Manglende ID-sjekk innen Schengen

Kanskje det? Jeg vet ikke. Jeg jobbet i fergebransjen den gang det brant ombord på Scandinavian Star. Og husker godt det var svært vanskelig å få brakt på det rene hvor mange og HVEM som hadde vært ombord.

Det er jo forståelig et problem, men vender like fult tilbake til hva både RescueMe og undertegnede viser til med at det er selskapene som burde legge til rette for dette gjennom annet enn byråkrati og gebyrer når motivasjonen er flysikkerhet.

Denne problemstillingen vil jo bare øke i takt med at det ikke er kontroller.

Eller øke i takt med manglende etikk og moral.
Minner meg litt om han som var på toget en gang og ikke hadde betalt. Og hadde ikke tenkt å betale heller da konduktøren kom. Toget skulle jo allikevel den veien han skulle, så han kunne jo bare sitte på ;)

Eller øke i takt med manglende etikk og moral.
Minner meg litt om han som var på toget en gang og ikke hadde betalt. Og hadde ikke tenkt å betale heller da konduktøren kom. Toget skulle jo allikevel den veien han skulle, så han kunne jo bare sitte på ;)

Poenget her er jo at det er betalt for et sete på dette toget;-)

Du reiser vel på barnebillett på bussen også da? Setet er jo opptatt regardless.

Litt fjasete svar i påvente av bedre argument eller?
For øvrig har jeg ingen problemer med selv å betale det min billett koster.

Jeg tror sakligheten blir bedre om du diskuterer problemstillingen, snarere enn de som argumenterer problematikken rundt den.

Last edited:
Uansett hvordan man snur og vender på det er dokumentkontroll et myndighetsansvar. Myndighetenes 'delegering' til transportselskapene er ikke nødvendigvis lovlig og dette har vært oppe mange ganger, dog mest utenfor 'public view'. Transportselskapene er gjort ansvarlige for å utføre politioppgaven med å påse at passasjeren har gyldige reisedokumenter, og straffes i enkelte tilfeller hardt når de ikke har det.

Den reisende er imidlertid selv ansvarlig for at reisedokumenter er korrekte og alt ansvar fra flyselskapets side opphører hvis man jukser. Selv noe så enkelt som savnet bagasje.

Litt fjasete svar eller?

Hva med å angripe problemstillingen.
For øvrig ser jeg ingen glede i å snike.
Men du gjør det på flyet (om du reiser med en personlig billett (som jo gjerne er billigere enn upersonlig) som tilhører andre på annen kollektivtrafikk er det å snike...).

At det er mulig å gjøre seg kriminell er ikke argument for å gjøre det...

Men du gjør det på flyet (om du reiser med en personlig billett (som jo gjerne er billigere enn upersonlig) som tilhører andre på annen kollektivtrafikk er det å snike...).

At det er mulig å gjøre seg kriminell er ikke argument for å gjøre det...

Jeg tror du skal lese et par av mine tidligere poster.

Jeg er ikke uenig i at det er feil og den reisendes ansvar, men jeg gjør ikke dette bevisst i egen regi og ser derfor ikke helt sammenligningen med en barnebillett.

Problemet er like fult og fortsatt slik at selskapenes priser for å endre navn opp mot minimal risiko for å bli tatt, gjør at dette vil være et problem selv om alle er enige i at det er feil å benytte seg av denne snikingen.

Så kan dere gjerne idiot erklære meg for å mene det, men problemstillingen har lite med meg å gjøre!

Last edited:
Så kan dere gjerne idiot erklære meg for å mene det, men problemstillingen har lite med meg å gjøre!

Problemstillingen har å gjøre med alle som er villige til å gjøre det. Hadde det ikke vært for det , vill det ikke vært noe problem.

En flybillett er et personlig dokument, akkurat som et månedskort på bussen.

