Melanesia: Ny Guinea, Vanuatu, Fiji, Solomon Isl.

Futura

ScanFlyer Gold
Nei dette området er ikke oppkalt etter bimbo-kona til trump... Papua New Guinea, Solomon Øyene, Vanuatu og Fiji er de 4 nasjoner i Melanesia, i tillegg hører New Caledonia med og vel egentlig den Indonesiske delen av Papua, til Melanesia. Vi lander i Port Moresby, New Guinea ved 5:30 tiden om morgenen 02 januar og flyr videre til Honiara, Solomon Islands 05.01 kl 07:30
Er det noen som har vært i Port Moresby? Er det noe spesielt å se der? Noe spesielt å gjøre? Hoteller å anbefale? Vi pleier å inkludere et opphold på Hilton på hver ferie, De har ofte vaskemaskin til selvbetjening. Jeg lurer på om dette skal bli stedet vi bor på Hilton. 4500 for 3 netter er ikke noe å klage over egentlig.

Honiara, på øya Guadalcanal, er hovedstad på Solomon Islands. Jeg vet det er ett minnesmerke over slaget i WW2, Utover det skal det visst ikke være så veldig spennende. Hotellprisene virker å være ganske høye og utvalget på Hotels.com og Booking.com er relativt begrenset, men kommer opp en del mer på Trivago. Her kommer vi nok til å senke hotellstandarden noe. Noen som har erfaring fra Honiara å dele?

Fra Honiara til Port Vila, i Vanuatu, må vi på aktuelle reisedager ta omveien om Fiji, dermed blir det 2 netter eller rundt 40 timer i Nadi. Hvor i Nadi bør man bo? Nær sjøen? Nær Flyplassen? Er det noe sentrum man bør bo i? Overnattingene virker ganske billige. Noen som har erfaring å dele for en kveld og en full dag.

Siste stedet vi besøker er Port Vila, Vanuatu, her blir det 3 netter/73 timer, før vi flyr til NZ. Også her lurer jeg på hva vi skal finne på. Tips om Vanuatu motas med takk.

I Nadi er det vel helst Denarau som gjelder. Nærme flyplassen (25 min med bil ca). Ellers er det vel et relativt nytt Crowne Plaza som kanskje kan sjekkes ut.

Bodde selv nylig på Marriott Momi Bay, og det var ganske bra. Ca 50 min fra flyplassen.

Vær forsiktig i Port Moresby det er litt røff har jeg hørt. De har problem med raskols og lignende. Husk Malarone.

https://www.youtube.com/watch?v=ragi6vg7LWw&t=2256s

Har bare vært i Suva og på Port Villa. Port villa er veldig lite sted og nokså ødelagt etter uværet. Jeg ville heller forsøkt å få til en natt på Tanna om det er mulig med tur opp på vulkanen.

Back