Mats Jansson slutter i SAS

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Men han kan vise til meget gode resultater. Kanskje et fint tidspunkt å få inn en ny leder på.

Mats Jansson to leave SAS this fall

The President and CEO of SAS, Mats Jansson, has decided to leave SAS
this fall after four years with the company. The company's Board of
Directors will now look for a suitable successor.

"Next year, I turn 60 and that is also when my contract expires. I
believe that I have done my share for SAS. There are still great
challenges to come for SAS, but the platform is in place. The Core SAS
strategy, including extensive cost-savings, has been established, the
financial platform has been secured through the latest rights issue, SAS
has gained strength in terms of our products, and customer satisfaction
has increased. The company is now well positioned to face the future,"
says Mats Jansson

"The time therefore feels right for a new President and CEO to take over
and continue to further strengthen SAS' competitiveness and secure its
profitable growth," says Mats Jansson.

"My decision to leave the company was not easy. It has been four
exciting and demanding years to run a company in such a dynamic sector,
where no two days are the same. I have received strong support from the
Board, the management team and, in particular, from all the SAS
employees, who do a fantastic job and who have truly given their all to
SAS during this highly critical and financially difficult situation,"
says Mats Jansson.

Chairman Fritz Schur, who heads the Board's efforts to identify a
successor to Mats Jansson, comments:

"During the past four years, Mats has worked exhaustively day and night
to lead SAS through a difficult period. His efforts have been
tremendous, both quantitatively and qualitatively. However, during
recent weeks I have understood that he has been contemplating whether or
not it would be the right decision for himself, as well as the company,
to remain onboard while SAS enters the next phase. We are thus in the
process of recruiting a new President and CEO for SAS."

SAS Group HR & Communication

For further information, please contact:
SAS Group media hot line +46 8 797 2944

Sorry, men når slipper SAS sine Q2 tallene?!?

Jansson slutter med stil, likevel går han av med 50% av jobben forsatt åpent å gjøre. Hans etterfølger vil enten "do it right" eller blir den siste SAS CEO som leder en uavhengig selskap.

Jeg ser Jansson sitt insats ikke så lyseblå. Han har klart å holde selskap i lufta. Ikke mer. Men han har ikke klart å gi dette selskap en ny, frisk, ung og dynamisk profil. Her må det noe til og kanskje vi ser dette i form av en ny CEO. Bedre ikke kom opp med nok en Dinosaur eller grandpappa.

Jøss, så ikke helt den komme, men det er jo tross alt et bra tidspunkt å gjøre dette på, nå som pilene etter hvert peker oppover igjen, og dermed gir veldig gode muligheter for en flying start for hans etterkommer.

Overraskende! Det står respekt av den jobben han har ledet an i de siste årene, med en enorm snuoperasjon. Han forlater et betydelig bedre rustet SAS, som levere tidenes beste driftskvalitet.

Litt overaskende, men kanskje riktig? Den første delen av jobben, og rydde opp et Lindegaard, er gjort. Mens del 2. Å bringe SAS fremover er bare såvidt begynt. Grunnmuren er ferdig, men nå gjennstår huset

Forhåpentligvis tar det ikke for lang tid å finne en passende etterfølger.

Det var litt overaskende, men det er ofte andre typer ledere som skal stå for ekspansjon og visjoner vs. de som skal spare og slanke.

Hvilken nasjonalitet blir etterfølgeren?

Undskyld mig, men det var dog det mest tåbelige og irrelevante indlæg jeg har læst længe.
Hvis SAS skal leve, og leve godt, så bør man nok se bort fra hvilken nationalitet, og istedet kigge på hvilke kvaliteter efterfølgeren har.
For mit vedkommende kan den kommende CEO komme fra Burundi, eller New Zealand, så længe vedkommende har de rette kvaliteter!!

Undskyld mig, men det var dog det mest tåbelige og irrelevante indlæg jeg har læst længe.

Oj - tuller du? Ta en tablett.

Det er jo interressant å vite, og tviler på at Concorde mener at det er noen forskjell på hvor de kommer fra.

Oj - tuller du? Ta en tablett.