Problemstillingen har å gjøre med alle som er villige til å gjøre det. Hadde det ikke vært for det , vill det ikke vært noe problem.

Nja, et månedskort på bussen i Oslo, enkel billett eller flexi kort, er jo ikke personlig å kan benyttes av hvem som helst så lenge det benyttes en person av gangen. Så sammenligningen her blir ikke helt relevant da jeg fritt kan låne det bort til en kollega eller venn når jeg selv ikke benytter den.

Derimot der billetter er personlig så medfører det selvfølgelig et ansvar, men der det ikke er kontroller vil ikke moralen sitte hardt nok.
Det er dessverre konsekvensen av dagens håndtering av billetter.
Så tror jeg vi alle er enige i at det er feil, umoralsk og forkastelig, men problemet vil ikke bli borte av den grunn.

Det å reise på andres billetter er en ting, men det er ulovlig - og hvis man mener det er greit å være umoralsk bare fordi det ikke er et elektrifisert gjerde som sperrer for muligheten, så er det kanskje et større samfunnsproblem.

Det å reise på andres billetter er en ting, men det er ulovlig - og hvis man mener det er greit å være umoralsk bare fordi det ikke er et elektrifisert gjerde som sperrer for muligheten, så er det kanskje et større samfunnsproblem.

Av ren nysgjerrighet, hvem i debatten her påstår det?

Problemet er vel at veldig få lenger ser på dette som et personlig dokument, slik det var i gode gamle dager når man fikk en fysisk billett i posten. Produktet man kjøper er derfor frakt av en person med tilhørende tjenester fra A til B. Dette er en immateriell tjeneste inntil den benyttes (dvs. møter opp for å gå om bord).

Jeg forstår at man har det juridiske på sin side, men dere i bransjen kjemper en tapt kamp. Enten innser man at en må tilpasse seg hvordan kunden oppfatter produktet eller så må en fortsette ferden mot bunnen av kundetilfredshetskåringene...

Og kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det skal være så utrolig vanskelig å bytte ut Hans Hansen med Petter Pettersen?

Problemet er vel at selskapene ser endring av navn som en viktig inntektskilde, kombinert med late/inkompetente IT-avdelinger gjør det at en enkel tjeneste for å endre navn virker å være like lett å få til som å gjøre paven til protestant....

Det er jo forståelig et problem, men vender like fult tilbake til hva både RescueMe og undertegnede viser til med at det er selskapene som burde legge til rette for dette gjennom annet enn byråkrati og gebyrer når motivasjonen er flysikkerhet.

Enten innser man at en må tilpasse seg hvordan kunden oppfatter produktet eller så må en fortsette ferden mot bunnen av kundetilfredshetskåringene...

Og kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det skal være så utrolig vanskelig å bytte ut Hans Hansen med Petter Pettersen?

Jeg tror ikke selskapene ser på selve navneendringen som en viktig inntektskilde. Hadde man fritt kunne endre navn på billetter så ville det fort blitt et marked for det. Flyselskapene (og kundene) ønsker diffrensierte priser. Gratis (navne-)endring kan effektiv undergrave det systemet flyprising er bygget opp rundt. Bedrifter ville da bare kjøpt opp navneløse billige billetter og endret navn fortløpende.

Nei, det er ikke teknisk vanskelig å endre navn på en flybillett...

Nja, et månedskort på bussen i Oslo, enkel billett eller flexi kort, er jo ikke personlig å kan benyttes av hvem som helst så lenge det benyttes en person av gangen. Så sammenligningen her blir ikke helt relevant da jeg fritt kan låne det bort til en kollega eller venn når jeg selv ikke benytter den.

Derimot der billetter er personlig så medfører det selvfølgelig et ansvar, men der det ikke er kontroller vil ikke moralen sitte hardt nok.
Det er dessverre konsekvensen av dagens håndtering av billetter.
Så tror jeg vi alle er enige i at det er feil, umoralsk og forkastelig, men problemet vil ikke bli borte av den grunn.

