Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens
Som styreleder føler jeg et sterkt behov for å tilbakevise påstander og oppklare misforståelser som har fremkommet i norske medier de siste dager.
Imidlertid vil jeg først si at det gleder meg at mange medarbeidere har uttrykt sin takknemlighet overfor Petter Jansen for de resultater han har oppnådd i samarbeid med dere i sin tid i SAS Braathens. Det er fortjent. Nå var imidlertid tiden kommet for å begynne et nytt kapittel i SAS Braathens historie, og som Petter selv sa det: Når det er uenighet mellom styret og administrerende direktør om retningen på veien videre, følger han næringslivets spilleregler og går av.

La meg gjøre én ting klart med det samme: SAS-konsernets styre, konsernledelsen og styre og ledelse i SAS Braathens har, har alltid hatt og vil alltid ha, ett felles mål: Gjennom lønnsomhet i alle ledd og i hver enkelt virksomhet å skape vekst, trygge arbeidsplasser og skape aksjonærverdier - og derigjennom en god framtid for selskapet.

Så til de mange og til dels oppsiktsvekkende påstander som har framkommet de siste dager i mediene, som svekker SAS Braathens' posisjon i Norge og som naturligvis skaper unødig uro blant medarbeiderne.

1. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å nedlegge ruter. Dette er naturligvis ikke korrekt. Det er samme policy som gjelder i SAS Braathens som i de øvrige flyselskapene i konsernet: Ruter som er lønnsomme flys, ruter som ikke er lønnsomme nedlegges. At SAS-konsernet skulle ha ønsker som går på tvers av denne policy og som ikke er til SAS Braathens fordel, er absurd.

2. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å flytte arbeidsplasser til Sverige. Dette er naturligvis heller ikke korrekt. SAS Braathens skiller seg ikke på noen måte fra de øvrige virksomheter i konsernet: De er selvstendige datterselskaper med egen ledelse og eget styre, og skal operere i sitt hjemmemarked. En vesentlig hensikt med omstruktureringen av SAS-konsernet, var å bygge sterke selskaper som kjente sine egne markeder og egne kunder, som kunne agere raskt og fleksibelt og ikke minst lokalt. Det finnes ingen planer om å endre på dette prinsippet som har vist seg meget vellykket. SAS Braathens er, og skal fortsatt være, et norsk aksjeselskap med eget styre.

3. Påstanden om at SAS-konsernet vil erstatte SAS Braathens med Estonian Air. Dette er totalt feil. I et intervju med Aftenposten den 6. februar i år, gjorde jeg rede for en del av de fordelene vi har oppnådd ved å strukturere konsernet slik vi har, med flere flyselskaper som opererer i sine hjemmemarkeder og styres lokalt, og som har forskjellig flåtestruktur, kostnadsnivå, etc. Jeg gjorde det i intervjuet klart at dersom ett flyselskap ikke makter å fly en rute lønnsomt, blir ruten lagt ned. Men i stedet for å overlate ruten til konkurrentene, har vi i dagens struktur muligheten til å se om det er andre selskaper i konsernet som klarer å få lønnsomhet i ruten. Er det det, er vi alle vinnere: Kundene få et tilbud der de ellers ikke ville hatt det, det selskapet som ikke fikk lønnsomhet i ruten, kan sette sin kapasitet inn på andre ruter - og får i tillegg et søsterselskap inn på den aktuelle ruten i stedet for en ekstern konkurrent, og det selskapet som går inn på ruten får lønnsomhet. Først og fremst vil disse mulighetene kunne utnyttes på internasjonale ruter. På ren innenriks trafikk vil det sjelden være hensiktsmessig. Å påstå at det finnes en hemmelig plan, og å påstå at ett selskap skal erstatte et annet er ikke bare absurd, det er dessuten useriøst og alvorlig. Det faktum at Dagbladet ikke sjekket med konsernledelsen om påstandene var korrekte, vitner om mangel på profesjonalitet og mangel på respekt for den usikkerhet og uro et slikt oppslag fører til blant medarbeidere.