Det er jo interressant å vite, og tviler på at Concorde mener at det er noen forskjell på hvor de kommer fra.

Men vi kommer inte få veta vem som efterträder honom förän senare i höst...

Q2-resultatet måste vara bra eftersom han väljer att avisera sin avgång nu.

Hvis SAS skal leve, og leve godt, så bør man nok se bort fra hvilken nationalitet, og istedet kigge på hvilke kvaliteter efterfølgeren har.
For mit vedkommende kan den kommende CEO komme fra Burundi, eller New Zealand, så længe vedkommende har de rette kvaliteter!!

Hel enig! Om SAS nye CEO er mann eller kvinne, fra Norge, Danmark, Sverige, Tyskland eller Mali er knakende likegyldig. Det som er viktig at SAS får en leder som kan selge selskapet, ikke først og fremst til investorene - som har vært Mats' store oppgave de siste årene - men til kundene, media, myndighetene og de ansatte! Mats J. har fått på plass fundamentet for videre drift og ekspansjon, og en ny leders fremste oppgave er å skape entusiasme og tro på selskapet, internt så vel som eksternt. Etter en rekke med dyktige, men ganske grå og anonyme ledere trenger vi kanskje en Richard Branson, Rob Fyfe (CEO i Air NZ) eller Petter Stordalen i sjefsstolen, en som kan dra oss i rett retning. Det blir spennende.

Den første delen av jobben, og rydde opp et Lindegaard, er gjort.

Han ble langt fra ferdig med den jobben! Det henger altfor mye igjen i veggene etter toskene Lindegaard/Myklebust. Senest i midten av juli måtte jeg reise hjem fra ARN uten å få gjort jobben min takket være den famøse oppdelingen av SAS som Jøgge Lille sto for.

Litt overraskende at Jansson slutter allerede nå. Jeg hadde ventet at det ville skje før jul, ikke tidligere. Nå venter nye innsparingsrunder før en evt. ekspansjon på bl.a. IC.

Hel enig! Om SAS nye CEO er mann eller kvinne, fra Norge, Danmark, Sverige, Tyskland eller Mali er knakende likegyldig. Det som er viktig at SAS får en leder som kan selge selskapet, ikke først og fremst til investorene - som har vært Mats' store oppgave de siste årene - men til kundene, media, myndighetene og de ansatte! Mats J. har fått på plass fundamentet for videre drift og ekspansjon, og en ny leders fremste oppgave er å skape entusiasme og tro på selskapet, internt så vel som eksternt. Etter en rekke med dyktige, men ganske grå og anonyme ledere trenger vi kanskje en Richard Branson, Rob Fyfe (CEO i Air NZ) eller Petter Stordalen i sjefsstolen, en som kan dra oss i rett retning. Det blir spennende.

Beklager at jeg stiller så urimelige spørsmål.

SAS har hatt en tradisjon med en leder fra de skadinaviske land og spørsmålet mitt da for å formulere dette på barnehagenivå er om det blir en skandinavisk leder og om det foreligger noen kandidater pr i dag som er mest attraktive.

Concorde, det er naturligvis fair nok, og jeg skal gerne undskylde at jeg farer sådan i flint.
Men omvendt føler jeg bare at det er så hamrende irrelevant, og samtidig er jeg voldsomt træt af den landskamps mentalitet der hersker på dette forum. Hver gang en toppost er i spil, så skal der diskuteres om hvilken nationalitet, om det ikke er på plads med en nordmand, svensker eller dansker nu osv.
For mig at se drejer det sig om at finde en karismatisk leder med styrke indenfor entrepeneurship og motivation, som vil kunne bringe hele organisationen det næste skridt ind i en, forhåbentligt, ekspanderende og udviklende fase. Og så er alt omkring nationalitet, køn, alder m.v. ligegyldigt.

<moderator>
Da har det blitt ryddet opp i tråden og noen innlegg har blitt slettet.

Vennligst hold dere for gode til skittkasting og landskamp

</moderator>

Last edited:

Når dette er sagt tror jeg tiden er inne for en kvinnelig CEO i SAS.
Og jeg vill ikke bli overrasket om så skjer.

Back