Merkelig opplevelse i sikkerhetskontrollen...

jjessen

ScanFlyer Blue
Hadde en merkelig opplevelse når vi skulle gjennom sikkerhetskontrollen idag. Foran oss var en mor fra mellomøsten med tre mindre barn. Snakket tydeligvis hverken noe særlig norsk eller engelsk.

Ene jenta hadde med seg en cola som hun ble bedt om å kaste før hun gikk gjennom scan. Etter scan ble familien vinket til side. Blant det som hadde gått via røntgen så jeg 2 God Morgen Yoghurt og en liten flaske Brämhults jus.

Sikkerhetskontrolløren kikket på dette og sa til slutt "Its ok for this time"?!?

Trodde regelen om 100 ml var ufravikelig. Jeg har selv måttet kaste en Skyr Yoghurt en gang som jeg hadde glemt å spise opp i tide.

Er dette normalt?

For meg virker det som om det er veldig varierende praksis på dette. Da familien og jeg reiste til California i fjor sommer, ble mamma stoppet i kontrollen i München på vei hjem fordi hun hadde en beholder med antibac i håndbagasjen, større enn 100 ml. Denne ble så tatt ut av den allerede skannede bagasjen, og bare skannet en gang til, så var det i orden.

Dette er et eksempel på sikkerhetskontrollører bruker egen intelligens og ser an situasjonen. Godt jobbet vil jeg si!

Det tyder vel på at de selv har skjønt hvor håpløst 100 ml grensen er. Min mor har kommet seg gjennom med litt av hvert hun også. Og så er det f.eks. Bodø der ikke engang crew får ta med seg en kopp kaffe. "det er litt uretferdig mot passasjerene..." øh???? :drunk:

Virker som det er endel skjønn ute å går. På Rygge fikk jeg engang med meg noe hårvoks, men måtte kaste den ut når jeg skulle dra fra Bergen. Vært borti at de tok tåteflaska til ungen til exn og helte ut vannet og ga beskjed om at vi kunne kjøpe nytt vann i kiosken. Ungen satt faktisk å sutta på tåteflaska. Klok? nei.

Personlig er jeg ikke særlig tilhenger av sikkerhetskontrollører som bruker skjønn og omgår reglene.

Er regelen teit bør den heller endres. Inntil da synes jeg de skal følges. Mulig jeg er litt gammaldags.

Personlig er jeg ikke særlig tilhenger av sikkerhetskontrollører som bruker skjønn og omgår reglene.

Er regelen teit bør den heller endres. Inntil da synes jeg de skal følges. Mulig jeg er litt gammaldags.

Er enig, men virker som det kommer ann på hvor man er og hvem man møter. Synes 100ml regelen er veldig grei å følge sånn sett.
Men stussa over at man tømmer ut vann som en unge har. Er det ikke sånn at hvis ting til barn er drikkendes/spisendes så er det lov?

Dette er et eksempel på sikkerhetskontrollører bruker egen intelligens og ser an situasjonen. Godt jobbet vil jeg si!

Problemet er vel mangel på intelligens generelt ;)

Fra spøk til alvor, jeg er rimelig uenig med deg. Det skal da være likt for alle i alle situasjoner. Det må være rimelig frustrerende å kunne få ting gjennom kontrollen på en flyplass og ikke få den gjennom på en annen.

Reglene er etter manges syn ganske hårreisende i dag, men likhet for alle når de først finner sted bør nå gjelde.

Jo, du har selvfølgelig helt rett i det og jeg er til og med enig. Problemet er dessverre at selv om mange ser hvor teit en regel er så ser ikke nødvendigvis de som lager reglene at det er slik. Og så er det også slik at når de som skal følge og de skal håndheve regelen ser at den er teit så kan det bli vanskelig å følge regelen.

Og så er det også slik at når de som skal følge og de skal håndheve regelen ser at den er teit så kan det bli vanskelig å følge regelen.

Er jo der kjernen til problemet ligger, er man satt til å håndheve en regel så må man jo gjøre det uansett hva man synes om loven/reglen.

Virker som det er endel skjønn ute å går. På Rygge fikk jeg engang med meg noe hårvoks, men måtte kaste den ut når jeg skulle dra fra Bergen. Vært borti at de tok tåteflaska til ungen til exn og helte ut vannet og ga beskjed om at vi kunne kjøpe nytt vann i kiosken. Ungen satt faktisk å sutta på tåteflaska. Klok? nei.

Det har aldri vært noe problem når vi har vært på tur. Rubbel og bit som frøkna på 6 mnd trenger på tur har alltid gått gjennom kontrollen på OSL. Må skryte av FRA der som har egen baby fasttrack:)

Trodde regelen om 100 ml var ufravikelig.

Alle regler er ufravikelig, ifølge den enkelte kontrollør og hva de har av regler der de er. Problemet er at flyplassene tolker og definerer reglene forskjellig, dermed blir det ulik praksis på flyplassene. Det dummeste jeg hører fra en sikkerhetskontrollør er at dette er regler som gjelder alle, etter et par flyturer fra et par flyplasser faller argumentene på stengrunn. For eksempel tar jeg aldri av meg beltet på Gardermoen men alltid på Arlanda.

