• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH Lufthansa sine ruter til Stavanger

Re: Lufthansa øker på SVG

Vi er vel faktisk tilbake til utgangspunktet da Lufthansa opprettet ruten til Frankfurt var det med CRJ700.

Men var det to eller tre daglige avganger i starten?

To. En morgenavgang, og en i 13-tiden.
Når ruten startet var det med CRJ 200, som hadde begrenset plass til bagasje.
I helgene og ved store utfartsdager stod det alltid masse bagasje igjen.

Last edited:

Dette har jeg ikke hørt noe om, når ble dette bestemt, og hva er grunnen til det?

Det kom i sammenheng med den siste kvartals-resultat.

Blant annet skal 15 733 og 13 735 vekk, pluss noen 744, A340 og Avro's. Det ogsa evalueres om man kvitter seg med de förste CRJ700.

Og vipps, nå ble vel billettene til SVG mye dyrere takket være at LH bruker en mindre materiell enn 737-300 som var satt opp på forhånd. De gangene jeg har reist med LH fra SVG har det vært grei belegg, ihveertfall mer enn hva enn CRJ-700 rommer. Jeg håper for all del at LH setter inn større fly på ruten, ellers blir det bare tragisk med dyrere billetter og KLM vil ha større markedsandel i SVG.

De kommer nok fortsatt til å fleks'e materiellet etter behov. LH er flinke slik. Og prisene vil hoppe opp og ned etter behov og kampanjer, akkurat som de pleier ..

Dessuten har jeg undersøkt på ruter som MRS-FRA og Torino-FRA. Det virker som at disse strekningene fortsatt blir betjent med B737-300 og B737-500 i sommerplanen. Så hvorfor SVG er oppført med CRJ-700 er fortsatt et mysterium. Skulle liksom ikke alle B737-300 og B737-500 ut av flyflåten til LH snart?

Last edited:

Hvilke fly erstatter de som forsvinner?

Nye A319/320/321 + 3 stykk brukte A319 (tilbake fra LHI) pluss en haug av ERJ195 til LH Regional.

Pa langdistanse-siden kommer A330, A380 og B748I.

Dessuten har jeg undersøkt på ruter som MRS-FRA og Torino-FRA. Det virker som at disse strekningene fortsatt blir betjent med B737-300 og B737-500 i sommerplanen. Så hvorfor SVG er oppført med CRJ-700 er fortsatt et mysterium. Skulle liksom ikke alle B737-300 og B737-500 ut av flyflåten til LH snart?

Med tanke på at det bare er 28 737 som skal ut av flåten og de har langt fler enn dette er det ikke noe mysterium at noen ruter fortsatt vil betjenes av 737

På TRD vil Embraer 190 bli brugt på "alle" tre ukentlige avgangene. Originalt skulle bare onsdagsavgangen bli fløyet av E190, mens lørdag og søndagsavgangen skulle flys av Boeing 737-500 (300).

Jeg har søkt på diverse destinasjoner fra SVG til BCN, FCO, ZUR, FRA i perioden april-juni. Bare blodpriser av LH. Samtidig er det billig å fly med KLM fra SVG. Så jeg håper inderlig på at LH ikke setter inn CRJ-700 på mange av flyvningene til SVG. Betyr bare dyrere billetter.

Så jeg håper inderlig på at LH ikke setter inn CRJ-700 på mange av flyvningene til SVG.

Det er nettopp derfor jeg dro opp tråden igjen, LH har satt opp CRJ-700 på alle avganger fra SVG.

Men som det ble påpekt tidligere i tråden, vil de nok sette inn større fly (E95) på dagene det er mest etterspørsel.

Last edited:

Lukter litt mangel på fly her spør du meg. Fly skal ut av flåten fortere enn man rekker å få erstattere på plass. Har ikke satt meg inn i situasjonen rundt omkring i Europa, men virker som LH reduserer jevnt over i Norge i hvertfall. Vil tro at 737-rutene som normalt har høyest belegg byttes ut med E190 mens de noe tynnere byttes ut med CRJ700. Disse regionaljetene må jo komme fra en plass, så man bør i hvertfall være glad for at det ikke går ut over de planlagte frekvensene, både på SVG og TRD. Ville ikke sett bort fra at
de CRJ-avgangene som forsvinner fra BGO nå går med til å erstatte nettopp 737 på ruter som f.eks. til SVG.

Forhåpentligvis ser vi en opptrapping igjen etter hvert som nye fly kommer inn i flåten, men fram til da frykter jeg høyere priser siden det blir færre seter å fylle opp, og dermed lettere å selge alle setene. Tross høyere billettpriser blir nok total revenue for LH likevel mindre siden det tross alt blir færre passasjerer.

Litt off topic, men såvidt jeg kan se (amadeus) forsvinner det ingen avganger fra Bergen.

Lukter litt mangel på fly her spør du meg. Fly skal ut av flåten fortere enn man rekker å få erstattere på plass.

Nei, dette er nylig oppgraderte (NEK+ divandre modifikasjoner) fly som skal ut av flåten. Grunnen er kapasitetsjustering. Lufthansa ser seg nødt til å redusere kapasiteten, da de frykter færre reisende enn tidligere forventet. Finanskrise 2 og stor usikkerhet rundt i Europa er grunnen. Kuttene er føre var for å unngå å fly rundt med lav kabinfaktor.
Netto antall fly hos Lufthansa vil synke som følge av dette, antall leveringer av A32X på kort sikt vil ikke veie opp for 737CL som settes på bakken.

Nei, dette er nylig oppgraderte (NEK+ divandre modifikasjoner) fly som skal ut av flåten. Grunnen er kapasitetsjustering. Lufthansa ser seg nødt til å redusere kapasiteten, da de frykter færre reisende enn tidligere forventet. Finanskrise 2 og stor usikkerhet rundt i Europa er grunnen. Kuttene er føre var for å unngå å fly rundt med lav kabinfaktor.
Netto antall fly hos Lufthansa vil synke som følge av dette, antall leveringer av A32X på kort sikt vil ikke veie opp for 737CL som settes på bakken.

Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG. De burde heller kuttet kapasitet og ruter til steder i Italia, Hellas, Spania og i de landene der finanskrisen kommer til å ramme siden folkene i de landene kommer til å være mer forsiktig med pengebruken. LH burde heller tvert imot økt ruter til Norge. Nordmenn kommer nok til å feriere like mye som før.

Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG.

Nå står utlendinger for en betydelig andel av trafikken, så denne logikken tar jeg ikke. Prisene fra Norge er lave og et tap av bedre betalende utlendinger vil bli veldig merkbar.

Back