Det er jo forståelig et problem, men vender like fult tilbake til hva både RescueMe og undertegnede viser til med at det er selskapene som burde legge til rette for dette gjennom annet enn byråkrati og gebyrer når motivasjonen er flysikkerhet.
Denne problemstillingen vil jo bare øke i takt med at det ikke er kontroller.
Gebyret er som alle andre gebyrer / kostnader i en bransje som mer og mer er "unbundlet" - du maa betale for de ekstra tjenestene du har behove for / oensker - om det er eksepedering av bagasje, forhaandsvalg av sete, avgift for aa endre en billett - ved navne endring betaler du for "personelig skranketid" og prosessen bak (fra en som har baade vaert billetttrykker og har jobbet med utvikling av reservasjonssystemer) kan avfeies som byraakrati, men det ligger endel arbeid for aa forsikre seg om at alle parter er inneforstaatt med at navne endringen skal skje - og det er ikke faa tilfeller av svindel paa dette omraadet.
Ikke faa ganger har jeg ufrivillig hoert nok i mobilsamtaler fra medpassasjerer paa T-banen til aa foreta en navneendring til mitt navn (rent teoretisk) - saa med enkle reiser innen Norge er det aa faa paa rene at alle parter er inneforstaatt med navne endringen (og det er ikke alltid like enkelt aa faa tak i passasjeren som ikke kan reise f.eks pga sykdom)
Jeg tror du skal lese et par av mine tidligere poster.
Jeg er ikke uenig i at det er feil og den reisendes ansvar, men jeg gjør ikke dette bevisst i egen regi og ser derfor ikke helt sammenligningen med en barnebillett.
Problemet er like fult og fortsatt slik at selskapenes priser for å endre navn opp mot minimal risiko for å bli tatt, gjør at dette vil være et problem selv om alle er enige i at det er feil å benytte seg av denne snikingen.
Så kan dere gjerne idiot erklære meg for å mene det, men problemstillingen har lite med meg å gjøre!
Jeg mener at problemstillingen faktisk har allt med deg aa gjoere - det 100% til din fordel at navnet ditt stemmer med billetten og "gebyret" er en billig livsforsikring om noe skulle skje - ja det er smaa muligheter for at en ulykke skal inntreffe - men i fra en som har mistet kollegaer og gode venner i en fly ulykke betaler jeg uten en tanke det i den store sammenhengen lille gebyret. Om navnet ikke stemmer - vil man ikke automatisk faa de USD 25000.00 pr forulykket som naa er standard hurtig utbetaling, i stedet maa man for egen regning bevise at paaroerende var ombord, noe som kan bli svaert komplisert.
Problemet er vel at veldig få lenger ser på dette som et personlig dokument, slik det var i gode gamle dager når man fikk en fysisk billett i posten. Produktet man kjøper er derfor frakt av en person med tilhørende tjenester fra A til B. Dette er en immateriell tjeneste inntil den benyttes (dvs. møter opp for å gå om bord).
Jeg forstår at man har det juridiske på sin side, men dere i bransjen kjemper en tapt kamp. Enten innser man at en må tilpasse seg hvordan kunden oppfatter produktet eller så må en fortsette ferden mot bunnen av kundetilfredshetskåringene...
Og kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det skal være så utrolig vanskelig å bytte ut Hans Hansen med Petter Pettersen?
Som beskrevet at Discus og fra min egen erfaring med utvikling av reservasjonsystemer - saa er det i enkle bestillinger rent teknisk ikke veldig vanskelig, det er langt vanskligere aa soerge for at alle involverte parter er inneforstaatt med at det foretaes et navnebytte.
Er en eller flere avganger fulle, kan det avhengig av flyselskap, bli komplisert, mange selskaper behandler navneendring rent teknisk som en ny bestilling og ved en full avgang mister man reservasjonen. Norwegian og SAS er faktisk blant de faa som lar deg beholde reservasjonen ved navne endring.
Som sagt i de aller fleste tilfellene er det rent teknisk ikke "utrolig vanskelig" - men du verden hvor vanskelig det kan vaere aa en bekreftelse i fra et firma naar en billett er betalt gjennom et reisebyraa med et Kredittkort som inkluderer fakturerings informasjon knyttet til den reisende, prosjektet etc. klokken 20:33
