Cockpitview
ScanFlyer Gold
Jeg hadde ikke vært så sikker på akkurat detHan har også hatt sin siste tur med selskapet.![]()

Jeg hadde ikke vært så sikker på akkurat detHan har også hatt sin siste tur med selskapet.![]()
...men det ligger endel arbeid for aa forsikre seg om at alle parter er inneforstaatt med at navne endringen skal skje - og det er ikke faa tilfeller av svindel paa dette omraadet.
Er en eller flere avganger fulle, kan det avhengig av flyselskap, bli komplisert, mange selskaper behandler navneendring rent teknisk som en ny bestilling og ved en full avgang mister man reservasjonen. Norwegian og SAS er faktisk blant de faa som lar deg beholde reservasjonen ved navne endring.
Gratis navneendring i dagens marked, med varierende priser som gjerne er høyest rett før avreise, kan vel fort lede til at en tredjepart skor seg godt på å kjøpe billetter når de er som billigst, for deretter å selge dem til etternørlere og forretningsfolk for en litt billigere penge enn selskapene selv forlanger på et tidspunkt nært opp til reisen.
Puhhhh.... Lang setning det der![]()
Her er det vel snakk om billetter som er kjøpt og betalt, så jeg er ikke sikker på om svindelproblematikken er spesielt stor sett fra et flyselskaps side. På hvilken måte i så fall?
Jeg tror vel det folk snakker om her er de tilfellene hvor du kan bytte navn uten at en ny reservasjon må foretas. Det er litt vanskelig å forstå at det trenger å være spesielt komplisert hvis det bare er snakk om å endre navn på en billett - virtuell eller reell. Hvis SAS og DY lar deg beholde reservasjonen så betyr vel det at det rent teknisk ikke er noe problem?
En godt trenet Billett Trykker bruker allt i fra 2 - 10 minutter paa det overstaaende (de fleste tilfellene naermere 2 enn en 10 minutter).
"
Gratis navneendring i dagens marked, med varierende priser som gjerne er høyest rett før avreise, kan vel fort lede til at en tredjepart skor seg godt på å kjøpe billetter når de er som billigst, for deretter å selge dem til etternørlere og forretningsfolk for en litt billigere penge enn selskapene selv forlanger på et tidspunkt nært opp til reisen.
Puhhhh.... Lang setning det der![]()
Et automatisert system (som vi har i WIAS) bruker ca 15 sekunder ..![]()
Fra flyselskapet sin side er billetten korrekt kjoept og betalt, men uten de nevnte konntrollmekanismer (ogsaa omtalt som Byraakrati) kan f.eks. Petter Pettersen endre navn paa billettten til Hans Hansen og endre avgangen til en tidligere avgang - saa naar Hans Hansen komer i rett tid til sin avgang er reisen allerede foretatt - derav trenger man mekanismer som sikrer at alle involverte parter er inneforstaatt med at et nvanebytte foretaes (og jeg tror ikke at antallet svindelsforsoek har gaatt ned siden jeg satt aa troekka billetter paa FBU - jeg har sett utrolig mye kreative forsoek ogsaa med billetter som er kjoept og betalt.
Rent teknisk med f.eks. SAS og DY er det ikke noe problem - det har vel heller ingen som kjenner prosessene hevdet(dog er det hevdet av de uten kjennskap
):
Som nevnt over er det rent teknisk foelgende steg:
- Endre Navn (da slettes Ticket Stored Image(TST) - saa dette maa printes ut eller ta et screenshot - det finness i PNR Historien - men rent praktisk kan det vare tungvint aa veksle mellom Aktuell og Historisk PNR Bilde.
- Lage en ny TST - det inkluderer aa prise billetten paa nytt, noe som ofte maa gjoeres manuellt hvis prisreglene forhindrer automatisk prising.
- Endre Total Fare Collected - Opprinnelig pris + Gebyr -Hva som allerede er betalt
- Sette inn det gamle billettnummer som delbetaling + pluss betaling av Gebyr
- "Utstede" den nye Virtuelle billetten" (Dvs. knytte Billettnummer opp mot bestilling slik at kunden kan sjekke inn).
- Avregning.
I tillegg slettes allt som er knyttet opp mot passasjeren - saa sete etc. maa settes inn paa ny og en kan ende opp med et annet sete.
En godt trenet Billett Trykker bruker allt i fra 2 - 10 minutter paa det overstaaende (de fleste tilfellene naermere 2 enn en 10 minutter).
Kompliserende kan vaere betaling med Kredittkort med tilleggs opplysninger for fakturering, f.eks. ansatt nummer, prosjekt nummer etc.
Om gebyret staar i stil med arbeidet involvert kan absolutt disktures, men det er ikke "bare aa trykke paa 2 knapper og voila"
I følge en PM mottatt fra en troverdig kilde her inne, så tar det som LN-MOW beskriver ca 15 sekunder også hos DY.
Det virker å være på det rene at det å bytte navn er en enkel formalitet, hvor pris i dag ser ut til å ligge som en potensiell ekstra inntektskilde snarere enn å reflektere kostnaden knyttet til dette.
Således burde selskapene motiveres til å legge pris mer tilrette for det å endre
navn på billetten, om sikkerhet og kontroll er argumentet for rett person knyttet til rett billett.
Så lenge systemet legger opp til at man uten større risiko kan unngå denne kostnaden, vil det forbli et problem.
Således burde selskapene motiveres til å legge pris mer tilrette for det å endre
navn på billetten, om sikkerhet og kontroll er argumentet for rett person knyttet til rett billett.
Naa er det jo din risiko - for meg som har vaert igjennom hva som kan skje er det soleklart en risiko jeg ikke vil ta.
Nja. De kan jo også sjekke ID på pasasjerene sine ved boarding.
Billig/gratis endring av navn er vel ingen garanti for at rett person er knyttet til rett billett.
.. Førstnevnte er selvsagt også årsaken til at man ikke ønsker å drive med upersonlige billetter - da det er key i forretningsmodellen.
I følge en PM mottatt fra en troverdig kilde her inne, så tar det som LN-MOW beskriver ca 15 sekunder også hos DY.
Det virker å være på det rene at det å bytte navn er en enkel formalitet, hvor pris i dag ser ut til å ligge som en potensiell ekstra inntektskilde snarere enn å reflektere kostnaden knyttet til dette.
Man kunne funnet løsninger med å swipe pass/førerkort ved ombordstigning for å få lister. Men det er klart dette også er en del av årsaken.Tror ikke det. Det har med å gjøre at selskapet er pålagt å har korrekte lister over hvem som er ombord i luftfartøyet, både pax og crew!
Jeg tror ikke vi er spesielt uenig i det.
Det sagt så er jeg ganske sikker på at selskapene, da spesielt i Norge, er klar over dette og kalkulerer med hvor stort omfanget er.
Om selskapene virkelig ønsker å gjøre noe med det så har de to valg.
1. Hyppige kontroller
2. Sette ned prisene og tilrettelegge for lettere å bytte navn.
Jeg tror som med det meste annet i luftfarten at svaret gir seg selv.
At alternativ 2 genererer mer inntekter til selskapet enn nr 1.
Uansett er dette er dokumentfalsk og det er ulovlig.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.