Mer tull fra SAS

MartinL

ScanFlyer Dusty
På Dagsrevyen i kveld sier Ola Strand at SAS allerede har planlagt kjøp av nye og mindre langdistanse maskiner for ruter fra Oslo, når selskapet har kommet over krisen.
Bangkok, Boston og New York skal åpnes, med mer. Planene er klare!

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/180613

Makan til pisspreik skal man lete lenge etter. Dette er et taktisk utspill for å motivere ansatte til å trekke gjennom den kommende spareplanen.

Jeg kan ikke annet enn å le, for dette er ikke annet en tragisk!

Last edited:
Re: Mer pisspreik fra Ola Strand

Fikk med meg dette jeg og. Lurer på hvilken type han skal bruke dersom han sier A330 er for stor.

787 eller 350 tenker jeg. Bare å vente til krisen er over, og så bestille seg nye maskiner. Får sikkert levering i 2015 eller 2016.

Mindre fly?? Så lenge Thai flyr til BKK med A340-500/600 burde vel SAS klart det med en -300? :rolleyes:

Slik han ordla seg så hørtes det ut som planer som de har hatt en stund. Uansett så er vel 350 større enn 330 som de har i dag, så tviler på dette. Kanskje noen gamle 767/757 han har i tankene?!

På Dagsrevyen i kveld sier Ola Strand at SAS allerede har planlagt kjøp av nye og mindre langdistanse maskiner for ruter fra Oslo, når selskapet har kommet over krisen.
Bangkok, Boston og New York skal åpnes, med mer. Planene er klare!

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/180613

Makan til pisspreik skal man lete lenge etter. Dette er et taktisk utspill for å motivere ansatte til å trekke gjennom den kommende spareplanen.

Jeg kan ikke annet enn å le, for dette er ikke annet en tragisk!

Martin L, du gjentar deg selv !
SAS skal kjøpe nye fly og åpne ruter fra Osl til Boston, New York og Bangkok. Etter krisen selvfølgelig.... Hahahahahaha

Ola Strand kommer vel normalt ikke med mye pisspreik, en av de som vel har litt respekt "på gølvet"

men du fikk vel ikke nok blest om din forrige post , så du måtte kryddre den litt i en egen tråd ?

Last edited:

787 eller 350 tenker jeg. Bare å vente til krisen er over, og så bestille seg nye maskiner. Får sikkert levering i 2015 eller 2016.

Hadde det ikke vært best og bestilt fly nå underkrisen for å få gunstige priser...?

Synes det er deilig at noen i SAS snakker offensivt jeg. Altfor ofte ser jeg en gjeng SAS ledere som står og reagerer på kriser istedenfor å agere. Forskjellen er STOR.

Her er det ihvertfall en som sier at "Vi skal spare sånn og sånn for å kunne øke på med sånn og sånn". Det er business.

SAS vil på banen igjen blant nordmenn - det er helt klart at det vil lønne seg å etablere langruter fra OSL.

"Pisspreik" synes jeg er å ta litt hardt i.

Håper SAS gjør dette før de har brukt altfor mange millioner/milliarder (Stryk det som passer) på omstruktureringskostnader, for å tilpasse driften for lavere produksjon... Spesielt å tenke på at Q2 underskuddet ene og alene er generert av omstruktureringskostnader!

'Gode' krefter i SAS jobber for å få overtaket .. så snart støvet etter denne ukens rabalder legger seg skal dere ikke se bort fra at det vil begynne å skje ting. 'Men Rocambole var ikke død ..... ' ;)

Ola Strand kommer vel normalt ikke med mye pisspreik, en av de som vel har litt respekt "på gølvet"

Så bra da. Kanskje du kan få han til å forklare hvordan Thai plutselig lanserer en en direkterute mellom BKK-OSL, så kommer Ola Stand å forteller at en A340-300 blir for stor mellom OSL-BKK. Da vil de heller parkere den....

men du fikk vel ikke nok blest om din forrige post , så du måtte kryddre den litt i en egen tråd ?

Det er godt mulig at Ola Strand er en respektabel mann, men jeg synes denne fortjener en egen tråd da en slik påstand er inntil de faktisk viser noe fakta et spill for galleriet i beste tilfelle og en løgn i de fleste andre tilfeller.

-A

Så bra da. Kanskje du kan få han til å forklare hvordan Thai plutselig lanserer en en direkterute mellom BKK-OSL, så kommer Ola Stand å forteller at en A340-300 blir for stor mellom OSL-BKK. Da vil de heller parkere den....

Nå har temaet vært oppe her før, men det at Thai (kanskje) klarer det betyr ikke at SAS vil få en tilsvarende rute lønnsomt. En er forskjellen i kostnader mellom selskaper, men et annet aspekt er at det er forskjell mellom å mate inn til BKK som Thai gjør, fremfor å mate inn/ut av OSL som SAS ville ha måttet gjort.

