Mai2012: Munchen/MUC: spotting,fly&Porsche Panamera(leiebil)

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Mai 2012: Munchen, fly, bilder, spotting og Porsche Panamera (som leiebil):


Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss)
Del 2: Bilder fra luften
Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6
Del 4: Bil: BMW 6-serie



MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en
av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance
partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle
i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt).

To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen
på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt).
Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske
fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52).
Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene
opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler
av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge
på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt
den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over
til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den
offisielle spotte"terrassen" via T2:


(merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i
"first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert
til det aktuelle flyselskap)


IMG_3145.jpg


IMG_3146.jpg


IMG_3156.jpg


IMG_3167.jpg


IMG_3171.jpg


IMG_3138.jpg

Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny
hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 -
er litt over fem år gammel.

IMG_3143.jpg

Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til
Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly,
og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel.

IMG_3159.jpg

Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel.

IMG_3155.jpg

Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en
lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske
Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU".
Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000
ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom
Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig
til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin
i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men
lyden er fortsatt like god!

IMG_3166.jpg

Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA".
Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne
maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA
pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire
år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til
PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing
i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til
nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble
kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel.

IMG_2996.jpg

Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF".
Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel.

IMG_3561.jpg

Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert
ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel.

IMG_3558.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble
levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel.

IMG_3564.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble
levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år.

IMG_3571.jpg

Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel.

IMG_3579.jpg

Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny
til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet
"Almeida Garrett".

IMG_3585.jpg

Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny
til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata".

IMG_3586.jpg

Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet
pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel.

IMG_3221.jpg

Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel.

IMG_3224.jpg

Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med
Israelske El Al.
 
IMG_3232.jpg

Over: British Airways med Airbus A321-200, og reg.: "G-EUXC". Maskinen
ble levert ny til BA pr. okt. 2004, og er ca. 7.5 år gammel.

IMG_3242.jpg

Over: "IGT" (Las Vegas) med Gulfstream V med reg.: "N1GT", bygget i 1997.

IMG_3249.jpg


IMG_3252.jpg

Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGD". Levert ny til selskapet
pr. des. 2003, maskinen er dermed 8.5 år gammel.

IMG_3256.jpg

Over: Germanwings med Airbus A319, og reg. "D-AGWM". Maskinen ble levert
ny til Germanwings pr. mars 2009, og er dermed litt over tre år.

IMG_3276.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A321-200, og reg.: "D-AIDP". Maskinen ble
levert ny til LH pr. mars 2012, og var dermed kun ca. 2.5 mnd. gammel
når dette bildet ble tatt.

IMG_3281.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHY". Maskinen ble
levert ny til LH pr. mars 2009, og er litt over tre år gammel.

IMG_3300.jpg


IMG_3302.jpg

Over: United Airlines med B777-200, og reg.: "N778UA" (meget passende reg.
spør du meg!), maskinen ble levert ny til UA pr. juli 1996 - og er dermed
faktisk snart 16 år gammel.


Ankomst:


IMG_3306.jpg


IMG_3308.jpg


IMG_3310.jpg



Avgang:


IMG_3376.jpg


IMG_3378.jpg


IMG_3379.jpg

Over: alle seks bildene ovenfor, er altså: Emirates med Airbus A380-800
og reg.: "A6-EDO". Maskinen ble levert ny til Emirates pr. nov. 2010,
maskinen er ca. to år gammel.

IMG_3313.jpg

Over: Qatar Airways med Airbus A330-300, og reg. "A7-AEA". Maskinen
ble levert ny til Qatar pr. okt. 2004, og er litt over 7.5 år gammel.

IMG_3316.jpg


IMG_3318.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHN". Maskinen ble
levert ny til LH pr. sept. 2006, og er litt over 5.5 år. Bærer navnet
"Gummersbach".

IMG_3333.jpg

Over: Singapore Airlines med B777-300ER, og reg.: "9V-SWH". Maskinen ble
levert ny pr. feb. 2007, og er litt over fem år gammel.
 
IMG_3372.jpg

Over: Lufthansa Regional/Cityline med CRJ-700, og reg.: "D-ACPM" - maskinen
er litt over ni år gammel.

