Med Lufthansa i business til Boeing-town (i en Airbus - ironisk nok)
Skyteam har blitt biznisse hos Star Alliance
Jeg merker at for hver dag som går, blir mitt brukernavn på dette forum mer og mer ubetydelig og utvasket. Jeg kan telle på en hånd, antall Skyteam flights jeg har hatt de siste 5 årene. Uansett, det har egentlig lite med denne turen til Seattle å gjøre.
I desember hadde Lufthansa et veldig godt tilbud i business. 9933,- kom en t/r reise OSL-SEA på. Kunne jo ikke si nei til noe slikt fantastisk. Foreldrene mine klødde seg litt i hodet da jeg sa jeg skulle til Seattle, og kun være der i litt over et døgn, men jeg lovet dem at jeg skulle innom 3 ting; the Space Needle, 1912 Pike Place og Boeing Field. Denne trip rapporten vil ta for seg reisen over, samt om jeg klarte målet mitt, og selvfølgelig turen hjem igjen.
Fredag 16.mars
Jeg tok tidlig helg, og klokken 14 dro jeg ned til togstasjonen i Arendal for å ta toget til Oslo lufthavn Gardermoen. Utrolig behagelig måte å reise på, men det tar jo så forferdelig lang tid. Om Point Merge Arrival tar deg over store deler av det usentrale østland, tar NSB og Sørlandsbanen deg til dalstrøka innafor, for å si det mildt.
Kom meg da omsider til Gardermoen, fikk tatt en buss til hotellet mitt for natten, Scandic Oslo Airport og tok tidlig kvelden.
Lørdag 17.mars
Tidlig opp, en kjapp frokost, og så var man sannelig tilbake igjen på Gardermoen. La meg informere om at jeg kun 10 dager tidligere hadde ankommet fra en annen USA-tur, men nok om det. Jet laget var borte for lengst, og det var på tide å tøye strikken litt lenger vest (Seattle er for øyeblikket -8 timer fra Noreg)
Sjekket inn fikk jeg gjort på en self-service automat, som fort ble omgjort til en hjelp-til-selvhjelp automat da jeg måtte skrive inn gateadressen jeg skulle befinne meg på i USA, og maskinen kom opp med diverse forslag som overhodet ikke stemte. Autocorrect til Apple blekner i forhold. En SAS-dame fikk omsider hjulpet meg og ut kom det et boardingpass.
Fast track er visstnok stengt før klokken 06.00 på lørdager, så da var det bare å stille seg i kø med røkla. Det gikk greit og vips var jeg gjennom og opp i loungen med meg. Tok meg litt eplejuice og et rundstykke, og iPaden fikk tiden til å gå. På vei mot gaten gikk jeg en tur nedenom tax free for å kjøpe en boks med Freia melkehjerter.
Rute: OSL-FRA
Flight: SAS 4751
Fartøy: B737-600 LN-RPF
Sete: 1F
Tid: 07.40-09.50
Gate-området.
Boarding skjedde fra gate 42, det var ingen priority boarding, og boarding ble ikke annonsert over høytaler, kun på monitoren over gaten.
Fikk satt meg ned i setet mitt, og ble raskt komfortabel. Det var kun en annen passasjer i business denne lørdagsmorgenen. Det var satt av 7 eller 8 rader til business og eco extra. Totalt var det bare 57 passasjerer ombord. Ikke rare greiene.
Tåken var tilstede, og det var ikke mye jeg så ut av vinduet på vei mot active runway, 19L. Opp i luften sånn ca på tid, og det tok ikke lang tid før vi var oppe i cruise og serveringen kunne starte. Varm frokost, varme rundstykker og en kopp te var en særdeles god start på dagen.
Frokosten bestod av en slags eggerøre (?) asparges, løk og bacon. Ost og skinke, samt en slags dessert jeg ikke spiste da jeg allerede hadde nådd min 3. frokost for dagen.
Det virket som om vi fikk en grei rute inn mot rullebanen, og landet på 25L, l5 min før rutetid. Det hjalp dessverre lite, da vi måtte taxe rundt departure enden av 25C og opp til terminalen. Mener vi parkerte på gate akkurat klokken 09.50.
