SAS starter Tallinn - Oslo/København/Stockholm

Re: SAS starter Tallinn - Oslo/København/Stockholm

SAS starting next week will begin service to Tallinn in Estonia, followed by the announcement of Estonian Air suspending operation. Planned operational schedule and frequencies as follow.

eff 16NOV15 Copenhagen – Tallinn 16 weekly CRJ900 (3 daily on weekdays, 1 on Sundays)
SK1786 CPH0740 – 1010TLL CR9 x67
SK1788 CPH1350 – 1620TLL CR9 x67
SK1790 CPH1800 – 2030TLL CR9 7
SK1790 CPH2050 – 2320TLL CR9 x67

SK1791 TLL0620 – 0655CPH CR9 x67
SK1787 TLL1100 – 1135CPH CR9 x67
SK1789 TLL1650 – 1725CPH CR9 7
SK1789 TLL1655 – 1730CPH CR9 x67

Initially service will be operated by Air Nostrum CRJ900 aircraft, but this will later switch to Cimber Air CRJ900.

eff 16NOV15 Stockholm – Tallinn 22 weekly ATR72 (4 daily on weekdays, 2 weekly on Sundays from ARN)
SK748 ARN0735 – 0945TLL AT7 x67
SK1744 ARN1350 – 1600TLL AT7 x67
SK1744 ARN1500 – 1710TLL AT7 7
SK1748 ARN1705 – 1915TLL AT7 x67
SK1771 ARN2110 – 2310TLL AT7 x6

SK1772 TLL0655 – 0710ARN AT7 x7
SK749 TLL1015 – 1030ARN AT7 x67
SK1745 TLL1625 – 1640ARN AT7 x67
SK1745 TLL1735 – 1750ARN AT7 7
SK1749 TLL1940 – 1955ARN AT7 x67

Service operated by JetTimes ATR72

eff 23DEC15 Oslo – Tallinn 2 weekly CRJ900/Boeing 737
SK2418 OSL0930 – 1200TLL 737 5
SK2420 OSL1600 – 1825TLL CR9 7

SK2419 TLL1240 – 1305OSL 737 5
SK2419 TLL1500 – 1530OSL CR9 7

CRJ900 aircraft operated by either Air Nostrum or Cimber Air. Operational schedule varies on selected dates.
http://airlineroute.net/2015/11/12/sk-tll-nov15/

Dette er jo helt tragisk for OSL sin del... Hvorfor i all verden har de ikke flere enn 2u? Dette er utvilsomt ikke et produkt for forretningsreisende verken med tanke på frekvens eller tider.

Synes jeg ser det på en del andre destinasjoner som eksempelvis TXL og HEL der OSL får noen "resteavganger" med lav frekvens og midt på dagen og der SAS heller vil sende pax via ARN eller CPH. Tragisk!

Ser ut som både ARN og CPH får avgang med nattstopp i ukedagene, sel vom tolker jeg programmet rett så er det et hull fra sent fredag kveld til søndag ettermiddag hvor det ser ut som en CRJ fra CPH skal stå på TLL og blomstre

Dette er jo helt tragisk for OSL sin del... Hvorfor i all verden har de ikke flere enn 2u? Dette er utvilsomt ikke et produkt for forretningsreisende verken med tanke på frekvens eller tider.

Synes jeg ser det på en del andre destinasjoner som eksempelvis TXL og HEL der OSL får noen "resteavganger" med lav frekvens og midt på dagen og der SAS heller vil sende pax via ARN eller CPH. Tragisk!

Det er jo først og fremt beregnet på helgetur virker det som

Men på en annen side: Hvilke andre destinasjoner mener du SAS skulle ofret en slot og flykapasitet fra OSL for og starte en avgang i "prime time" til lavyieldsdestinasjonene Berlin og Tallinn i januar? Det er jo ikke akkurat bare og dra opp en 07:30 slot på OSL og en 737 med crew fra baklomma?

Forresten er det ikke lagt ut noe på OSL-TLL i sommerprogrammet ennå

Last edited:

Det er jo først og fremt beregnet på helgetur virker det som

Men på en annen side: Hvilke andre destinasjoner mener du SAS skulle ofret en slot og flykapasitet fra OSL for og starte en avgang i "prime time" til lavyieldsdestinasjonene Berlin og Tallinn i januar? Det er jo ikke akkurat bare og dra opp en 07:30 slot på OSL og en 737 med crew fra baklomma?

Forresten er det ikke lagt ut noe på OSL-TLL i sommerprogrammet ennå

Sant nok men de klarte å klemme inn en DUS avgang kl 0800. I tillegg så bør de vel kunne hatt en tidligavgang rundt 0630 eller 0700 før morgenrushet.

