Malmö Sturup frygter at miste 500.000 pax til CPH
Lennart Björk flygplatschef på Malmö Sturup frygter at en svensk passagerafgift samtidig med at den danske passagerafgift fjernes, kan betyde at Sturup på sigt mister 500.000 årlige pax. til Kastrup. Så vidt jeg kan regne ud vil ovenstående scenarie indebærer at prisen for at benytte Kastrup og Sturup vil blive mere eller mindre identisk, kontra i dag hvor Sturup er betydelig billigere end Kastrup.
Sker der denne forskydning kan jeg forestille mig følgende scenario:
Ryanair fortsætter formentlig med at benytte Sturup - Kastrup er ikke på nogen måder interessant for dem.
Hvordan Wizzair forholder sig er mere tvivlsomt - spørgsmålet er om de har lyst til at gå head-to-head med SkyEurope på CPH?
Sterling vil formentlig ikke have interesse i Sturup med det nye afgiftsniveau.
En del af chartertrafikken kan blive flyttet fra Sturup til Kastrup, men jeg tror det er mindre sandsynligt.
Den svenske indenrigstrafik fra Sturup til Stockholm vil ikke blive berørt.
En sådant scenarie vil naturligvis være positivt for CPH, men synd for Sturup der har gjort en stor indsats for at markedsføre sig som det billige alternativ til Kastrup i Øresundsregionen.
Fra Flygtorget.se:
Sturup kan få dubbelt stryk
Fra Takeoff.nu:
Sturup frygter at miste 500.000 passagerer til København
Lennart Björk flygplatschef på Malmö Sturup frygter at en svensk passagerafgift samtidig med at den danske passagerafgift fjernes, kan betyde at Sturup på sigt mister 500.000 årlige pax. til Kastrup. Så vidt jeg kan regne ud vil ovenstående scenarie indebærer at prisen for at benytte Kastrup og Sturup vil blive mere eller mindre identisk, kontra i dag hvor Sturup er betydelig billigere end Kastrup.
Sker der denne forskydning kan jeg forestille mig følgende scenario:
Ryanair fortsætter formentlig med at benytte Sturup - Kastrup er ikke på nogen måder interessant for dem.
Hvordan Wizzair forholder sig er mere tvivlsomt - spørgsmålet er om de har lyst til at gå head-to-head med SkyEurope på CPH?
Sterling vil formentlig ikke have interesse i Sturup med det nye afgiftsniveau.
En del af chartertrafikken kan blive flyttet fra Sturup til Kastrup, men jeg tror det er mindre sandsynligt.
Den svenske indenrigstrafik fra Sturup til Stockholm vil ikke blive berørt.
En sådant scenarie vil naturligvis være positivt for CPH, men synd for Sturup der har gjort en stor indsats for at markedsføre sig som det billige alternativ til Kastrup i Øresundsregionen.
Fra Flygtorget.se:
Sturup kan få dubbelt stryk
Fra Takeoff.nu:
Sturup frygter at miste 500.000 passagerer til København