• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Både Air France-KLM, British Airways og Lufthansa er svært kritiske til metodene flyselskapene rundt Gulfen benytter, både til hvordan de finansierer nye flykjøp og måten de fratar andre selskap markedsandeler.
Hvilke metoder er det som siktes til? Og er det noe hold i beskyldningene?

Det hadde kanskje også vært kjekt å vite hva slags rettigheter/restriksjoner tyske selskap har i UAE.
 
Re: Nein und abermals nein til Emirates

Helt utrolig at dette faktisk gikk gjennom. Hvor pokker blir det av konkurransetilsynet??! Dette her bør ikke kunne være mulig....

Why not?

Har du en gang tenkt deg hva det faktisk betyr dersom EK far rett a flyr daglig til Berlin?

Rett na har vi AB som flyr 3 eller 4 ganger i uken. Med A330. Tenk deg hva EK kan og vil bruke pa denne rute. Og sa tenker du deg om de ringvirkninger pa andre aktörer som flyr til/fra Östen.

BER som marked er ikke sa veldig stor, dette betyr at mange langruter er marginale. Tenk deg om TXL-PEK som bare flys noen ganger i uke. Slike ruter vil ret tog slett forsvinne fordi EK vil presse disse aktörer ut av marked med super lave priser tilbyd med A380-connexxions i DXB.

QR flyr til TXL, og de bruker en kapasitet som er tilstrekkelig for etterspörelsen. Ergo ser vi ikke denne kannibalisering av marked og ruter. EK Opptrer ikke som en ansvarlig aktör, men som de BORG. De vil ikke sitt del av marked, de vil har en ekstremt stor del av marked. Dermed forblir det ikke nok rom for mindre aktörer. Politikken har ikke plikt a skape ruter til EK sine A380 luftslotter, men sikre samme muligheter i konkurranse for alle aktörer, de mindre og de sma. Dette betyr ogsa at man vil diskriminere ekstremt store og finans-tynge aktörer bevist for a beskytte de sma og mindre aktörer som man trenger for en tilbyd som ikke nytter EK maksimalt, men som tjener samfunns-interresser best.

Jeg ville har gjerne sett de personer inne her som roper "Hurra" dersom EK söker for 2x daglig med A380 DXB-OSL-EWR. Dette vil faktisk betyr at de andre aktörer forsvinner fra marked over kort eller langt.
 
Re: Nein und abermals nein til Emirates

Jeg ville har gjerne sett de personer inne her som roper "Hurra" dersom EK söker for 2x daglig med A380 DXB-OSL-EWR. Dette vil faktisk betyr at de andre aktörer forsvinner fra marked over kort eller langt.

De finnes skam :) Emirates indtog på CPH og påvirkningen for andre operatører følges med spænding. Forhåbningen er uden tvivl at det hovedsageligt vi flytte pax. fra connections via LHR, FRA, AMS, CDG fremfor kannibalisering af andre direkte IC ruter ud af CPH.

Tiden må vise hvad der sker - Singapore Airlines er som det fremstår ved at forberede deres svar til Emirates på CPH.
 
Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

EK har fått godkjenning til å øke til 2 ganger DXB-VIE. At dette vil merkes på IC rutene til Austrian østover er helt klart. Foreløpig gjelder dette for sommerprogrammet, men det vil vel ikke være overraskende om avtalen forlenges.
 
Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Selv om de ikke får flere destinasjoner de kan fly til i Tyskland så er jo ikke det ensbetydene at de ikke får øke. F.eks så øker de til 3 daglige til Frankfurt til neste vinter og München kommer til å bli operert av A380
 
Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

EK har fått godkjenning til å øke til 2 ganger DXB-VIE. At dette vil merkes på IC rutene til Austrian østover er helt klart. Foreløpig gjelder dette for sommerprogrammet, men det vil vel ikke være overraskende om avtalen forlenges.

Det forklarer Austrians kampanje hvor de tilbyr doble bonuspoeng for VIE-DXB.
 
Back
Top