Må fly opp et nytt hjul

Re: Må fly opp et nytt hjul

Det hender jo det blir brukt F70 en gang i blandt på OSL f.eks. også. Høres vel mer ut som manglende teknikkere på KRS - er jo for ille om det må flyes opp teknikkere fra Amsterdam....

SAS har heller ikke teknikere i KRS. De må hente inn teknikere fra OSL eller SVG. Så akkurat det er nok ikke noen bombe.

SAS har 15-20 avganger fra KRS daglig, og jeg har ikke hørt om mange tech problemer med deres fly i KRS siden jul.

Hvorfor skjer dette så mye med KLM? Tilfeldigheter? Neppe! ALARM (v/Sture Hansen):colgate:

BF:cool2

Ellen Brodal er en flink og hyggelig dame som har jobbet mange år i Braathens/SAS på TRD. Jobber i for Rfly og har vert aktiv på OSL i oppstarten av Rfly osl og kurs virksomhet. Er ansatt på TRD men er tydeligvis vikar for stasjonssjefen på KRS.

La oss satse på at hun er feilsitert og/eller tatt ut av sammenheng.

Det hender jo det blir brukt F70 en gang i blandt på OSL f.eks. også. Høres vel mer ut som manglende teknikkere på KRS - er jo for ille om det må flyes opp teknikkere fra Amsterdam....

Så vidt meg beskjent er det ingen teknikkere på OSL som er sertifisert på Fokker 70/100. Spørs vel om noen i Norge er det i det hele tatt.

Jeg regner med at stasjonssjefen er feilsitert for sånt sier mann bare ikke, det er det som er uakseptabelt. Jeg ser for meg at journalisten stilte et ledende spørsmål: "Dette må være helt uakseptabelt?" Noe som hun på et vis har svart bekreftende på, hun mente kanskje til og med at dette også for KLM er uakseptabelt. Fort gjort å få ordene sine snud når de kommer på trykk.

MEN, når så er sagt så er det påfallende ofte at KLM må bytte hjul. Jeg har på OSL opplevd dette flere ganger på KLM, 1 eller 2 ganger hos Norwegian og muligens en gang på MyTravel. Og ikke få ganger så har teknikerne på OSL titet litt nøyere på dekkene fordi profilen begynte å bli dårlig. Mitt inntrykk er at KLM er veldig sene til å bytte dekk.

Laurenz

Kan de ikke bare ha med seg et reservehjul i Fokkerene sine??:D

Jeg var virkelig ikke klar over at Fokkere var så "spesielt" at det ikke fantes norske teknikkere - så da trekker jeg tilbake det jeg sa. Må jo riktignok være særdeles håpløst å ikke ha teknikkere tilgjenglig...

Sånn apropos, hvordan sier man Fokker 70 på engelsk....?

Sånn apropos, hvordan sier man Fokker 70 på engelsk....?

Omtrent som en nordmann med ungdomskole engelsk sier f**ker:rolleyes::nor

Har lagt merke til det at de fleste nordmenn ikke klarer å uttale the F-word riktig...

Man trenger da ikke vaere typerated for aa skifte hjul? Men hvis heller ikke SAS har mek'er paa KRS, er det jo heller ingen hjelp aa finne .....

Jeg var virkelig ikke klar over at Fokkere var så "spesielt" at det ikke fantes norske teknikkere - så da trekker jeg tilbake det jeg sa.

Fokker er ikke spesielt men det er ingen norske flyselskap som har den i drift og derfor finnes det ingen med sertifikat, samme med embraer f.eks.

Man må nok ha rating for å skifte hjul, ja. Du trenger EASA part 66 B1 eller B2 med typerating. Eventuelt A-rating med "relevant trening" og godkjenning fra angjeldende Part 145 vedlikeholdsorganisasjon.
Men det finnes jo også såkalt "One-time-approval", uansett må vedkommende som gjør jobben være godkjent av KLM's vedlikeholdsorganisasjon.
Dette gjelder EASA-området. Hva FAA gjør der MOW er, se det er en annen skål...

Er vel ikke til å komme unna at KLM sine FOKKER maskiner har slitt mye med teknisk. Mange av flyene er relativt gamle og flyr i ett sett. Hovedproblemet er riktignok som flere er inne på at det er svært få steder det finnes teknikere som kan "skru" på disse flyene. En mindre feil får dermed ekstremt store konsekvenser.

Dette gjelder EASA-området. Hva FAA gjør der MOW er, se det er en annen skål...

Hehe ... det er nok mye det samme, regner jeg med .. men det er ikke uvanlig at en 'generell' mekaniker utfoerer arbeidet paa en utestasjon og teknisk ops loggfoerer hendelsen (kvitterer for arbeidet).

Det har du nok rett i... Men tekniker'n må jo også være "on site"... ellers kommer tilsynet og tar'n. Jeg ville i hvert fall absolutt ikke gjort det.:angry:
Men jeg har F28-lappen, så jeg ser ikke bort fra at jeg kunne blitt godkjent for et hjulskifte for et selskap i knipe...

Last edited:
Back