For SAS å starte en OSL-BKK rute ville vært en økonomisk katastrofe. Ikke har de klart å få til ARN-BKK og CPH-BKK er vel blant de gjennværende langrutene som gjør det dårligst

Det er godt mulig at Ola Strand er en respektabel mann, men jeg synes denne fortjener en egen tråd da en slik påstand er inntil de faktisk viser noe fakta et spill for galleriet i beste tilfelle og en løgn i de fleste andre tilfeller.

-A

Det er spesielt Mer pisspreik jeg reagere på som Thread

Jeg legger meg flat for Ola Strand, da det var Dueholm som ropte ut New York og Bangkok sist. Headingen er endret.

Når det er sagt står jeg fortsatt bak at dette er pisspreik.
Hvor mange ganger har vi ikke hørt dette før?

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2636509.ece

1. Hadde SAS virkelig ment at de ville satse fra Oslo, så hadde de holdt markedet vedlike.
Det skjer ikke i dag. Osl inngår overhode ikke i noen strategisk markedsføring og jeg har til gode å se at SAS kommuniserer ut i det norske markedet at de har et produkt ut i verden via CPH og ARN.

2. SAS har fly som er små/store nok. For de rutene det nevnes går det med remmer og tøy direkte og via andre huber i europa. Kom ikke å fortell meg at SAS ikke klarer å fylle en 340/330-300 fra Osl til Bangkok og New York.

3. Hadde SAS "lenge hatt et ønske om å åpne ruter fra Osl", hadde det blitt satt kapasitet til Osl og ikke Delhi. Når man velger å åpne en rute til en destinasjon med så til de grader liten trafikk, så er det et svar nok om hvordan man prioriterer Osl.

4. Hvorfor skal disse uttalelsene alltid komme i forbindelse med "blest" rundt selskapet?
Hadde SAS hatt dette som et strategisk mål, ville det finnes langt mer "kloke" måter å fremlegge planene for pressen.

5. SAS har Star partnere som flyr (CO kommer inn snart) til Osl på de destinasjonene SAS ønsker å fly til fra Osl. Hvorfor får ikke de norske SAS kunder fordelen av STAR sammarbeidet ved å kunne fly direkte med SAS sine partnere? Det ville gjøre flåte utnyttelsen og produktet svært mye bedre.

6. Hvorfor er det nettopp New York og Bangkok som SAS vil åpne. Når de ikke sammarbeider tett med STAR partnere som allerede opererer på ruten, vil en rute med SAS bli en konkurrent til eksisterende selskaper. Hvorfor velger ikke SAS store IC destinasjoner som ikke er i konkurranse med andre aktører?

7. Hvilken tillit har selskapet etter å ha fremmet en rekke ruter til en rekke destinasjoner og som aldri blir noe av.
Arlanda- Tokyo? Hørt det i 10 år!!!!! Oslo - Bangkok/ New York hørt siden 2004.

8. For de ansatte som stort sett bare opplever kutt og negativ blest om selskapet, vil slike planer være et lyspunkt.
Blir det ikke litt vågalt å kommunisere dette ut, når historien har vist at det ikke skjer? Jeg synes at det er respektløst!
Det er svært mange SAS ansatte i Norge som ønsker at dette skal bli en virkelighet!

9. Selskapet fremstår som svært lite profesjonelt når det gang på gang kommer med uttalelser om stretegiske veivalg som aldri blir noe av. Det blir lagt merke til og jeg mener de burde holde slik for seg selv inntil det er en reallitet!

Last edited:

Det er spesielt Mer pisspreik jeg reagere på som Thread

Jojo, jeg regnet ikke med å finne en akademisk kald tråd med tyske tall med den tittelen, men om en moderator ordner litt på tittel litt, feks til "Ola Strand lider av munndiarè" eller "Ola Strand bedirver verbalurinering" eller noe slikt så stiller jeg meg bak innholdet i tråden.

-A

Saklighetsfaktoren på scanair.no er fallende når ord som "pisspreik" tas ibruk i topic og i beskrivelse av folk sine uttalelser.

Jeg velger jeg å tro at SAS er oppegående nok til faktisk å ha langsiktige planer samtidig som de forsøker å redde butikken. Noe annet vil være merkelig.

Ellers registrer jeg også at flere personer på forumet, i en tråd kan finne på å slakte SAS fordi dem ikke tenker offensivt og bare kutter, mens man i en annen tråd velger å slakte SAS når de først forsøker å vise at de kanskje har offensive planer for fremtiden.

Hva skal til for å bli tilfredsstilt?

Saklighetsfaktoren på scanair.no er fallende når ord som "pisspreik" tas ibruk i topic og i beskrivelse av folk sine uttalelser.

Jeg velger jeg å tro at SAS er oppegående nok til faktisk å ha langsiktige planer samtidig som de forsøker å redde butikken. Noe annet vil være merkelig.

Ellers registrer jeg også at flere personer på forumet, i en tråd kan finne på å slakte SAS fordi dem ikke tenker offensivt og bare kutter, mens man i en annen tråd velger å slakte SAS når de først forsøker å vise at de kanskje har offensive planer for fremtiden.

Hva skal til for å bli tilfredsstilt?

Det er jo slik at å diskutere på forum er som å gjørmebryte med en gris, der grisen bare koser seg.

Back