Merkelig opplevelse i sikkerhetskontrollen...

Har den heller aldri i "terror-posen", (*liker uttrykket), og får den alltid gjennom til slutt på OSL. Har dog mistet den i crew-security i LHR.

Og så er det f.eks. Bodø der ikke engang crew får ta med seg en kopp kaffe. "det er litt uretferdig mot passasjerene..." øh???? :drunk:

Det er fordi det er egen crew/ansatt-sluse i BOO, og da skal man gå gjennom den hvis man skal ha med seg slike forbudte ting åpentlyst. Det gjelder forøvrig på flere flyplasser hvor man har egne sluser for ansatte :)

At man på noen flyplasser (og noen land) må ta av seg belter, sko etc, kan være vel så mye et praktisk hensyn for å få security-sjekken til å gå raskere. Hvis erfaringen tilsier at 70-80% av alle beltespenner uansett gjør utslag, og det dermed gjør at man må gjøre manuell kontroll av disse pax, så skaper det ekstra køer. Ved å be alle pax ta av seg beltet før man går gjennom vil det gjøre hele prosedyren mer smidig og det vil komme hver enkelt pax tilgode....selv om det selvsagt vil virke irriterende. Husker ikke hvilket land det var, men det var et sted jeg heller ikke fikk lov å gå med genser fordi det var glidelås foran slik at det gikk under definisjonen som jakke :)

Ellers er det et problem at det er stort gjennomtrekk av personell som jobber i security, og ikke minst at mange bare har det som en bi-jobb og derfor ikke har noen stor interesse av jobben sin, og derfor heller ikke utøver den på en profesjonell nok måte slik man kan oppleve i mange andre land. Dermed vil man også oppleve større individuelle forskjeller på hvordan regler håndheves, og det er spesielt enkelt å se hvem som er fersk hvis man har litt kjennskap til reglementet. Men å være slapphendt i forhold til de vanligste reglene som f.eks. 100 ml væske, det er bare for dumt da det ødelegge for respekten for de helt enkleste reglene som pax må forholde seg til. Og ikke minst ødelegge for alle de andre som jobber i security som vil få det brukt mot seg fra "alle" andre pax senere.

At man på noen flyplasser (og noen land) må ta av seg belter, sko etc, kan være vel så mye et praktisk hensyn for å få security-sjekken til å gå raskere. Hvis erfaringen tilsier at 70-80% av alle beltespenner uansett gjør utslag, og det dermed gjør at man må gjøre manuell kontroll av disse pax, så skaper det ekstra køer. Ved å be alle pax ta av seg beltet før man går gjennom vil det gjøre hele prosedyren mer smidig og det vil komme hver enkelt pax tilgode....selv om det selvsagt vil virke irriterende.

Har belte med spenne som jeg tar av for å slippe å røske ut hele beltet. I CPH fikk jeg beskjed om at beltet måtte av uansett fordi "man kunne gjemme ting der". Tok ikke opp diskusjonen om at buksen også har lommer.

Har belte med spenne som jeg tar av for å slippe å røske ut hele beltet. I CPH fikk jeg beskjed om at beltet måtte av uansett fordi "man kunne gjemme ting der". Tok ikke opp diskusjonen om at buksen også har lommer.

Hehe, den ble nesten litt for dum egentlig. Men du er inne på et vesentlig poeng. Vet ikke om det er mye man kan gjemme i beltene man har har på seg kontra bukselommene. Fjerner beltet og det av metall i bukselommene, men har som oftest andre ting i lommene...

Nei, ikke til å bli klok på detta sikkerhetsopplegget.....

Ellers er det et problem at det er stort gjennomtrekk av personell som jobber i security......

Dette bør ikke minst være et sikkerhetsproblem. Det vil etterhvert bli ganske mange som kjenner rutiner og svakheter i sikkerhetskontrollene, selv om man har taushetsplikt om hva man har kunnskap om. Dette er selvsagt opplysninger som noen som ønsker å gjøre et anslag gjerne er villig til å betale for. Det så vi f.eks ved NOKAS ranet.

Vidar

Husker ikke hvilket land det var, men det var et sted jeg heller ikke fikk lov å gå med genser fordi det var glidelås foran slik at det gikk under definisjonen som jakke :)

Tror jeg har fått beskjed om det i Norge. Bruker ofte slike, og har etter hvert begynt å bare sende dem gjennom maskinen uoppfordret.

Har forøvrig vurdert om jeg skal prøve å skaffe meg et belte med plastspenne for å slippe å ta det av. Å ta av beltet, eller rettere sagt å ta det på igjen på andre siden, er noe av det verste jeg vet med sikkerhetskontroller :headbang Tar laaang tid, og føler at jeg (samt tingene mine) står i veien for alle andre.

Ett paradoks er det at man får selvsagt ikke få med seg brennbare væsker igjennom sikkerhetskontrollen, men så kan man gå rett inn i tax-free og kjøpe brennbare alkohol og kosmetikk produkter.

Ett paradoks er det at man får selvsagt ikke få med seg brennbare væsker igjennom sikkerhetskontrollen, men så kan man gå rett inn i tax-free og kjøpe brennbare alkohol og kosmetikk produkter.

Du får med deg alkohol og kosmetikk gjennom sikkerhetskontrollen, og hensikten med væskeforbudet er ikke så stenge det ute.

Back