres medlemmer kan nyte godt av over lengere tid.

Nå er medlemmene av en fagforening nettopp det, medlemmer. Det skulle vel i en demokratisk verden bety at de også skulle ha innflytelse over hva deres fagforening skulle ha som mål.

Vidar

Nå må man ikke glemme hva som er en fagforenings rolle. Det er å sørge for best mulige vilkår for sine medlemmer.

Helt klart, og fagforeninger kan være veldig viktige i arbeidslivet. Det skandinaviske arbeidslivet er kjennetegnet ved en nokså stor grad av fagforenings- og arbeidstakerdeltakelse i styre og stell, og dette fungerer stort sett veldig positivt. Det kan imidlertid ikke komme som noen overraskelse at arbeidstakere og arbeidsgivere kan ha forskjellige interesser, og koblet med monopolkulturen som helt klart har vært tilstede i SAS kanskje litt for lenge så er det nærliggende å trekke slutningen at også fagforeningene har hatt et ord med i laget.

Blant insiderne så tror jeg vel vi kan telle de kritiske (og aktive) røster i forhold til fagforeningene på en enkelt hånd. I forhold til kritikk av mange av de andre faktorene så kan man vel telle de som er motpol (og aktive i debatten) i forhold til kritikken av disse faktorene på en enkelt hånd.

Vel siden du vil ha dette kvantisert, selv om dette blir en metadiskusjon. De 10 (to hender) mest aktive i denne tråden står for ca 40% av innholdet. Fire av disse har tidligere og i denne tråden utrykket seg særskilt negativt til fagforeninger. De andre har et hva jeg vil anta er et nøytralt syn, jeg kan ikke si at jeg finner noe annet som de har uttrykt. Ingen ser ut til å ha tilknytting til SAS på innsiden.

Det er mulig de er få, men de har engasjert seg på en måte som er bemerkelsesverdig for å delta i et flyforum på fritiden.

Back