Lufthansa endrer bagasjereglene

Hva var det som var så forferdelig med å ha muligheten til å sjekke inn flere kolli? Synes dette utvikler seg i feil retning her, men jeg tror ikke det er fordi full-service selskapene ønsker å stramme inn på bagasjereglene, men snarere at de føler en økt konkurranse med LCC og dermed tilnærmer seg dem?

Har et spm litt OT (moderator får flytte det om nødvendig):
Er det noen som har erfaring med hvordan overvekt behandles av BMI på SVG? Prisen nevnt på deres hjemmesider er rimelig stivt pr kilo, og skulle gjerne hatt med meg nesten 10 kg ekstra, men det er jo ikke mulig å kjøpe ekstra kolli, slik som hos SK.. Men er det kankskje mulig ved innsjekk? Noen som vet..?

Her er jeg forøvrig hel enig med Fnate. Irriterende at flere "fullservice"-selskaper minner mer og mer om LCC.
Og ganske besynderlig at folk faktisk hilser slike kutt i servicen velkommen.

Kutt i servicen? Det kommer vel strengt talt an på øya som ser. Som sagt, jeg sjekker aldri inn mer enn en koffert. Så for meg betyr dette 3kg ekstra bagasje helt gratis.

Kutt i servicen? Det kommer vel strengt talt an på øya som ser. Som sagt, jeg sjekker aldri inn mer enn en koffert. Så for meg betyr dette 3kg ekstra bagasje helt gratis.
Men hva du gjør er ikke tema her.
Det er uansett en reduksjon når det gjelder hvor mye baggasje man kan ta med seg. En ganske stor en også.
Det hadde forøvrig hjulpet om folk klarte å se litt lenger enn sin egen nesetipp og innse at det som er bra for en person kan være det stikk motsatte for en annen.
Mentaliteten "det berører ikke meg, så jeg driter i at det er en ulempe for andre", er bare trist.

Men hva du gjør er ikke tema her.
Det er uansett en reduksjon når det gjelder hvor mye baggasje man kan ta med seg. En ganske stor en også.
Det hadde forøvrig hjulpet om folk klarte å se litt lenger enn sin egen nesetipp og innse at det som er bra for en person kan være det stikk motsatte for en annen.
Mentaliteten "det berører ikke meg, så jeg driter i at det er en ulempe for andre", er bare trist.

Som nævnt handler det om øjnene der ser. For mange mennesker er det en forbedring på 3 kg.

At det skulle være en forringelse er ret så ensidigt fremstillet.

Her er tale om en ændring, der for nogle er en fordel og for andre det modsatte - det totale regnestykke går nok lige op.

At det skulle være en forringelse er ret så ensidigt fremstillet.

Men så har jeg heller ikke sagt at det er en forringelse.
Jeg har sagt at det er en reduksjon.
Jeg sa også at det som er bra for en person kan være det stikk motsatte for en annen.

Men så har jeg heller ikke sagt at det er en forringelse.
Jeg har sagt at det er en reduksjon.
Jeg sa også at det som er bra for en person kan være det stikk motsatte for en annen.

20 -> 23 kg = reduktion

Det er da en ensidig fremstilling.

20 -> 23 kg = reduktion

Det er da en ensidig fremstilling.
Eller 40->23 kilo. Noen vil nok se det slik også.
Ellers gidder jeg ikke bruke tid på å diskutere om dette er en reduksjon eller økning. Skulle jeg tatt med meg 38 kilo hadde jeg utvilsomt sett på dette som en reduksjon. Skulle jeg tatt med meg 22 kilo motsatt. End of story og ikke noe mer å diskutere.

Eller 40->23 kilo. Noen vil nok se det slik også.

Dette blir en tåpelig fremstilling. Dagens regler sier at man kan sjekke inn hvor mange kolli man vil, bare de samlet ikke er mer enn 20kg. Det er ikke slik at man kan sjekke inn 2x 20kg gratis, har man mer enn 20kg må man betale.