4. Påstanden om at SAS-konsernet vil svekke den norske makten, og overføre den til Sverige. Hvilken norske makt? Eller svenske eller danske? SAS-konsernet har sine eiere som styrer virksomheten gjennom konsernstyret. Konsernstyret gir fullmakter og ansvar til konsernledelsen, som styrer sine datterselskaper gjennom selskapenes styrer og ledelse. Det er eierne av SAS-konsernet som har makten. Og makten har ingen nasjonal farge. Vi bør være kommet så langt nå at den evig tilbakevendende og skadelige "landskampen" blir avblåst.

Jeg beklager dypt at usanne påstander blir presentert gjennom mediene. Det bidrar ikke til annet enn å skade oss. Jeg føler meg allikevel sikker på at du som medarbeider i SAS Braathens vet at vi sammen skal kunne legge en vanskelig tid bak oss. Vi skal gjenvinne våre kunders tillit, og fortsette å utvikle SAS Braathens som en sterk aktør i Norge. Jeg har som ambisjon at SAS Braathens skal ha sin nye administrerende direktør på plass i løpet av august/september. I mellomtiden ønsker jeg Johnny Skoglund og deg som medarbeider lykke til i den kampen vi nå må fokusere på - kampen om kundene.

Vennlig hilsen

John S. Dueholm

Replying to Topic 'Medarbeiderbrev fra Dueholm til SAS Braathens'

Setter jo både dagbladet og en del innlegg er på forumet i nytt lys...:up:

Originally posted by CK

1. Påstanden om at SAS-konsernet ønsker å nedlegge ruter. Dette er naturligvis ikke korrekt. Det er samme policy som gjelder i SAS Braathens som i de øvrige flyselskapene i konsernet: Ruter som er lønnsomme flys, ruter som ikke er lønnsomme nedlegges. At SAS-konsernet skulle ha ønsker som går på tvers av denne policy og som ikke er til SAS Braathens fordel, er absurd.

Hva legger man i forståelsen av lønnsomme ruter på konsernnivå? Vi har diskutert dette tidligere, men noe klokere har ikke jeg blitt av de diskusjonene. Hvordan håndterer konsernet situasjoner som utvilsomt oppstår når ruter opprettes direkte fra f.eks. Norge og ut i Europa, slik at man tapper trafikk fra ruter ut fra f.eks. CPH? Rutene kan jo være lønnsomme for SAS Braathens, men dette kan jo være i stor grad pga at disse rutene stjeler trafikk og inntekter fra ruter som tidligere ble fløyet av andre deler av konsernet (f.eks. SAS Dk). Altså en "business stealing" internt i konsernet, og ikke nødvendigvis fra konkurrenter (som man skulle ønsker).

Originally posted by EB

Hadde du virkelig ventet noe annet? Får avvente til det behandles i rette organer.

CPH har redusert sin avhengighet av connections, og satser nå mer på lokaltrafikk (md stor sukess). SK DK har f.eks. lagt ned en del "syden"-ruter som hadde mye feed fra f.eks. Norge

Originally posted by CK

CPH har redusert sin avhengighet av connections, og satser nå mer på lokaltrafikk (md stor sukess). SK DK har f.eks. lagt ned en del "syden"-ruter som hadde mye feed fra f.eks. Norge

Ja disse er hovedsageligt blevet overtaget af Spanair der i større udstrækning satser på lokaltrafik. F.eks. var der forrige Søndag 8 Spanair flyvninger på CPH - 6 schedule og 2 charter. Så Spanair er blevet en stor operatør på CPH.

SAS DK stater meget på lokaltrafik fra CPH og gennemfører en del markedskampagner rettte mod dette. Resultatet har vist sig i stor fremgang i antallet af pax. samt en meget forbedret load factor (bedste load factor blandt de tre nationale enheder for jan-maj 2006). Derudover satser man naturligvis stadig på feed fra NO, SE og FI - bl.a. overtager SAS DK fra september ruter til Tampera og Turku fra Blue 1. Herved er alle ruter fra CPH til Finland (undtaget HEL) igen fløjet af SAS - Blue 1 feeder eventyr på CPH blev således ganske kort.