IMG_3384.jpg



IMG_3389.jpg


IMG_3392.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHS". Levert ny
til LH pr. mars 2007, og er litt over fem år gammel.

IMG_3395.jpg

Over: ikke uvanlig syn på MUC, opptil fire-fem stk. A340-600 taxende
etter hverandre - på dette bildet vises tre stk. A346.

IMG_3403.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A321-200, og reg.: "D-AISQ". Maskinen ble
levert ny til LH pr. juni 2009, og er tre år gammel. Bærer
navnet "Lindau".

IMG_3411.jpg

Over: Air Canada med Airbus A330-300(X), og reg.: "C-GFAH". Maskinen
ble levert ny til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed snart 13 år
gammel.

IMG_3414.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHR". Maskinen ble
levert ny til LH pr. feb. 2007, og er litt over fem år gammel.

IMG_3416.jpg

Over: Aeroflot med Airbus A320-200, og reg.: "VP-BZO". Maskinen er en
leasingmaskin fra "Aerventure" og levert ny pr. aug. 2008, og er
dermed snart fire år gammel. Bærer navnet: "Vitus Bering".

IMG_3419.jpg


IMG_3422.jpg

Over: ANA - All Nippon Airways med B777-300ER, og reg.: "JA780A". Levert ny
til ANA pr. mai 2007, og er fem år gammel.

IMG_3427.jpg

Over: British Airways med A320-200, og reg.: "G-EUUA". Levert ny til
BA pr. jan. 2002, maskinen er dermed ca. 10.5 år gammel.

IMG_3469.jpg

Over: Augsburg Airways med Embraer EMB-195AR, og reg. "D-AEME". Levert
ny til selskapet pr. aug. 2009, er litt over 2.5 år gammel.

IMG_3484.jpg

Over: Iberia med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JFN". Levert ny til
Iberia pr. april 2005, maskinen er snart 7.5 år gammel. Bærer
navnet "Sierra de las Nieves".

IMG_3491.jpg

Over: Cyprus Airways med Airbus A319, og reg.: "5B-DCF". Maskinen
ble opprinnelig levert ny til amerikanske "Spirit Airlines"
med reg.: "N518NK" pr. april 2006, så satt til oppbevaring
fra sept. 2008, hvorpå Cyprus Airw. kjøpte maskinen pr.
nov. 2008. Maskinen er litt over seks år gammel.

IMG_3493.jpg


IMG_3497.jpg

Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHX". Maskinen
ble levert ny til LH pr. feb. 2009, og er litt over tre år.

IMG_3521.jpg

Over: Etihad Airways med Airbus A330-200, og reg.: "A6-EYP". Maskinen
ble levert ny til selskapet pr. okt. 2007, og er snart fem år gammel.

IMG_3533.jpg

Over: Russiske: "Sibir Airlines S7" med Airbus A320-200, og
reg.: "VQ-BET". Maskinen ble levert ny til selskapet pr.
des. 2009, og er ca. 2.5 år gammel.

IMG_3537.jpg

Over: Russiske "Rossiya" med Airbus A319-100, og reg.: "VP-BIT".
Maskinen ble levert ny i sin tid, til amerikanske Frontier Airlines
som "N909FR" pr. juni 2002, så satt til lagring pr. mai 2008. Rossiya
leaser maskinen fra "Vtb Leasing" pr. juli 2008, maskinen er 10 år.
 
IMG_3546.jpg


IMG_3549.jpg

Over: siste dagen fikk vi såvidt med oss nok en A388-landing fra
Emirates, denne gangen kom Emirates med: "A6-EDJ". Denne ble levert
ny til Emirates pr. juni 2010, og er snart seks år gammel.




Så over til noen bilder tatt fra luften:




IMG_2950.jpg


IMG_3606.jpg

Over: de to bildene ovenfor, viser Gøteborg (man kan bl.a. se Stena Line fartøy,
bl.a. "HSS Stena Carisma" som når dette bildet ble tatt, ikke enda hadde begynt
sin sommerrute fra Gøteborg til Fredrikshavn i Danmark - og fortsatt ligger fortøyd).

