CK
ScanFlyer Mile High Club
Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens
Som styreleder føler jeg et sterkt behov for å tilbakevise påstander og oppklare misforståelser som har fremkommet i norske medier de siste dager.
Imidlertid vil jeg først si at det gleder meg at mange medarbeidere har uttrykt sin takknemlighet overfor Petter Jansen for de resultater han har oppnådd i samarbeid med dere i sin tid i SAS Braathens. Det er fortjent. Nå var imidlertid tiden kommet for å begynne et nytt kapittel i SAS Braathens historie, og som Petter selv sa det: Når det er uenighet mellom styret og administrerende direktør om retningen på veien videre, følger han næringslivets spilleregler og går av.
La meg gjøre én ting klart med det samme: SAS-konsernets styre, konsernledelsen og styre og ledelse i SAS Braathens har, har alltid hatt og vil alltid ha, ett felles mål: Gjennom lønnsomhet i alle ledd og i hver enkelt virksomhet å skape vekst, trygge arbeidsplasser og skape aksjonærverdier - og derigjennom en god framtid for selskapet.
Så til de mange og til dels oppsiktsvekkende påstander som har framkommet de siste dager i mediene, som svekker SAS Braathens' posisjon i Norge og som naturligvis skaper unødig uro blant medarbeiderne.
1. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å nedlegge ruter. Dette er naturligvis ikke korrekt. Det er samme policy som gjelder i SAS Braathens som i de øvrige flyselskapene i konsernet: Ruter som er lønnsomme flys, ruter som ikke er lønnsomme nedlegges. At SAS-konsernet skulle ha ønsker som går på tvers av denne policy og som ikke er til SAS Braathens fordel, er absurd.
2. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å flytte arbeidsplasser til Sverige. Dette er naturligvis heller ikke korrekt. SAS Braathens skiller seg ikke på noen måte fra de øvrige virksomheter i konsernet: De er selvstendige datterselskaper med egen ledelse og eget styre, og skal operere i sitt hjemmemarked. En vesentlig hensikt med omstruktureringen av SAS-konsernet, var å bygge sterke selskaper som kjente sine egne markeder og egne kunder, som kunne agere raskt og fleksibelt og ikke minst lokalt. Det finnes ingen planer om å endre på dette prinsippet som har vist seg meget vellykket. SAS Braathens er, og skal fortsatt være, et norsk aksjeselskap med eget styre.
3. Påstanden om at SAS-konsernet vil erstatte SAS Braathens med Estonian Air. Dette er totalt feil. I et intervju med Aftenposten den 6. februar i år, gjorde jeg rede for en del av de fordelene vi har oppnådd ved å strukturere konsernet slik vi har, med flere flyselskaper som opererer i sine hjemmemarkeder og styres lokalt, og som har forskjellig flåtestruktur, kostnadsnivå, etc. Jeg gjorde det i intervjuet klart at dersom ett flyselskap ikke makter å fly en rute lønnsomt, blir ruten lagt ned. Men i stedet for å overlate ruten til konkurrentene, har vi i dagens struktur muligheten til å se om det er andre selskaper i konsernet som klarer å få lønnsomhet i ruten. Er det det, er vi alle vinnere: Kundene få et tilbud der de ellers ikke ville hatt det, det selskapet som ikke fikk lønnsomhet i ruten, kan sette sin kapasitet inn på andre ruter - og får i tillegg et søsterselskap inn på den aktuelle ruten i stedet for en ekstern konkurrent, og det selskapet som går inn på ruten får lønnsomhet. Først og fremst vil disse mulighetene kunne utnyttes på internasjonale ruter. På ren innenriks trafikk vil det sjelden være hensiktsmessig. Å påstå at det finnes en hemmelig plan, og å påstå at ett selskap skal erstatte et annet er ikke bare absurd, det er dessuten useriøst og alvorlig. Det faktum at Dagbladet ikke sjekket med konsernledelsen om påstandene var korrekte, vitner om mangel på profesjonalitet og mangel på respekt for den usikkerhet og uro et slikt oppslag fører til blant medarbeidere.
4. Påstanden om at SAS-konsernet vil svekke den norske makten, og overføre den til Sverige. Hvilken norske makt? Eller svenske eller danske? SAS-konsernet har sine eiere som styrer virksomheten gjennom konsernstyret. Konsernstyret gir fullmakter og ansvar til konsernledelsen, som styrer sine datterselskaper gjennom selskapenes styrer og ledelse. Det er eierne av SAS-konsernet som har makten. Og makten har ingen nasjonal farge. Vi bør være kommet så langt nå at den evig tilbakevendende og skadelige "landskampen" blir avblåst.
Jeg beklager dypt at usanne påstander blir presentert gjennom mediene. Det bidrar ikke til annet enn å skade oss. Jeg føler meg allikevel sikker på at du som medarbeider i SAS Braathens vet at vi sammen skal kunne legge en vanskelig tid bak oss. Vi skal gjenvinne våre kunders tillit, og fortsette å utvikle SAS Braathens som en sterk aktør i Norge. Jeg har som ambisjon at SAS Braathens skal ha sin nye administrerende direktør på plass i løpet av august/september. I mellomtiden ønsker jeg Johnny Skoglund og deg som medarbeider lykke til i den kampen vi nå må fokusere på - kampen om kundene.
