Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

Re: Lufthansa øker på SVG

Ser at LH flyr sporadisk med både 735, 733, E190, og A319 i ukene framover, så de oppjusterer nok etter behovet som åpenbart er der!

Nevn noen eksempler som man vil se disse flytypene i SVG i dagene eller ukene fremover. Viktig at de bare ikke bare flyr med turboproppen CRJ700 hele tiden.

Dessuten så liker jeg bedre å fly CRJ700/900 eller ERJ190/195 enn B737 og A32x

Nevn noen eksempler som man vil se disse flytypene i SVG i dagene eller ukene fremover. Viktig at de bare ikke bare flyr med turboproppen CRJ700 hele tiden.

Noen eksempler for eksempel på hva som kan dukke opp:

Tir 17 april: LH877 - E190
Tor 19 april: LH877 - 735
Ons 2 mai: LH879 -733

A319 forsvant som dugg for solen..

De kjører flytype etter behov, det er sikkert!

Det har vært mye snakk om variasjoner i flytyper på Frankfurt-ruten til Stavanger, mens vi Bergen som kjent har blitt vant med den litt trange CRJ'en. Derfor var det litt hyggelig å se en 737-300 stå parkert på gaten på BGO i kveld til en forandring. Og det på en søndag..Tidligere droppet LH kveldsavgangen til Frankfurt på søndager, men nå virker det som den er tilbake for fullt og vel så det. Jeg sjekket derfor noen søndager fremover i tid, og det ser ut som 737 (500) blir "fast" i noen uker på kveldsavgangen fra Bergen. Jeg traff forøvrig en kollega som hadde vært ned flyet og han sa det var stinn brakke noe som selvfølgelig er lovende for fremtiden.
Har LH droppet tilsvarende rute fra Stavanger helt?

Det har vært mye snakk om variasjoner i flytyper på Frankfurt-ruten til Stavanger, mens vi Bergen som kjent har blitt vant med den litt trange CRJ'en. Derfor var det litt hyggelig å se en 737-300 stå parkert på gaten på BGO i kveld til en forandring. Og det på en søndag..Tidligere droppet LH kveldsavgangen til Frankfurt på søndager, men nå virker det som den er tilbake for fullt og vel så det. Jeg sjekket derfor noen søndager fremover i tid, og det ser ut som 737 (500) blir "fast" i noen uker på kveldsavgangen fra Bergen. Jeg traff forøvrig en kollega som hadde vært ned flyet og han sa det var stinn brakke noe som selvfølgelig er lovende for fremtiden.
Har LH droppet tilsvarende rute fra Stavanger helt?

Lufthansas kveldsavgang fra Sola har alltid gått man-fre, aldri i helgen.

Kveldsavgangen står oppført med 735 13. og 20 mai. Deretter mix E190/CR7.

Torsdag 17.mai kl.18:15 fløy jeg SVG-FRA med Boeing 737-500 med LH. Flyet var 100% i economy og halvveis fullt i business. Tror det var de ire første radene som var business. Ellers reiste jeg videre med A321 FRA-LCA om kvelden, der flyet var så og si fullt i economy og halvveis fullt i business. Tror det var de 5-6 første radene som var business.

Hjemover tirsdag 22.mai fløy jeg først flyselskapet Aegean LCA-ATH midt på dagen. Fire første radene var business og 2 passasjerer der i en A320. Economy var ca. 70%. ATH-FRA om kvelden hadde 4 business passasjerer i de fire første radene i en A321. Economy var 90% full. Kveldsflyet FRA-SVG hadde 100% i economy og 90% i business, altså de fire første radene i flyet (kan nevnes at det var en stor familie fra sikkert Mongolia eller fra det området som hadde de plassene).

Det jeg vil frem til at det er ufattelig at LH ikke satser på å sette inn større fly mellom SVG og FRA slik de gjorde før da de ofte brukte B737-300/500, ERJ190 og A319 som har vært veldig vanlige mellom disse to rutene. Dessuten har ruten veldig mange high yield passasjerer fra SVG.