Alt i alt har SAS DK de seneste 9-10 måneder gjort et fantastisk stykke arbejde (ved måske at ikke alle her víl anerkende dette faktum) og jeg er sikker på at de kommer til at gå i sort i år.

Ser ut som endel her "glemmer" at det vel bor 1,3 mill i Stor-København alene og det er kort vei fra Malmø og derfor CPH faktisk ikke er avhengig av transfer pax fra OSL og ARN.

Originally posted by Someone

Ser ut som endel her "glemmer" at det vel bor 1,3 mill i Stor-København alene og det er kort vei fra Malmø og derfor CPH faktisk ikke er avhengig av transfer pax fra OSL og ARN.

det er ikke snakk om å glemme noe, og CPH har vel tradisjonelt hatt ganske mye transferpax fra andre destinasjoner i SAS-nettverket. Poenget mitt var at direkteruter ut av OSL og STO for den saks skyld vil spise av ruter som tidligere gikk via CPH. At SAS DK har gjort grep for å motvirke dette er selvsagt meget bra - og kanskje en konsekvens av at man ikke lenger får så mye transferpax. fra andre steder (?). Mitt spørsmål om hva som menes med lønnsomhet for konsernet står forsåvidt fortsatt ved lag - ser man isolert på en enkelt rute og lar eventuelle uheldige konsekvenser for andre deler av konsernet fremtvinge endringer der, eller ser man helhet? Om det første er tilfellet så snakker vi egentlig i mindre grad om et tradisjonelt integrert selskap og mer om uavhengige datterselskaper som iallefall delvis konkurrerer med hverandre.

Originally posted by Someone

CPH har et ganske fornuftigt lokalt marked som nedenstående figur viser. Dette bidrager naturligvis med et fundament som bidrager til potentialet som hub.

Attachments

• Lokaltmarkeddansk.jpg
    Lokaltmarkeddansk.jpg
    99.1 KB · Views: 14

Hei pp,

hvordan er reisevanene til folk i dette området? Jeg bor normalt i nord-Norge hvor folke gjerne setter seg i bilen og kjører både 2 og kanskje 3 timer for å komme til en flyplass, men mitt inntrykk er at dette er svært uvanlig andre steder i Europa. Noe reisetid kan man vel kutte med gode togforbindelser, men reiser folk virkelig i opptil 3 timer i bil for å komme til CPH?

NB! Dette er ikke ment som en motsigelse av CPH sitt lokale marked.

Nå er det vel også slik at konkurransesituasjonen har endret seg dramatisk de siste årene, slik at feed inn til CPH uansett ikke vil være et reelt alternativ for de fleste kunder. At BUSK går såpass bra er nok et resultat av at de selv har tatt mye av posisjonen med mange direktruter ut i Europa. Dette er også kjernen i Norwegian sin suksess, hvor kundene faktisk ønsker direktefly til en overkommelig pris.
Jeg har ingen tro på at en oppegående SAS ledelse vil tilbake til "gamledager" hvor alt skal via CPH, da andre selskap står i kø for å ta direktekundene med en gang BUSK skulle finne på å redusere sin direktetrafikk.

Originally posted by Hurum

Originally posted by EB

Hadde du virkelig ventet noe annet? Får avvente til det behandles i rette organer.

Hva er rette organer, Hurum?

I tillegg til denne "kampen" om hub og ikke hub er jo også fleksibiliteten som SAS fortsatt tilbyr, man kan reise direkte den ene veien og via CPH den andre hvis det passer bedre med avgangstidene (og kapasiteten).

Reiste selv t/r OSL-TXL via CPH (begge veier) forrige uke, og jeg var slett ikke alene om å reise den strekningen selv om det etterhvert finnes flere non-stop flighter mellom Oslo og Berlin.

Økt tilbud genererer økt trafikk - direkteruter behøver ikke bare bety at det går ut over transfertrafikken.

Originally posted by TOS

Hei pp,

hvordan er reisevanene til folk i dette området? Jeg bor normalt i nord-Norge hvor folke gjerne setter seg i bilen og kjører både 2 og kanskje 3 timer for å komme til en flyplass, men mitt inntrykk er at dette er svært uvanlig andre steder i Europa. Noe reisetid kan man vel kutte med gode togforbindelser, men reiser folk virkelig i opptil 3 timer i bil for å komme til CPH?