Det var vel ei sak i Trondheim der ATB er plikta til å selje "upersonlege" billettar pga. personvern. Og det fører til at kven som helst kan reise på eit gyldig reisekort så lenge ein er i rett kategori (barn/voksen/honnør) og strekning.

Flybillettar er vel litt annaneis etter mi meining.

Jeg tror ikke selskapene ser på selve navneendringen som en viktig inntektskilde. Hadde man fritt kunne endre navn på billetter så ville det fort blitt et marked for det. Flyselskapene (og kundene) ønsker diffrensierte priser. Gratis (navne-)endring kan effektiv undergrave det systemet flyprising er bygget opp rundt. Bedrifter ville da bare kjøpt opp navneløse billige billetter og endret navn fortløpende.

Nei, det er ikke teknisk vanskelig å endre navn på en flybillett...

Jeg tror du har helt rett i dette.

Det er neppe noen som har problemer med at korrekt navn skal være på passasjerlisten, men det er vanskelig å se den store, overordnede grunnen til at det skal koste penger å bytte navn (i alle fall i den størrelsesorden vi ser i dag). Ser man det fra selskapets side så er det opplagt slik at de ønsker å unngå en enda større utglidning i forhold restriksjoner på billettkjøp. Tidligere måtte man jo: 1. kjøpe tur/retur for å få billige billetter, 2. det var helt umulig å endre navn på en billett, og 3. en ikke-fleksibel billett var nettopp det - ikke fleksibel. Alt dette er endret på (i stor grad) i senere tid.

Gratis navneendring vil kunne bidra til flere arbitrasjemuligheter som flytter mer av inntekten fra billettsalg fra flyselskapene til videreselgere. Vi får se om det kanskje likevel presser seg frem slik en del av de andre endringene har presset seg frem.

Gebyret er som alle andre gebyrer / kostnader i en bransje som mer og mer er "unbundlet" - du maa betale for de ekstra tjenestene du har behove for / oensker - om det er eksepedering av bagasje, forhaandsvalg av sete, avgift for aa endre en billett - ved navne endring betaler du for "personelig skranketid" og prosessen bak (fra en som har baade vaert billetttrykker og har jobbet med utvikling av reservasjonssystemer) kan avfeies som byraakrati, men det ligger endel arbeid for aa forsikre seg om at alle parter er inneforstaatt med at navne endringen skal skje - og det er ikke faa tilfeller av svindel paa dette omraadet.
Ikke faa ganger har jeg ufrivillig hoert nok i mobilsamtaler fra medpassasjerer paa T-banen til aa foreta en navneendring til mitt navn (rent teoretisk) - saa med enkle reiser innen Norge er det aa faa paa rene at alle parter er inneforstaatt med navne endringen (og det er ikke alltid like enkelt aa faa tak i passasjeren som ikke kan reise f.eks pga sykdom)
Jeg tror du skal lese et par av mine tidligere poster.

Jeg er ikke uenig i at det er feil og den reisendes ansvar, men jeg gjør ikke dette bevisst i egen regi og ser derfor ikke helt sammenligningen med en barnebillett.

Problemet er like fult og fortsatt slik at selskapenes priser for å endre navn opp mot minimal risiko for å bli tatt, gjør at dette vil være et problem selv om alle er enige i at det er feil å benytte seg av denne snikingen.

Jeg mener at problemstillingen faktisk har allt med deg aa gjoere - det 100% til din fordel at navnet ditt stemmer med billetten og "gebyret" er en billig livsforsikring om noe skulle skje - ja det er smaa muligheter for at en ulykke skal inntreffe - men i fra en som har mistet kollegaer og gode venner i en fly ulykke betaler jeg uten en tanke det i den store sammenhengen lille gebyret. Om navnet ikke stemmer - vil man ikke automatisk faa de USD 25000.00 pr forulykket som naa er standard hurtig utbetaling, i stedet maa man for egen regning bevise at paaroerende var ombord, noe som kan bli svaert komplisert.

