Mer KLM trøbbel i TRD

Re: Mer KLM trøbbel i TRD

KLM opererer med F70 på KRS, og det er veldig sjeldent noen problemer her.
Men når de sender inn F100 på enkelte avganger, blir det jaggu med et par delays eller kanselleringer. :)

KLM cityhopper er allerede godt i gang med utfasingen av F100. Minst én maskin er ferget til lagring og i følge diverse kilder skal det gå relativt radig med de resterende.

Får håpe de får orden på problemene slik at man oppnår en regularitet som er tilfredstillende på Værnes og de andre flyplassene i Norge som trafikkeres av F100. Men heldigvis er ikke EMB190 langt unna:D

Blue Line fløy jo lenge for WF med F100 og der var regulariteten meget bra i følge det jeg hørte på Værnes.

Ja, mitt intrykk var også at blueline hadde lite tull med sin F100 som gikk der, i alle fall sammenliknet med hva KLM har. Dette til tross for at blueline ble ganske negativt motatt blandt en del her. Ukjent flyskelskap, de ansatte snakket ikke norsk, setenefargen var stygg, noen fant et leselys som ikke virket, det var ikke måte på hvor håpløst folk mente det var. Så om de hadde hatt store regularitetsproblemer ville det helt sikkert kommet frem i pressen. Til orientering så trivdes jeg kjempegodt ombord, og av alle de 3 Q400 erstatningene til SAS/WF jeg opplevde var blueline klart den beste.

Så var det på han igjen...

KL1174 (12:10) ble to timer forsinket etter tekniske problemer (noe med de-icing anlegget til flymaskinen). Dette løste seg raskt da de nå ha hyret inn en tekniker med F100-kompetanse som er basert i Trondheim.

Ellers bør KLM-crewet (særlig kapteinen) og RFly roses for svært god takling av situasjonen: Hyppige PA-meldinger (teknisk feil, vi sjekker nå, tekniker på vei fra Trondheim, tekniker ankommet, feilen ordnet og vi tester nå systemene osv). Kapteinen selv var den som opplyste om nøyaktig hva som feilet maskinen. Crewet satt (nesten) hele tiden i kafe-området sammen med pax'en - som nesten med en gang fikk matkuponger utdelt. I tillegg sto en person fra RFly hele tiden i gaten for å svare på eventuelle spørsmål.

WF354 hadde også tekniske samtidig, der ble det bare byttet flymaskin - noe som førte til at pax måtte gå fra gate 43 til gate 37 (rundt hjørnet) utendørs.

Det må jeg si. Veldig bra håndtert av Rfly og Crewet.

KL1174 (12:10) ble to timer forsinket etter tekniske problemer (noe med de-icing anlegget til flymaskinen). Dette løste seg raskt da de nå ha hyret inn en tekniker med F100-kompetanse som er basert i Trondheim.

Har KLM ordnet seg med Fokker 100 teknikker på TRD? Leier de tjenesten fra SAS eller?

Har KLM ordnet seg med Fokker 100 teknikker på TRD? Leier de tjenesten fra SAS eller?

Niks. Det er visstnok en kar som holder til i Trondheim (by). Og det å vente på at han skulle komme seg ut til TRD utgjorde omtrent halve forsinkelsen. Alternativet hadde jo vært som vanlig å vente på tekniker fra AMS.

Ellers bør KLM-crewet (særlig kapteinen) og RFly roses for svært god takling av situasjonen: Hyppige PA-meldinger (teknisk feil, vi sjekker nå, tekniker på vei fra Trondheim, tekniker ankommet, feilen ordnet og vi tester nå systemene osv). Kapteinen selv var den som opplyste om nøyaktig hva som feilet maskinen. Crewet satt (nesten) hele tiden i kafe-området sammen med pax'en - som nesten med en gang fikk matkuponger utdelt. I tillegg sto en person fra RFly hele tiden i gaten for å svare på eventuelle spørsmål.

