Re: Lufthansa overvejer køb af SAS
Dagens rød-grønne regjering har jo sagt at de IKKE vil selge SAS-aksjene (SV og SP har sågar ymtet frempå at de godt kunne tenkte seg at den norske stat kjøpet seg opp i selskapet. Neste Stortingsvalg er neste høst, og selv om vi mot formodning skulle få en blå regjering med baller (jeg tviler dessverre på begge deler), kan et nedsalg neppe komme før langt ute i 2010, og hvordan ser verden ut da?
Sveriges konservative regjering har satt det meste av svensk statseid business på salgslisten, men SAS har de ingen hast med å selge. Mystisk....
Jeg mener å huske at det i konsortieavtalen ligger noen klausuler om salg, så jeg tror ikke at det er så enkelt som Ole Johan vil ha det til for ett eller flere av de skandinaviske landene å selge seg ut av SAS AB. Om Norge skulle tviholde på aksjeposten, kan jo ikke en kjøper få mer enn ca 85% av aksjene, og dermed ikke anledning til å tvangsinnløse stabeisene på Løvebakken.
Personlig ser jeg jo helst at de tre skandinaviske landene selger seg ut av SAS, og LH som eier er neppe noe værre enn dagens eierkonstellasjon. Swiss virker fornøyd med dagens tilstand, så jeg er vel ike fremmed for å ta noen tysktimer etterhvert....
Vi er inne i et rush når det gjelder konsolidering i europeisk luftfart, og de flyr mange påståtte bud og mye "interesse" ute og går, uten at jeg tror alle de omtalte oppkjøpene blir noe av. Sist ute nå var vel Sibir Airlines (S7) som var interessert i Austrian, og at spanske politikere ville at Iberia skulle overta Spanair fra SAS.
Den som har levver får som kjent se....