IMG_2962.jpg


IMG_2972.jpg


Over: de to bildene over, viser København - og på det siste: København Lufthavn
Kastrup (CPH).


IMG_2939.jpg

Over: jo da, man rakk da i det minste å få tatt noen bilder av Boeing sin
"Dreamtour" med B787 Dreamliner på OSL - enda godt man tilfeldigvis satt
på styrbord side, på Lufthansa sin A319 på vei ned til MUC den dagen ja.







IMG_3335.jpg





I Tyskland hadde vi to ulike leiebiler, den ene av dem har jeg valgt
å ta med en del bilder av. Ikke hver dag man kjører Porsche Panamera,
bilen var en herlig opplevelse. Med kun 700km på telleren, var det
fortsatt en slags "ny-bil lukt" i bilen (blandet med den herlige lukten
fra skinnsetene). Vi var oppe i ca. 235 km/t på Autobahn nord for
Munchen, den andre leiebilen (en MB: E220cdi klarte vi faktisk å
"skremme" opp i ca. 225 km/t) - alt i alt en ganske fin opplevelse.


Porsche Panamera 3.0L, V6:


Diesel-versjonen som det er bilder av i denne e-posten:

Porsche Panamera, V6 TDI: 6 sylindret motor: 3.0 liter turbodiesel,
250 hester (184kw), 8-trinns Tiptronic-automatkasse.
Pris i Norge: NOK: 1.1 mill. Pris i Sverige: SEK: 789.000.-
som tilsvarer NOK: 662.000.- (så det er "litt" prisforskjell ja).

Dreiemoment: 550nm v/ 1.750-2.750 o/min.
0-100 km/t: 6.8 sekunder
Lengde: 4.97m
Bredde: 1.93m
Høyde: 1.42m
Vekt: 1.880kg
Forbruk: Bykjøring: 0.81, Blandet: 0.65, langkjøring: 0.56
CO2-utslipp: 172gr.

Bilutleier: AVIS
Bilgruppe: J (AVIS Prestige/Luksus)

IMG_3063.jpg


IMG_3067.jpg


IMG_3069.jpg


IMG_3070.jpg


IMG_3043.jpg



Bensinversjonen: er samme motor (6 sylindret, 3.0-liter) men har 380 hester
i stedet. Koster 1.4 mill. i Norge - og det var jo denne vi hadde satset
på å få. Når det er sagt, var det allikevel rått med en såpass modifisert
dieselmotor.

IMG_3078.jpg


IMG_3087.jpg


IMG_3092.jpg


IMG_3094.jpg


IMG_3104.jpg

Over: Legg merke til alle knappene i midtkonsollen foran: nei da, å samle flere
funksjoner sentralt - er bare dumt ja. Her er det heller om å gjøre, å lage
så mange knapper som mulig, knapp-o-rama here we come! En kjapp
opptelling viser ca. 44 knapper, av totalt 50 mulige.
 
IMG_3072.jpg

Over: sjekk ut støyisoleringen på de dørene, vannvittig!

IMG_3076.jpg


IMG_3175.jpg


IMG_3177.jpg


IMG_3179.jpg

Over: dog var diesel-versjonen virkelig imponerende, man ble aldri påminnet
om - at dette var en diesel-versjon. Men så har også Porsche virkelig
modifisert motoren bra, porsche har lagt til hele 38 kilo
med støydempende og lydisolerende materiale rundt dieselmotoren
(da glemmer man helt, at det er en oljebrenner under panseret), bortsett
fra at man merker at forbruket er langt lavere. Toppfarten skal visstnok
være elektronisk begrenset til ca. 242 km/t, vi var oppe i 235 km/t -
men da hadde den ikke alt for mye å gi - da var den i tillegg i 8. gir.
Bildet jeg tok av farten lenger ned, viser dog kun 229 km/t - da var den
i 7. giret (bildet jeg tok av farten i 235 km/t i 8. gir, ble for uskarpt).