Vennlig hilsen
John S. Dueholm
Som styreleder føler jeg et sterkt behov for å tilbakevise påstander og oppklare misforståelser som har fremkommet i norske medier de siste dager.
Imidlertid vil jeg først si at det gleder meg at mange medarbeidere har uttrykt sin takknemlighet overfor Petter Jansen for de resultater han har oppnådd i samarbeid med dere i sin tid i SAS Braathens. Det er fortjent. Nå var imidlertid tiden kommet for å begynne et nytt kapittel i SAS Braathens historie, og som Petter selv sa det: Når det er uenighet mellom styret og administrerende direktør om retningen på veien videre, følger han næringslivets spilleregler og går av.
La meg gjøre én ting klart med det samme: SAS-konsernets styre, konsernledelsen og styre og ledelse i SAS Braathens har, har alltid hatt og vil alltid ha, ett felles mål: Gjennom lønnsomhet i alle ledd og i hver enkelt virksomhet å skape vekst, trygge arbeidsplasser og skape aksjonærverdier - og derigjennom en god framtid for selskapet.
Så til de mange og til dels oppsiktsvekkende påstander som har framkommet de siste dager i mediene, som svekker SAS Braathens' posisjon i Norge og som naturligvis skaper unødig uro blant medarbeiderne.
1. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å nedlegge ruter. Dette er naturligvis ikke korrekt. Det er samme policy som gjelder i SAS Braathens som i de øvrige flyselskapene i konsernet: Ruter som er lønnsomme flys, ruter som ikke er lønnsomme nedlegges. At SAS-konsernet skulle ha ønsker som går på tvers av denne policy og som ikke er til SAS Braathens fordel, er absurd.
2. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å flytte arbeidsplasser til Sverige. Dette er naturligvis heller ikke korrekt. SAS Braathens skiller seg ikke på noen måte fra de øvrige virksomheter i konsernet: De er selvstendige datterselskaper med egen ledelse og eget styre, og skal operere i sitt hjemmemarked. En vesentlig hensikt med omstruktureringen av SAS-konsernet, var å bygge sterke selskaper som kjente sine egne markeder og egne kunder, som kunne agere raskt og fleksibelt og ikke minst lokalt. Det finnes ingen planer om å endre på dette prinsippet som har vist seg meget vellykket. SAS Braathens er, og skal fortsatt være, et norsk aksjeselskap med eget styre.
3. Påstanden om at SAS-konsernet vil erstatte SAS Braathens med Estonian Air. Dette er totalt feil. I et intervju med Aftenposten den 6. februar i år, gjorde jeg rede for en del av de fordelene vi har oppnådd ved å strukturere konsernet slik vi har, med flere flyselskaper som opererer i sine hjemmemarkeder og styres lokalt, og som har forskjellig flåtestruktur, kostnadsnivå, etc. Jeg gjorde det i intervjuet klart at dersom ett flyselskap ikke makter å fly en rute lønnsomt, blir ruten lagt ned. Men i stedet for å overlate ruten til konkurrentene, har vi i dagens struktur muligheten til å se om det er andre selskaper i konsernet som klarer å få lønnsomhet i ruten. Er det det, er vi alle vinnere: Kundene få et tilbud der de ellers ikke ville hatt det, det selskapet som ikke fikk lønnsomhet i ruten, kan sette sin kapasitet inn på andre ruter - og får i tillegg et søsterselskap inn på den aktuelle ruten i stedet for en ekstern konkurrent, og det selskapet som går inn på ruten får lønnsomhet. Først og fremst vil disse mulighetene kunne utnyttes på internasjonale ruter. På ren innenriks trafikk vil det sjelden være hensiktsmessig. Å påstå at det finnes en hemmelig plan, og å påstå at ett selskap skal erstatte et annet er ikke bare absurd, det er dessuten useriøst og alvorlig. Det faktum at Dagbladet ikke sjekket med konsernledelsen om påstandene var korrekte, vitner om mangel på profesjonalitet og mangel på respekt for den usikkerhet og uro et slikt oppslag fører til blant medarbeidere.
4. Påstanden om at SAS-konsernet vil svekke den norske makten, og overføre den til Sverige. Hvilken norske makt? Eller svenske eller danske? SAS-konsernet har sine eiere som styrer virksomheten gjennom konsernstyret. Konsernstyret gir fullmakter og ansvar til konsernledelsen, som styrer sine datterselskaper gjennom selskapenes styrer og ledelse. Det er eierne av SAS-konsernet som har makten. Og makten har ingen nasjonal farge. Vi bør være kommet så langt nå at den evig tilbakevendende og skadelige "landskampen" blir avblåst.
Jeg beklager dypt at usanne påstander blir presentert gjennom mediene. Det bidrar ikke til annet enn å skade oss. Jeg føler meg allikevel sikker på at du som medarbeider i SAS Braathens vet at vi sammen skal kunne legge en vanskelig tid bak oss. Vi skal gjenvinne våre kunders tillit, og fortsette å utvikle SAS Braathens som en sterk aktør i Norge. Jeg har som ambisjon at SAS Braathens skal ha sin nye administrerende direktør på plass i løpet av august/september. I mellomtiden ønsker jeg Johnny Skoglund og deg som medarbeider lykke til i den kampen vi nå må fokusere på - kampen om kundene.
Vennlig hilsen
John S. Dueholm