Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Kanskje bare vi eldste som tar denne .. ;)

Men 767'en synes å leve videre. Flere Boeing-kunder sliter med å finne et fly som matcher deres behov til å avløse 767'ene - spesielt skal visst United være tungt inne her. Boeing er defor nå i forhandlinger med leverandørene sine for å få tak i deler til passasjerversjonen - som jo egentlig er pensjonert.

Kanskje vil vi få se en 767NG med nye motorer?

https://blog.wandr.me/2017/10/boein...source=FB&utm_medium=WA-FB&utm_campaign=22235
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Jotakk, jeg tok headingen... Nuvel, det er slett ikke utenkelig at de fyrer opp under 767-gryten igjen. 737Max kom jo fordi Boeing ikke fikk ut fingeren tidligere (melke ut siste rest av en gammel slager) og flyselskapene ikke ville/kunne vente på noe nytt. Dessuten er det et fly alle vet funker og med nymotens motorer og oppgraderinger kan det nok være godt salgspotensiale. Det er vel heller ingen nye maskiner i samme størrelse, og Airbus påstand om at 321neo dekker alle behov holder vel ikke heeelt mål.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Hvordan vil den foreslåtte 797 passe inn i dette? Skal jo være twin-aisle med rundt 250 seter.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Er det 767-400 cockpit som brukes på den militære 767?
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Joda oss gamle liker gamle fly. Mine favoritter over dammen fra Europa er UA 757 og 767. Sistnevnte med 2 setere. 757 med Economy Plus med 37"og rad 21 med vel over 40". Velger nå via LHR for å få disse.:D

Dag fortalte meg nylig at den 763 med flest timer er N641UA lev. 18. april 1991 med 108.244 timer og 16.852, dette for en måned+ siden.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Hva er grunnen til at de ikke kan bruke 787-8 ? Er det prisen ? Eller for at den har 20-30 flere seter ?
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Kan det ha noe med at en 763 er ca 30t lettere og landing/avgangsvekt definerer avgifter? I tillegg er jo B787-8 blitt mindre populær etter at B787-9 kom på markedet.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

787-8 er nok i ferd med å lide samme skjebne som 767-200. Tung og uøkonomisk for sin størrelse og lite egnet for 4-6 timers flyvninger - som f.eks. transcon USA. Mistenker at både Delta og American også er interesserte i denne.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død ..

Er det 767-400 cockpit som brukes på den militære 767?

Web-KC-46-Tanker-cockpit.ashx


https://www.rockwellcollins.com/Data/News/2017-Cal-Yr/GS/FY17GSNR28-KC46A.aspx
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Det er vel egentlig ikke snakk så mye "oppussing" eller forbedringer, men at Boeing trenger forsikre seg at underleverandører fortsatt kanskje levere, f.eks til toaletter, galley og lignende.
Man kan alltid bytte ut noen pærer med LED, men å utvikle nye motorer eller andre større endringer tar nok både for lang tid og blir fort dyrt
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Spennende hvis 767 lever videre, Dens død var jo en av grunnene til at jeg fløy AMS-LHR tur/retur med BA i mai. 767 til LHR og A321 tilbake til AMS. Da kan det jo bli flere muligheter senere da :-)
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Men Tinseth snakker ned muligheten, da mulige NMA-kunder gjerne venter:

https://www.flightglobal.com/news/a...uction-446453/?cmpid=NLC|FGFG|FGEUP-2018-0309

Boeing is unlikely to resume production of the passenger version of the 767-300ER, even as airlines look to meet fleet needs until the possible New Mid-market Aircraft (NMA) comes on the market in the next decade.

"Bringing back the 767 passenger airplane – I just don't see it," says Randy Tinseth, vice-president of marketing at Boeing Commercial Airplanes, during a media briefing from an industry conference in San Diego.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

I februar tikket det inn en ordre på 4 767-300F maskiner fra en ukjent kunde
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Boeing vurderer nå komme med en re-engined 767. Primært tiltenkt fraktmarkedet og få på en GEnX motor på den, som ikke helt uten videre får plass under vingen i dag

De utelukker vel heller ikke passasjervariant, selv om dette er noe de ønsker potensielt gjøre raskt og billig.

Jeg tviler litt på dette, men samtidig tyder det at de sliter med NMA/797

https://www.flightglobal.com/news/a...s-genx-powered-767-x-for-cargo-and-pa-461386/

Boeing is studying a re-engined derivative of the 767 widebody primarily for the cargo market, with service entry slated for the mid-2020s.
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

I musikkbransjen så har det jo etter hvert blitt ganske å poppis med retro-arrangementer som "We love the 70s/80s/90s etc. Skulle nesten tro Boeing er litt på det samme sporet nå?
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

Om detta blir verklighet gissar jag att det blir GEnx motorn från 747-8 som kommer sitta på 767an
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

GEnX-motoren får ikke helt plass under vingen på 767, men det er ikke noe problem: Den kan monteres litt opp og frem. Det endrer flyegenskapene bare bittelitte grann, spesielt pitch-up tendensen ved fullt pådrag. Men, slapp av, ved hjelp av noe datagreier lager vi en funksjon som gjør at flyet oppfører seg akkurat som en vanlig 767. Det betyr at flygerne ikke trenger noe særlig ekstra opplæring eller simulatortrening, så da blir det mye billigere.

Burde kunne bli en kjempesuksess!
 
Re: Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død

GEnX-motoren får ikke helt plass under vingen på 767, men det er ikke noe problem: Den kan monteres litt opp og frem. Det endrer flyegenskapene bare bittelitte grann, spesielt pitch-up tendensen ved fullt pådrag. Men, slapp av, ved hjelp av noe datagreier lager vi en funksjon som gjør at flyet oppfører seg akkurat som en vanlig 767. Det betyr at flygerne ikke trenger noe særlig ekstra opplæring eller simulatortrening, så da blir det mye billigere.



Burde kunne bli en kjempesuksess!



Hva KAN gå galt? :D
 
Back
Top