Manglende vinduer på B737

flappflapp

ScanFlyer Blue
Manglende vinduer på B737

Som rimelig teknisk interessert så har jeg etter hvert klart å skjønne hva som er bakgrunnen for de fleste av designvalgene på flyene jeg har gleden av å sitte på med. Men (minst) én ting forundrer meg, og jeg klarer ikke se noen åpenbar årsak til hvorfor det er slik:

Hvorfor "mangler" B737 vinduer rett foran vingen? Jeg observerer at plasseringen av det "manglende" vinduet er litt forskjellig, at noen varianter mangler to vinduer med litt mellomrom (gjelder -400 og -800, i alle fall) og at dette ikke alltid er likt på begge sider av flyet (-800 så vidt jeg husker).

Jeg har tenkt både behov for ekstra avstiving av skroget, føre ledninger og kanaler mellom øvre og nedre del av skroget osv., men ikke funnet noe helt innlysende motiv for hvorfor det er slik. Spesielt ikke siden A32x-serien ikke har samme løsning, ei heller MD80 for den saks skyld.

Noen flyteknisk kyndige her inne som har et godt svar?
 
Re: Manglende vinduer på B737

Grunnen til at 737en mangler vinduer foran vingen er fordi det akkurat der er en air condition kanal som går opp for å fordele luft rundt i kabinen. Grunnen til at enkelte versjoner har flere "manglende" vinduer enn andre, er fordi de trenger å levere mere luft enn de som er mindre (større kabin som skal fylles med luft). Og de har da flere slike "raisere" som de kalles.

Hvordan MD og Airbus har gjort dette vet jeg ikke.
 
Re: Manglende vinduer på B737

Og her kommer to bilder som viser akkurat disse "Air Condition Raiser".
 

Attachments

  • raiser11cy.jpg
    raiser11cy.jpg
    90.5 KB · Views: 2,309
  • raiser29xw.jpg
    raiser29xw.jpg
    70.2 KB · Views: 2,275
Re: Manglende vinduer på B737

Der fikk jeg svar på noe jeg også har lurt på.

Men hvorfor er det ikke behov for dette mellomrommet på 737-200? Hva er løsningen der, er det sånn at den er så kort at disse kanalene kan gå foran eller bak vinduene?
 
Re: Manglende vinduer på B737

Da får en noe eldre Boeing-mann trå til.... :old

På 737-200 er det ikke bare en, men flere (husker ikke antallet i farten) såkalte "riser-ducts" på hver side. Dermed kunne disse lages så små at de passer i mellom vinduene uten at avstanden mellom disse trenger å gjøres større. 737-3/5/6/7 har vel bare en på hver side, mens -4/8/900 har to på hver side.

mvh Stone
 
Last edited:
Re: Manglende vinduer på B737

Takker så meget for gode svar!

Irriterende er det i alle fall, særlig hos SAS der det man tror er exit-rad kan bli rad uten vindu ved skifte fra liten til stor maskin (forekommer ganske ofte, ref andre diskusjoner på formumet)...

Om noen vet hvordan Airbus har løst dette på sine maskiner, så hadde det vært interessant å få høre om. :)
 
Re: Manglende vinduer på B737

Noen som har oversikt over hvilke radar på SAS sine 737-5/6/7/8 som mangler vinduer?
 
Re: Manglende vinduer på B737

På 700'n er det rad 7 du ikke har vindu, har gått på den smellen før. Sørger for å unngå den raden ;)
 
Re: Manglende vinduer på B737

Hm. Om jeg husker riktig, så er det på -800 (hvis man kjører 186 seter og skviser inn 13 rader før første nødutgang på vingen) rad 10 som mangler vinduet. Tror nok det har vært rad 11 i noen tilfeller også. Det forsmedelige da er at om du får maskinbytte fra -700 til -800, så går du fra nødutgang på -700 til ikke noe vindu på -800. :(

Norwegian er ikke noe bedre. Booker du rad 13 (nødutgang) på -300 og får maskinbytte til -800, så havner du på raden før første nødutgang på vingen, og uten mulighet til å legge setet bakover. Da går det an å irritere seg over at man betalte for setereservasjon. Pass på å sjekke seteplanen på innsjekkingsautomaten når du kommer på flyplassen!
 
Re: Manglende vinduer på B737

Takk for svar og tilleggsinfo, flappflapp. Stemmer at det er rad 10 på SK -800, noe jeg fikk erfare i dag... :(
 
Re: Manglende vinduer på B737

Kan følge opp litt på hvordan kabinlayout er hos Norwgian sine B738 med "Norwegian-spec" i 186-seters konfigurasjon.

Fra rad 14 (den som er mellom nødutgangene på vingen) og akterover er det ingen forskjeller på styrbord og babord. Skottet mot fremre bysse er noe lenger frem på babord side enn på styrbord side av maskinen (ca 30 cm). Denne forskjellen utlignes jevnt akterover mot rad 14, slik at 1-13ABC har i snitt ca 2 cm større pitch enn 1-13DEF. Avstanden fra rad 1 og frem til skottene er (praktisk talt) det samme på begge sider.

Så til manglende vinduer; på babord side mangler to, på styrbord side mangler ett. På babord side ser du lite på rad 10, men ser delvis på rad 11. På styrbord side ser du lite på rad 11.

Altså: med mindre du liker å sove med hodet mot "innerlineren", som blir litt mindre kjølig enn vinduet, så er det greit å holde seg unna 10A og 11F, gjerne også 11A. At radene 1 og 15 er de med best komfort på disse flyene, regner jeg med de fleste vet. :)

SAS sine 738 er vel også (stort sett?) med 186 seter og dermed gjelder vel omtrent det samme i forhold til hvilke rader som har dårlig utsikt (man bør unngå 10 og 11 for å være sikker). Hvordan det er med pitch på styrbord vs babord side husker jeg ikke, men etter denne figuren å dømme er det best plass på styrbord side hos SAS: http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Boeing_737-800.php
Husk og så at SAS-maskinene ikke har rad 13.
 
Back
Top