Problemet er vel at veldig få lenger ser på dette som et personlig dokument, slik det var i gode gamle dager når man fikk en fysisk billett i posten. Produktet man kjøper er derfor frakt av en person med tilhørende tjenester fra A til B. Dette er en immateriell tjeneste inntil den benyttes (dvs. møter opp for å gå om bord).

Jeg forstår at man har det juridiske på sin side, men dere i bransjen kjemper en tapt kamp. Enten innser man at en må tilpasse seg hvordan kunden oppfatter produktet eller så må en fortsette ferden mot bunnen av kundetilfredshetskåringene...

Som beskrevet at Discus og fra min egen erfaring med utvikling av reservasjonsystemer - saa er det i enkle bestillinger rent teknisk ikke veldig vanskelig, det er langt vanskligere aa soerge for at alle involverte parter er inneforstaatt med at det foretaes et navnebytte.

Er en eller flere avganger fulle, kan det avhengig av flyselskap, bli komplisert, mange selskaper behandler navneendring rent teknisk som en ny bestilling og ved en full avgang mister man reservasjonen. Norwegian og SAS er faktisk blant de faa som lar deg beholde reservasjonen ved navne endring.

Som sagt i de aller fleste tilfellene er det rent teknisk ikke "utrolig vanskelig" - men du verden hvor vanskelig det kan vaere aa en bekreftelse i fra et firma naar en billett er betalt gjennom et reisebyraa med et Kredittkort som inkluderer fakturerings informasjon knyttet til den reisende, prosjektet etc. klokken 20:33 ;)

Bag på avvei er vel også et tema, skal NN melde bag til OO lost ?
Ser klart fordel at alle har 'riktig' navn på de som er ombord.

Problemet er vel at selskapene ser endring av navn som en viktig inntektskilde, kombinert med late/inkompetente IT-avdelinger gjør det at en enkel tjeneste for å endre navn virker å være like lett å få til som å gjøre paven til protestant....

Litt avhengig av selskap saa foregaar mesteparten av prosessen ved navneendring i Amadeus (og der er det faa late/inkompetente;))

Selv om du ikke lengre ser en fysisk billett - saa finnes det en virtuell billett (Ticket Image) i din reservasjon og dette image med billettnummer er knyttet til en person, naar du endrer navn saa slettes dette image og en maa lage en ny virtuell billett som "betales" med den gamle billetten pluss gebyr. Avhengig av hvor komplisert reisen er kan dette vaere "en enkel tjeneste" - den nye billetten lar seg prise automatisk, men om en har en pris som ikke er tilgjengelig samme dag, maa dette gjoeres manuellt. Det er klart at man kunne basere Gebyret pr. minutt (eks. 10 kroner minuttet;) pluss hva det tar av tid i regnskapet / avregning - uansett er det du oppfatter som en enkel tjeneste noe mere involvert;)

En artig episode mtp id: Jeg sto på gate og sendte passasjerer ombord. På denne avgang var det id kontroll. En mann kommer med boardingkort men ga ingen id. Jeg spurte etter id, og han lette og lette i lommene, og fant til slutt et id kort. Jeg ser det ikke er samsvar mellom navn på id og boardingkort. To polske navn, men helt forskjellige. Jeg spør om det er noe feil her, og da mannen begynner å snakke oppfatter jeg at han er sørpe full. Jeg spør igjen om noe er galt, og da han ser feilen selv, så leter han videre og finner et id kort til. Denne gang med et annet navn ;)

Jeg kontaktet politiet og han la på sprang så godt han klarte, men løp innover i lokalet. Så det var igrunnen bare å stå å vente på at han kom tilbake ;)

Det ble politisak av dette, og mannen ble
utvist. Han har også hatt sin siste tur med selskapet. ;)

Back