Skyteam har blitt biznisse hos Star Alliance
Jeg merker at for hver dag som går, blir mitt brukernavn på dette forum mer og mer ubetydelig og utvasket. Jeg kan telle på en hånd, antall Skyteam flights jeg har hatt de siste 5 årene. Uansett, det har egentlig lite med denne turen til Seattle å gjøre.
I desember hadde Lufthansa et veldig godt tilbud i business. 9933,- kom en t/r reise OSL-SEA på. Kunne jo ikke si nei til noe slikt fantastisk. Foreldrene mine klødde seg litt i hodet da jeg sa jeg skulle til Seattle, og kun være der i litt over et døgn, men jeg lovet dem at jeg skulle innom 3 ting; the Space Needle, 1912 Pike Place og Boeing Field. Denne trip rapporten vil ta for seg reisen over, samt om jeg klarte målet mitt, og selvfølgelig turen hjem igjen.
Fredag 16.mars
Jeg tok tidlig helg, og klokken 14 dro jeg ned til togstasjonen i Arendal for å ta toget til Oslo lufthavn Gardermoen. Utrolig behagelig måte å reise på, men det tar jo så forferdelig lang tid. Om Point Merge Arrival tar deg over store deler av det usentrale østland, tar NSB og Sørlandsbanen deg til dalstrøka innafor, for å si det mildt.
Kom meg da omsider til Gardermoen, fikk tatt en buss til hotellet mitt for natten, Scandic Oslo Airport og tok tidlig kvelden.
Lørdag 17.mars
Tidlig opp, en kjapp frokost, og så var man sannelig tilbake igjen på Gardermoen. La meg informere om at jeg kun 10 dager tidligere hadde ankommet fra en annen USA-tur, men nok om det. Jet laget var borte for lengst, og det var på tide å tøye strikken litt lenger vest (Seattle er for øyeblikket -8 timer fra Noreg)
Sjekket inn fikk jeg gjort på en self-service automat, som fort ble omgjort til en hjelp-til-selvhjelp automat da jeg måtte skrive inn gateadressen jeg skulle befinne meg på i USA, og maskinen kom opp med diverse forslag som overhodet ikke stemte. Autocorrect til Apple blekner i forhold. En SAS-dame fikk omsider hjulpet meg og ut kom det et boardingpass.
Fast track er visstnok stengt før klokken 06.00 på lørdager, så da var det bare å stille seg i kø med røkla. Det gikk greit og vips var jeg gjennom og opp i loungen med meg. Tok meg litt eplejuice og et rundstykke, og iPaden fikk tiden til å gå. På vei mot gaten gikk jeg en tur nedenom tax free for å kjøpe en boks med Freia melkehjerter.
Rute: OSL-FRA
Flight: SAS 4751
Fartøy: B737-600 LN-RPF
Sete: 1F
Tid: 07.40-09.50

Gate-området.
Boarding skjedde fra gate 42, det var ingen priority boarding, og boarding ble ikke annonsert over høytaler, kun på monitoren over gaten.
Fikk satt meg ned i setet mitt, og ble raskt komfortabel. Det var kun en annen passasjer i business denne lørdagsmorgenen. Det var satt av 7 eller 8 rader til business og eco extra. Totalt var det bare 57 passasjerer ombord. Ikke rare greiene.
Tåken var tilstede, og det var ikke mye jeg så ut av vinduet på vei mot active runway, 19L. Opp i luften sånn ca på tid, og det tok ikke lang tid før vi var oppe i cruise og serveringen kunne starte. Varm frokost, varme rundstykker og en kopp te var en særdeles god start på dagen.


Frokosten bestod av en slags eggerøre (?) asparges, løk og bacon. Ost og skinke, samt en slags dessert jeg ikke spiste da jeg allerede hadde nådd min 3. frokost for dagen.
Det virket som om vi fikk en grei rute inn mot rullebanen, og landet på 25L, l5 min før rutetid. Det hjalp dessverre lite, da vi måtte taxe rundt departure enden av 25C og opp til terminalen. Mener vi parkerte på gate akkurat klokken 09.50.