• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

MD-90

Lennart

ScanFlyer Rusty
Hvordan var ståa på denne før Boeing tok over ?
Fantes det mange interesserte kjøpere ?
Er nesten en skam at ett så lydløst (iforhold til MD-80) ble så lite laget
 
MD-90 var vel ingen kommersiell suksess, og det som var igjen av ordre da Boeing tok over (Delta hadde vel en del inne) ble såvidt jeg husker konvertert til bestillinger på 737. Ellers bygde man ferdig flyene som var bestilt før oppkjøpet. Det var meningen å bygge en del maskiner i Kina, men det ble med et par stykker. Det ble nok rimelig dyrt å sette opp en produksjonslinje for et så lite antall...

Jeg har ikke sett stort på det, men du får sikkert så mye informasjon som hjertet kan begjære på dette forumet: http://www.md80.net/yabbse/. Det finnes jo et til som et medlem her driver, men jeg kommer dessverre ikke på adressen akkurat nå.

K
 
Kan nevne at DL holder paa aa bygge opp MD90-flaaten sin. De har 16 i trafikk i dag og har to til (ex-Hello) som sitter i Victorville og skal omkonfigureres. Maalet skal vaere aa ende opp paa rundt 40 maskiner.

Det er imidlertid ikke meningen aa sette disse i trafikk foer markedet snur, saa man planlegger forsiktig fremover.
 
I utgangspunktet, men det kommer an på hvordan den operatøren bruker den. Det kreves relativt lave kapitalkostnader, men den krever en del kjærlig pleie (vedlikehold). Drivstoffmessig er den vel omtrent på høyden med en A321 - siden den bruker samme motorer.. ;)
 
I utgangspunktet, men det kommer an på hvordan den operatøren bruker den. Det kreves relativt lave kapitalkostnader, men den krever en del kjærlig pleie (vedlikehold). Drivstoffmessig er den vel omtrent på høyden med en A321 - siden den bruker samme motorer.. ;)

Effekten på den V2500 som sitter på MD-90 er vel mer lik den som sitter på A320 enn 321?
 
Hva var grunnen til den md90 produktsjonen i Kina ?.. Var de beregnet til det kinesiske marked ? Eller var det håp om billigere produkskjon ?



SNSK
 
Back
Top