• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Medaljens bakside på Torp !!

Replying to Topic 'Medaljens bakside på Torp !!'

Kenneth, det er tydelig at du aldri har fått med deg demontering av et typisk klubbskolefly..
Og jeg regner med at det er lett å forstå frustrasjonen når man nettopp har gjort det du sier. Nemlig bygd opp noe over år med masse dugnad for så plutselig å bli kastet ut..
Forøvrig er det logistisk og plassmessig en helt annen verden å drive med seilfly enn motorfly eller mikrofly. Og 17 m bredde er definitivt i smaleste laget..

Originally posted by CFM

Kenneth, det er tydelig at du aldri har fått med deg demontering av et typisk klubbskolefly..

Vel, det spørs hva du mener med "fått med deg"...
Jeg har sett det blitt gjort, og det var relativt fort gjort da jeg så det...

Det er fullt mulig at det var enklere på det seilflyet enn på andre, men det vet jeg ikke noe om...

Poenget er at har man ikke hangar så må man se på alternative løsninger fremfor å sette seg ned og furte... Gjør man det så har man iallefall tapt!

Og jeg regner med at det er lett å forstå frustrasjonen når man nettopp har gjort det du sier. Nemlig bygd opp noe over år med masse dugnad for så plutselig å bli kastet ut..

Jeg har full forståelse for frustrasjonen, men jeg mener bare at man må se på mulighetene fremfor å gi opp...
Selv har jeg flyet i en "hangar" som ble kondemnert for gudene vet hvor mange år siden, og plutselig en dag så kommer noen til å si "til helgen rives den"....

Av den grunn så har man satt sammen en hangar-gruppe som jobber med å finne hangar-alternativer som er:
1. Så billig som mulig.
2. Utseendemessig i henhold til standarden som JFS har satt for hangarer på ENJB.
...så det kan da bli spennende nok og dyrt nok selv på en etablert flyplass...

Forøvrig er det logistisk og plassmessig en helt annen verden å drive med seilfly enn motorfly eller mikrofly. Og 17 m bredde er definitivt i smaleste laget..

Vel, fordelen med gress er jo at man stortsett kan så litt til... Rullebanen på ENJB er 20 meter bred asfalt, og det holder tydligvis for seilflyklubben her...

TYPISK OFTE FOR DETTE FORUMET !!
Det opprinnelige emne forsvinner. Det startet med Sandefjord Motorflyklubbs eksistens på Torp, og ender opp med noe helt annet. Hold dere til utgangspunktet. :naughty:

ENTO:

Sånn er livet. "Ein skigard kan'kje vara evig..." Utvikling. Øket trafikk. Kronasje.

Noen som lenge hadde bodd fredelig ute på landet fikk plutselig storflyplasstrafikk rett over hodet. Man kan ikke forutse sånt. Selv den roligste avkrok kan plutselig få en motorvei rett forbi - har skjedd for mange på Vestlandet.

Føler med dere. Ansiennitet betyr null disse dager. Kun penger i kassa. :love

Ifølge Ryggetangen på flyplassen ser det i alle fall ikke helsvart ut. Mer HER.

Originally posted by ANX

ENTO:

Sånn er livet. "Ein skigard kan'kje vara evig..." Utvikling. Øket trafikk. Kronasje.

Noen som lenge hadde bodd fredelig ute på landet fikk plutselig storflyplasstrafikk rett over hodet. Man kan ikke forutse sånt. Selv den roligste avkrok kan plutselig få en motorvei rett forbi - har skjedd for mange på Vestlandet.

Føler med dere. Ansiennitet betyr null disse dager. Kun penger i kassa. :love

Helt enig med deg. SLH Torp er en privat flyplass. Klubbene som holder til på statlige plasser ser ut til å ha en fordel og er godt etablert. :devil

Kenneth, et typisk skolefly er ikke noe man demonterer/monterer på en dag. De færreste er av nyere tidsalder med hurtigkoblinger og cobra-hengere, og det gjør arbeidet hardt, og tidkrevende. Så det blir nok ikke noe gunstig alternativ for Jeløy (som bruker K-7, aldri demontert en sånn, men en K-8, og det tok sin tid det også)

Men altså, store Gardermoen med langt mere trafikk enn Torp har ingen store problemer med å ha en flyklubb "boende", Gardermoen flyklubb har vel også flere fly enn SMFK, og dermed et høyere aktivitetsnivå? Eller er det kun eiendommer som er problemet med SMFK? Synes det virker rart at de ikke skal klare aktiviteten...

Det som virkelig belaster ATC på Torp er ikke klubbflyene, men de hersens små skolehelikoptrene som stadig skal opp eller ned på sin egen Yankee-bane eller krysse frem og tilbake over hovedrullebanen.
Og det er også de som forstyrrer naboene mest og DET er iallfall ikke positivt!:(

Back