IMG_3027.jpg

Over: bilen nærmest, var den vi evt. kunne valgt i stedet - en Porsche 911 Coupe,
dette var en 2012-modell, som nettopp var levert til Avis (selskapet vi leide av).
Dette var i følge AVIS en "Summer edition", og bilen var splitter-ny - INGEN andre
kunder hadde kjørt denne bilen enda, aj aj..


IMG_3185.jpg

Over: dog valgte vi allikevel Panamera-versjonen, da denne er spesiell -
og en ganske så "ny" modell i seg selv. Bilen vi fikk var ca. ett år gammel,
hadde kun ca. 700km på telleren - og luktet fortsatt "ny" innvendig.

IMG_3289.jpg

Over: rakk kun å dokumentere når vi kjørte i ca. 229 km/t i 7. gir, dog
var vi oppe i 235 km/t - og da gikk den opp i 8. gir.

Så nærmet tiden seg for avreise med Lufthansa, og nok en A319-flight -
og i terminalen på MUC; kunne man jo hvile øynene på en riktig så
lekker: BMW 6-serie, "Gran Coupé" - i en rå: 640d utgave. Her snakker
vi en motor på 3.0 liter (6-sylindret i rekke), og 313 hestekrefter
(630nm - 230kw), med både kompressor og turbo, 8-trinns automat.

IMG_3592.jpg


IMG_3593.jpg


IMG_3595.jpg


IMG_3596.jpg



BMW 6 i Gran Coupe-versjon, er til salgs fra juni-måned 2012, og skal bl.a.
konkurrere med MB sin CLS, Audi sin A7 og tildels Porsche Panamera.








Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Last edited:
Helt supre bilder! Men jeg må si at den Panameraen har ikke de fineste linjer jeg kan tenke meg. Blir litt klump bak på en måte. Men den er sikkert en drøm å kjøre!

Takk for fine bilder!!

BF:fly
 
Fantastisk flotte bilder, A340 er lekker ;)
Flott med litt bakomhistorie til flykroppene.
På det andre bildet av Airbus A340-600, D-AIHX ser det ut som om du har sensurert cockpit vinduet eller er det refleks fra sola?
 
Fantastiske bilder, kjekt å se så mye store fugler i en serie. Fint å se bilder fra store Utenlanske flyplasser :)
 
Flotte bilder, flotte 777!

Og ikke minst, Panamera. Utrolig vakker bil, heldigvis har de ikke diesel tilgjengelig i USA. Hva kostet den aa leie?

Jeg har lenge siklet paa en slik, naboen og jeg diskuterte det over en pils for en 4-5 maaneder siden, tror du f... ikke han var ute aa kjoepte seg en.. Men hans var en Panamera 4 med den fislete motoren.

Min neste bil, blir en Panamera S. Kun 29 maaneder igjen ;)
 
Fantastisk flotte bilder av mange herlige fugler, er de mest "busser" i munchen? :D Alltid fint med bilder fra de store utland. Lekker porsche forresten! :D
 
Tusen hjertelig for kommentarer, og tilbakemeldinger -
det settes pris på!

Kanon: er nok bare en refleks fra sola ja, jeg har ikke
gjort noe med vinduet der.

Tommy777: Nei neste gang blir det nok en 911 vi leier, da
er man sikker på å ikke få diesel i det minste. Avis leier ut
Porsche 911 Coupe, med 6-sylindret motor på 3.8 liter
og hele 400 hestekrefter - dog.. når det er sagt var det
morsomt å stifte bekjentskap med denne dieselmotoren,
som var såpass heftig modifisert av Porsche.

En slik Panamera kostet ca. 2.100.- pr. døgn å leie, med
inkl. kjørelengde på 200km pr. dag. Panamera S ja, ahhh..

Flysas94: ja siden dette er en av de store hub'ene til LH,
blir det derfor svært mye Airbus - ikke minst siden mesteparten
av LH sine -600 maskiner i A340-serien er basert der.
 
Meget flotte bilder av ultra lange, slanke og (kan jeg si) sexy A340-600! De flyr ofte sammen over atlanteren til Los Angeles og San Francisco (så dermed kan jeg se for meg at det dannes køer av dem!) bl.a. over Stavanger/Norge og det er jo kjekt for oss der på en fin værs dag :)
 
Back
Top