Sant nok men de klarte å klemme inn en DUS avgang kl 0800.

Men først til våren, når de får flere CRJer fra Cityjet. Selv om det stemmer at de her har klart finne en slot (men på mer en et halvt års varsel), og i min eøyne tror jeg det er mer fornuftig og bruke denne på DUS enn TLL ;)

Men først til våren, når de får flere CRJer fra Cityjet. Selv om det stemmer at de her har klart finne en slot (men på mer en et halvt års varsel), og i min eøyne tror jeg det er mer fornuftig og bruke denne på DUS enn TLL ;)

Men hvorfor ikke legge inn en tidlig avgang før rushet, tenker jeg.

Det kan nok stemme at det er høyere yield på DUS enn TLL men siden ARN får 22u avganger så kan det ikke være helt håpløst fra OSL heller.

Men hvorfor ikke legge inn en tidlig avgang før rushet, tenker jeg.

Det kan nok stemme at det er høyere yield på DUS enn TLL men siden ARN får 22u avganger så kan det ikke være helt håpløst fra OSL heller.

Ikke så veldig mange flymaskiner som står på hjemmebase over natten. Ganske mange som står på utestasjoner, så er nok ikke så lett å bare finne ledige maskiner så tidlig på morgenen.

Ikke så veldig mange flymaskiner som står på hjemmebase over natten. Ganske mange som står på utestasjoner, så er nok ikke så lett å bare finne ledige maskiner så tidlig på morgenen.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. Dette er vel en prioriteringssak. Ønsker de å tilby det markedet de går etter etterspør eller lar de seg begrense av logistikken. Da har løste det på ARN og CPH så hvorfor ikke på OSL.

SAS starter Tallinn - Oslo/København/Stockholm

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. Dette er vel en prioriteringssak. Ønsker de å tilby det markedet de går etter etterspør eller lar de seg begrense av logistikken. Da har løste det på ARN og CPH så hvorfor ikke på OSL.

Fra ARN så løser de det inntil videre ved hjelp av JetTime og ATR. Men fra OSL blir det litt i overkant langt. I tillegg til at det ikke er noen ATR base på OSL og rutenettet ut herfra er heller ikke like egnet for det. Stockholm/Svensk næringsliv er jo også langt mer aktive i Estland enn norsk. Selv med Reitankiosker overalt i TLL
CPH er jo en CRJ base og har da mer egnet og tilgjengelig materiell, selv om de i starten må leie inn fra Nostrum
Da sitter OSL der med 737erne sine inntil videre og det er ennå en stund til CRJene fra Cityjet er på plass. Det er jo også de som nå (fra våren av) muliggjør et forbedret tilbud for forretningstrafikk på f.eks DUS, BRU og ABZ

Inntil egnet materiell, slots, kapasitet etc er på plass på OSL så er det ikke sikkert det hadde vært veldig lønnsomt og prioritere TLL per dags dato

Fra ARN så løser de det inntil videre ved hjelp av JetTime og ATR. Men fra OSL blir det litt i overkant langt. I tillegg til at det ikke er noen ATR base på OSL og rutenettet ut herfra er heller ikke like egnet for det. Stockholm/Svensk næringsliv er jo også langt mer aktive i Estland enn norsk. Selv med Reitankiosker overalt i TLL
CPH er jo en CRJ base og har da mer egnet og tilgjengelig materiell, selv om de i starten må leie inn fra Nostrum
Da sitter OSL der med 737erne sine inntil videre og det er ennå en stund til CRJene fra Cityjet er på plass. Det er jo også de som nå (fra våren av) muliggjør et forbedret tilbud for forretningstrafikk på f.eks DUS, BRU og ABZ

Inntil egnet materiell, slots, kapasitet etc er på plass på OSL så er det ikke sikkert det hadde vært veldig lønnsomt og prioritere TLL per dags dato

Forbanna besserwisser Espen..;):drink

Ser ut som SAS i det stille har øket OSL-TLL til 6x ukentlig?

Sjekket de nærmeste ukene og da går SK2418 OSL-TLL mandag-fredag med 737 (ser ut til og være en miks av -700 og -800) fra OSL sen morgen, varierer litt dag for dag men rundt 9-10 tiden. Ingen flyvninger lørdag, mens søndag er det en ettermiddagsavgang med Air Nostrum og CRJ-900.

Ser i dag at OSL-TLL går med -800

Ser også nå ARN er 4x daglig og CPH 3x daglig, slik som var planen i den opprinnelige pressemeldingen. Så da var det er redusert program som ble lagt ut i fjor høst

Back