NB! Dette er ikke ment som en motsigelse av CPH sitt lokale marked.

Det er jo svært at vurdere. I det område der ligger inden for to timer til CPH i bil er det ikke rigtigt at nå andre lufthavne med et bredt rutenet. Så hvis man vil ud og rejse er det enten bil tog eller bus til CPH (alternativ MMX).

Jeg har på fornemmelse at de fleste sydsvenskere vælger toget frem for bilen - antallet af svenske biler på CPH er dog kraftigt stigende hvilket er en af grundene til at CPH i den seneste tid har udvidet antallet af P-pladser (samt forhøjet priserne betydeligt.:()

Så jeg vil tror der er nogen som kører tre timer i bil til CPH, men ikke mange.

Nedenstående har jeg vedhæftet en figur over hvor de lokalt afrejsende på CPH kommer fra i catchment området. Bemærk dog at undersøgelse er fra 2003 så der er formentlig sket betydelige ændringer - specielt på den svenske side vil jeg tro.

Attachments

• dkseamterdk.gif
    dkseamterdk.gif
    22.8 KB · Views: 15

Originally posted by Farmer

Nå er det vel også slik at konkurransesituasjonen har endret seg dramatisk de siste årene, slik at feed inn til CPH uansett ikke vil være et reelt alternativ for de fleste kunder.

Med udgangspunkt i afrejse fra København, er rejser via en af de store hubs som FRA, AMS, LON, CDG, MUC ofte et fornuftigt alternativ til de direkte ruter fra CPH - både hvad angår pris og fleksibilitet. Ikke kun i forhold oversøiske destinationer, men også i forhold til europæiske destinationer.

Så jeg har svært ved at forestille mig rejser via CPH ikke skulle være et alternativ i Norge - ligesom rejser via AMS, FRA etc. vel også er et ganske udemærket alternativ fra Norge.

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by EB

Tja - kansje der Økokrim og Norwegian har sendt sine saker etc - rettapparatet vil jeg tro...eller hva tror du?

Originally posted by Farmer

Nå er det vel også slik at konkurransesituasjonen har endret seg dramatisk de siste årene, slik at feed inn til CPH uansett ikke vil være et reelt alternativ for de fleste kunder. At BUSK går såpass bra er nok et resultat av at de selv har tatt mye av posisjonen med mange direktruter ut i Europa. Dette er også kjernen i Norwegian sin suksess, hvor kundene faktisk ønsker direktefly til en overkommelig pris.
Jeg har ingen tro på at en oppegående SAS ledelse vil tilbake til "gamledager" hvor alt skal via CPH, da andre selskap står i kø for å ta direktekundene med en gang BUSK skulle finne på å redusere sin direktetrafikk.
Enig med Farmer - grunnen til Norwegian sin suksess er blant annet deres satsing på direkteruter og lave priser som Norge har hatt tildels lite av siden SAS ville ha passasjerene om Kastrup (noe jeg går ut fra vi kan være enige om snart....selv om noen ikke mener det). SAS Braathens har hatt en enorm økning på sine utenlandsruter og dette tyder jo på at det er dette de reisende vil ha. SAS Braathens kom riktignok sent på banen sammenliknet med Norwegian, men har i vår åpnet mange nye spennende ruter. Å legge disse ned og sende passasjerene om Kastrup vil nok være nok en spiker i kisten.

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by EB

Hurum.com
Hurum.org
Hurumvetbest.com
sastaralltidfeil.com
:cool2

Originally posted by EB

eh, er det ikke det det HAR - blitt behandlet i de rette organer, nemlig i selskapets styre?

Originally posted by CK

Originally posted by EB

eh, er det ikke det det HAR - blitt behandlet i de rette organer, nemlig i selskapets styre?

Jo sikkert - snakker nok om 2 ulike ting....jeg snakker om tiltalen ang økokrim/Norwegian, mens du snakker om Estonian og STS. Begge enig - hurra!

Back