WF354 hadde også tekniske samtidig, der ble det bare byttet flymaskin - noe som førte til at pax måtte gå fra gate 43 til gate 37 (rundt hjørnet) utendørs.

Ja - det skal de ha. Da flyet mitt ble kansellert den morgenen, var det kapteinen selv som kom bak i kabinen og opplyste om problemene, og Rørosfly gjorde også en god jobb etter at vi ble "evakuert", og det ble klart at det gikk mot kanselering!
Roses de som roses bør :spin

VC-10

Hva slags flyteknikker med gyldig F100-stertifisering holder til i Trondhjem by? Er det ikke visse krav for stertifiseringen at du må gjøre det jevnlig - eg. at det ikke holder med en pensjonist el.?

Hva slags flyteknikker med gyldig F100-stertifisering holder til i Trondhjem by? Er det ikke visse krav for stertifiseringen at du må gjøre det jevnlig - eg. at det ikke holder med en pensjonist el.?

Hvem han er og hvor han kommer fra vet jeg ikke. For alt jeg vet er det en oppgave som går på rundgang blant teknikerne på AMS fram til de nye flyene tar over.

Rart om ikke vedkommende da er på flyplassen når klm har fly der ?

Hvis vedkommende teknikker er ansatt hos KLM burde han kanskje bo på Rica Hell Hotel, da det er kun 2 minutter unna de "syke" Fokkerne....

Hvor skulle stakkaren bodd da? Skulle KLM til en hver tid ha en tekniker i Hell? :-P

Det kunne det sikkert blitt mye firmahumor av... "I'm going to Hell for a week", "I just came back from my week in Hell". Nei, er nok best å plassere han i urbane Trondheim. Tillgangern på karsk er også dårligere der.

Men seriøst, jeg er enig, det logiske hadde jo vært å ha han nærmest mulig der flyene er.

Om han da er utplassert fra KLM (hvilket forsåvidt maker sense med tanke på alle de problemene det har vært...)...

Kan jo være han jobber på flyene når de står nattparkert. Men er byen på dagen. Noe lignenene skjer på Sola der alle selskaper som operer BAe146/Avro har tekniker gjennom Storm Aviation. Han er der når flyene kommer på nattstopp, men ikke alltid han er der når det er en avgang med BAe146/Avro

Siden man bruker ordene "hyret inn", så har jeg en vag mistanke om at det er ren tilfeldighet at vedkommende ble "funnet" i motsetning til ansatt hos/for KLM.
Det kan jo være snakk om outsourcing selvfølgelig, men jeg tror nok at KLC som har den F70/100-flåten de har i så tilfelle sender en egen kar.

I flybransjen med all dens dynamikk så er det vel ikke så uvanlig at selv teknikere kan finne på å pendle ganske så langt også, og at han dermed tilfeldigvis bare var hjemme?
(Om tekniker fra selskap A med cert på F100 får jobbe på en F100 fra selskap B sånn uten videre vet jeg ei dog)

Så vidt jeg vet har Martinair teknisk på fokkerene til KLC....

mulig jeg bommer, men var sånn en periode hvertfall

Siden man bruker ordene "hyret inn", så har jeg en vag mistanke om at det er ren tilfeldighet at vedkommende ble "funnet" i motsetning til ansatt hos/for KLM.
Det kan jo være snakk om outsourcing selvfølgelig, men jeg tror nok at KLC som har den F70/100-flåten de har i så tilfelle sender en egen kar.

I flybransjen med all dens dynamikk så er det vel ikke så uvanlig at selv teknikere kan finne på å pendle ganske så langt også, og at han dermed tilfeldigvis bare var hjemme?
(Om tekniker fra selskap A med cert på F100 får jobbe på en F100 fra selskap B sånn uten videre vet jeg ei dog)

Legg ikke for mye i ordene "hyret inn", da dette var mine ord. Det jeg fikk vite var at de hadde en tekniker på vei fra Trondheim. Jeg spurte og grov ikke mer da Rfly-karen hadde nok å gjøre. Det eneste jeg vet om teknikeren er han kjørte Isuzu.

Back