Alle regler er ufravikelig, ifølge den enkelte kontrollør og hva de har av regler der de er. Problemet er at flyplassene tolker og definerer reglene forskjellig, dermed blir det ulik praksis på flyplassene. Det dummeste jeg hører fra en sikkerhetskontrollør er at dette er regler som gjelder alle, etter et par flyturer fra et par flyplasser faller argumentene på stengrunn. For eksempel tar jeg aldri av meg beltet på Gardermoen men alltid på Arlanda.

Mens andre må strippe på OSL så kan du gå med beltespenna igjennom scanneren ?
Da er det tydeligvis litt "strekk" i regelverket skjønner jeg.

Ja her er det mye tolkninger ute og går ja...
Ungene og jeg blir alltid stoppa fordi det er et eller annet... :p
Men de er veeeldig mye strengere på OSL enn de er på BGO. Veit ikke om det kommer av at OSL er en større flyplass og må være strengere sånn sett eller noe jeg, men der har jeg opplevd å bli fratatt det meste for å si det sånn. Har opplevd å få et helvete med bittesmå flasker med epilepsi-medisinen til 5åringen osv...
På BGO har jeg gått gjennom med alt det jeg ellers ikke fikk lov til :p (dette har jo vært på tur-retur reiser, hvor det har vært greit ene veien, men ikke søren om man fikk ta med seg samme sak hjem igjen nei!) :S
Ganske så frustrerende og forvirrende ja.

Jeg holdt på å le meg ihjæl av ei gammel dame i sjekken på OSL en gang, hu var faktisk ganske så morsom.
Jeg hadde ikke rukket å drikke opp en brus, jeg hadde glemt den, men visste jo den måtte ut, greit nok.
-"denne må vi kaste"
-"ja, jeg veit, selvfølgelig."
-"ja, du kan få ta en slurk her og nå assa, hvis du er tørst..."
(står midt i sikkerhetssjekken og skrur av og begynner å tømme i meg Pepsi max...)
Akkurat kjeften full av brus da gamla smeller fra seg:
-JA FORRESTEN!!"
-????
-"så sant det ikke er alkohol oppi der da, for DET har du IKKE lov til å stå her og drikke sånn i full offentlighet!"
Jeg knakk sammen og niholdt brusen inne, som jeg holdt på å sprute ned hele dama med, og hu unnskyldte seg i huet og ræva. Hehehe. Fine gamle damen. Hu var i det minste blid og hyggelig.
Det er verre med de derre sure "det-burde-du-ha-skjønt"-folka. :S

Tenker på hovedinnlegget at kanskje kontrolløren var litt pysete og engstelig, at hu ikke "orka" å ta en diskusjon på et språk som antakelig ikke ville blitt forstått lell kanskje?

Er på en måte enig i at regler bør være ufravikelige.
Men syns også det blir litt dumt om man skal være såååå paranoid at man skal frata unger noe de faktisk drikker på! :O Jeg mener, jeg skjønner at mange kan ha i mye rart i tåteflasker osv, men når ungene drikker på de så...:? Hæ?
Da bør vel det være bevis nok for at det ikke er noe farlig i den eller?

Men hva ER egentlig dette med str forresten? Hvorfor er det akkurat str på flasker det går på og ikke nødvendigvis innholdet??

Husker første gang jeg var ute med fly....jeg var aleine, med to små, på 4 og 6, med adhd, det var midt i jula, masse folk, jeg var dritredd osv osv, og det var stress, to kofferter bare med julegaver, ja dere skkjønner tegninga.
Jeg hadde angst før flyreisa og vi var på Flesland, og ungene var slitne og slappe og ja...
Vi kjøpte oss da tre Imsdal i kiosken nede i første etasje der. Tok rulletrappa opp og blei fratatt alt i sjekken to minutter senere, seff....:p
(jeg var da ikke klar over denne regelen, hadde ikke orka å sette meg inn i det, dumt av meg, jada, I know) Men da sa det meg litt hvor teit denne regelen er; vannet var enda kaldt etter kjøleskapet der nede, jeg hadde enda kvitto i hånda osv, men nei, tas ifra, blir kasta der, så når man har passert denne magiske sirkel og kommet ut på andre enden, så kan man kjøpe seg nøyaktig det samme i kiosken på andre sida...
Blir ikke det teit??? Jeg syns sånn sett at denne regelen faller litt på en dumhet...

Jeg skjønner om det er snakk om smugling av ting i flasker, ja, for all del, men burde fortsatt ikke dette endres på da? F.eks.er det forskjell på forsegla og åpna flasker...
Er ikke små flasker da strengt tatt like farlige som store?
Og igjen det eksempelet med ungen med tåteflaska.... I rest my case.
Jeg personlig syns denne regelen der bør endres. Skjønt nå har jeg jo ikke helt skjønt heeelt hva den går ut på heller tydeligvis.

Det er vel snakk om sprengstoff. Jo mer du får ta med inn, desto høyere smeller det. Og jo høyere det smeller, desto dårligere går det med flyet og de som sitter inni. Det er altså snakk om å redusere risiko.

Om det har noe for seg / er lurt / nødvendig / paranoid / rigid / overkill? Rigid og tungvindt er det i alle fall. :)

Back