Det kan nok nevnes at det f.eks. er ufattelig at de bruker ofte A320 til steder som Vilnius, Riga og Tallin der mange av setene ofte er tomme og mange low yield pax mens viktige steder som f.eks SVG, MRS, Florence må nøye seg med mini fly fra LH der det er grunnlag for high yield pax.

Kan tenke meg at KLM og SAS takker LH for å sette inn mindre fly mellom SVG og FRA. Disse to selskapene har økt kapasiteten mellom SVG og AMS og CPH. F.eks. bruker KLM 4*Boeing 737-serien og Embraer 190 daglig mens SAS bruker 4*MD81 og 2*A319/321. Så jeg håper og antar at Lufthansa øker kapasiteten mellom SVG og FRA igjen ganske snart. De tjener jo tross alt penger på den ruten. '

Jeg må si jeg venter spent på hvilken flytype jeg får på flere av mine LH turer mellom SVG og FRA de neste 3 månedene. De siste gangene jeg har flydd med LH, senest 2. januar når jeg fløy til Vancouver igjen, så var det med E190.

Tror det eller ei, den eneste grunnen til at jeg booket LH var E190. Jeg er blitt så fryktlig glad i det flyet, som jeg hadde gleden av å fly første gang kun i fjor sommer. Kjærlighet ved første blikk? hehe...

Håper LH setter inn E190 de gangene jeg skal fly med dem i sommer :D litt spenning (med hensyn til flytype) på tur har aldri skadet noen ;)

Last edited:

Fra vintersesongen kommer E-190 tilbake på alle avgangene igjen :)

Dette må vel være fordi de kun satser på forretningsreisende, noe jeg syns er uheldig. Skulle trodd at det var flere som fløy om sommeren når folk er fri? Litt pinglet syns jeg, hadde de turde litt mer så hadde de klart å fylle opp flyene med turister/reisende til andre deler av verden. Dum som jeg er, så unngår jeg KLM på tross av at de satser stort på SVG.

Anyway, grunnen til at jeg skulle skrive noe her er fordi jeg fløy FRA-SVG LH874 på fredag 15. juni. Fikk CRJ7 (http://www.planespotters.net/Production_List/Canadair/CRJ-700/10013,D-ACPB-Lufthansa-CityLine.php), og flyet var ca. 85% i economy og litt under 50% fra det jeg kunne kjapt telle på business. Er ganske bra belegg det vil jeg påstå, med tanke på at det var en fredags formiddag til Stavanger.

Etter at nye A-plus terminalen i FRA åpnet, er det noe endring i hvor flyene til BGO og SVG går fra? Før gikk de stort sett fra bussgater i B området, med tilhørende bussing både ved ankomst og avgang. Ser på FRA sine sider nå at noen av flygningene det neste døgnet er satt opp fra A. Noen som har erfaringer med dette?

Om turen er satt opp med Crj 700, er det vel utelukkende buss som gjelder. Med Embraer derimot hender det seg at LH flæsker til med en gate, men langt fra alltid :)

Det ser ut som om LH kun flyr med CRJ 700 mellom FRA-SVG i sommer også.

Det ser ut som om LH kun flyr med CRJ 700 mellom FRA-SVG i sommer også.

Hva skjer med nedgradering til sommerprogrammet? Etter det jeg kan se flyr LH med 2*E190+1*CRJ700 nå i vinterprogrammet. De fleste pleier vel å justere opp kapasiteten i sommerhalvåret.

Hva skjer med nedgradering til sommerprogrammet? Etter det jeg kan se flyr LH med 2*E190+1*CRJ700 nå i vinterprogrammet. De fleste pleier vel å justere opp kapasiteten i sommerhalvåret.

De foretok samme øvelse i fjor: gikk ned fra 3xE190 til 3xCRJ700. For noen år tilbake fløy de en miks av 735 / 733, men vet at disse har vært på vei ut av produksjon en stund. De har kanskje ikke behov av å fly mer enn businesspax fra Sola, siden de tjener bra med penger på det?

Lufthansa merker vil konkurranse fra BA. London-trafikken har vokst mye etter at BA startet 2xdaglig.

Back