Lufthansa - hvordan skal de reddes?

Someone

Moderator
Medlem
Slik jeg forstår ryktene i pressen så står Lufthansa nå mellom å enten motta store statlige lån og investeringer, hvilket innebærer både eierandel, styreplass og en rekke begrensninger innført av den tyske staten, eller så rett og slett gå inn i en form for kreditorbeskyttelse gjennom en såkalt selverklært insolvens. Uten at jeg helt forstår detaljene ved den siste varianten her eller er en ekspert på tysk lovgivning her?

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

eller så rett og slett gå inn i en form for kreditorbeskyttelse gjennom en såkalt selverklært insolvens. Uten at jeg helt forstår detaljene ved den siste varianten her eller er en ekspert på tysk lovgivning her?

Store likhetstrekk med Chapter 11. Spohr har sagt at han foretrekker en slik løsning, fremfor at politikere skal ha noen innflytelse på hvordan man driver selskapet.

De ser ut til å mene alvor ...

https://airwaysmag.com/airlines/luf...ugm2GlDmlR81uTx6Qwq0qOsEryNUcduhRJHim--wnEXu8

The Lufthansa Group is considering bankruptcy under its own management amid reports of an alleged agreement for multi-billion state aid.

The German government said this morning that as of yet there has not been an agreement on state aid. According to a report by the German Press Agency, the talks are not expected to end by the end of the week either, noting that with a company of this size, such aid must be used wisely.

Slik jeg forstår ryktene i pressen så står Lufthansa nå mellom å enten motta store statlige lån og investeringer, hvilket innebærer både eierandel, styreplass og en rekke begrensninger innført av den tyske staten, eller så rett og slett gå inn i en form for kreditorbeskyttelse gjennom en såkalt selverklært insolvens. Uten at jeg helt forstår detaljene ved den siste varianten her eller er en ekspert på tysk lovgivning her?

Hvilken kilde har du dette fra?

Hvilken kilde har du dette fra?

Disse mulighetene var omtalt i alle tyske nettaviser i går, men lite konkret siden ingenting er bestemt. Folk ble og minnet om at Lufthansa var statseid fram til 1963 og at den tyske staten solgte sine siste eierandeler så sent som i 1997.

Tøffe krav fra Merkel & co som er grunnen til at Lufthansa heller vil omstrukturere enn å få støtte

.
The conditions involved are as follows:

The aid provided by the German government will be in form of a loan and a capital release.
The money released in form of loan will accrue a 9% interest rate.
The German government will hold at least two positions on the company's supervisory board
The German government will also take at least 25% stake in the AIRLINE.
.

https://www.aerospcworld.com/2020/04/why-lufthansa-may-refuse-9-billion.html?m=1

En fin liten joker her er selvsagt han miliardæren som har kjøpt seg opp til en betydelig eierpost de siste måneden. Ser for meg at han kan utnytte en chapter11 lignende situasjon maksimalt.

En fin liten joker her er selvsagt han miliardæren som har kjøpt seg opp til en betydelig eierpost de siste måneden. Ser for meg at han kan utnytte en chapter11 lignende situasjon maksimalt.

Tja, men da burde han vel kjøpt gjeld, og ikke aksjer?

Absolutt. Tenker uansett at en pengesterk investor som de siste månedene har kjøpt seg kraftig opp vil kunne ha mye forhandlingsmakt og spillerom i en slik prosess.

Den websiden er vel litt kjapt ute med å bortimot antyde at en avtale er gjort. Flightglobal har en artikkel med litt bedre ordvalg.
https://www.flightglobal.com/strategy/lufthansa-pilots-offer-to-waive-45-of-salaries/138168.article

De gir jo heller ikke bort opptil 45% lønn da der f.eks. er motkrav om beskyttelse av arbeidsplasser og jeg vet ikke hvor lett det er å tilfredsstille i disse tider. Men, det er jo absolutt et konstruktivt forslag og, som Dag Viking sier, vil nok neppe den enkelte flyger i realiteten miste 45% da de sikkert vil ramle nedover flere trinn på stigen for inntektsskatt.

Selv etter eventuelle pakker, og når trafikken er i gang igjen, så ser Lufthansa for seg at de har 100 fly og 10.000 ansatte for mange

https://www.aviation24.be/airlines/...e-ground-and-a-slow-start-up-phase-in-autumn/

After the coronavirus crisis, Lufthansa will be a different and smaller Lufthansa. Its fleet will be reduced by about 100 aircraft. As a result, the airline group will have 10,000 employees too many onboard

Ellers setter belgiske myndigheter krav fra Lufthansa rundt Brussel Airlines og Brussel-huben sin fremtid, skal de få en støttepakke fra dem

https://www.aviation24.be/airlines/...-exchange-for-state-aid-to-brussels-airlines/

Belgian Government is asking serious guarantees from Lufthansa in exchange for state aid to Brussels Airlines

I følge DN Investors newsfeed planlegger Brussel Airlines å si opp 1000 ansatte, ca 1/4 av de ansatte. Blir ikke overrasket om man ser lignende tall for andre selskaper innen Lufthansagruppen

Vil ikke luftahansa uansett slette Brussels-navnet og implementere det i eurowings? Dette er jo en gyllen mulighet for å tvinge dette igjennom og bare skylde på corona....

Vil ikke luftahansa uansett slette Brussels-navnet og implementere det i eurowings? Dette er jo en gyllen mulighet for å tvinge dette igjennom og bare skylde på corona....

Det ble avlyst for en stund siden, da det visste seg ikke være noen god ide på egentlig noen områder

Back