Dette blir en tåpelig fremstilling. Dagens regler sier at man kan sjekke inn hvor mange kolli man vil, bare de samlet ikke er mer enn 20kg. Det er ikke slik at man kan sjekke inn 2x 20kg gratis, har man mer enn 20kg må man betale.
Nei, det blir det ikke.
Før kunne man ha 2 pieces of baggage up to 32kg med LH, nå bare 1 piece på 23 kg.

Helt ærlig - er ikke dette småpenger? Jeg var faktisk ikke klar over at det var 170 kroner innenriks for en ekstra unit. Vi snakker om å sende opp til 23 kilo til en annen kant av landet (og tydeligvis lavere enn dette med DY).

Fra nå av kommer jeg til å flire litt når jeg ser de som karrer seg inn med baggasje om bord for å spare disse kronene (og tenker da ikke på de som har viktige ærender og må fort av ;))

Jeg skulle dog personlig ønske at det lå i billett prisen på grunn av enkelheten.

Men alle slike ting er det jo vi som kunder som bringer frem med ønske om lavest mulige billettpriser.

Hva ligger for eksempel 1 ekstra kolli til US på?

Jeg betalte 50 dollar med continental. For 23 kg.

Nei, det blir det ikke.
Før kunne man ha 2 pieces of baggage up to 32kg med LH, nå bare 1 piece på 23 kg.

Lad os nu lige sørge for det rigtige sammenligningsgrundlag:

General Frequent Travellers Star Alliance Gold
Economy Class 1 bag up to 23 kg 2 bags up to 23 kg 2 bags up to 23 kg
Business Class 2 bags up to 32 kg 2 bags up to 32 kg 3 bags up to 32 kg
First Class 3 bags up to 32 kg 3 bags up to 32 kg 4 bags up to 32 kg

Special exemption rules apply to West, East and Central Africa and Japan Here the free baggage allowance in Economy Class is two bags each weighing up to 23 kg. For journeys which start in Brazil, the free baggage allowance in Economy Class is two bags each weighing up to 32 kg.

På langt de fleste ruter har man i economy kunnet medbringe max. 20 kg med LH tidligere - dette er nu 23 kg. På longhaul er der ingen ændring. Tidligere 1x23kg på economy ved piece concept.

*A Gold m.fl. kan stadig medbringe 2 kolli á 23 kg.
C-class kan stadig medbringe 2 kolli á 32 kg.

At sammenligne 2x32 kg tidligere med 1x23 kg i fremtiden er ikke et korrekt grundlag. De som kun må medbringe 1x23 kg i fremtiden har aldrig måtte medbringe 2x32 kg. Og de som tidligere måtte medbringe 2x32 kg må stadig medbringe disse 2 kolli.

Eneste reelle forskel er at economy-pax i Europa uden status kun må medbringe 1 kolli - mod til gengæld at kunne medtage 3 kg. mere end tidligere.

Her er forøvrigt link til de regler som gælder for billetter udstedt inden 1. juni:

http://www.lufthansa.com/no/en/Free-baggage-allowance-for-tickets-issued-before-1-June-2011

Eller 40->23 kilo. .

Den er jo ganske så riktig spør du meg.

Hvis flyselskapene bruker standardisering som unnskyldning (20 kontra 23kg) så kunne man jo også ganske enkelt si 2x23 kg (hvis det var enkelheten ikke gnienhet som var fokusen)

Vi bruker Swiss til US nå i juli på apekatt klasse og kan ta 2x20 per pers, og det er faktisk det man fort trenger for to uker på ferie - i hvert fall på hjemturen etter shopping.

De som overrasket meg mest var Thai med kun 1x32kg på biz til SIN - litt smålig syntes jeg.

Icelandair tok faktisk 2x32 (igjen så skryter jag av dem - sorry ;))

Vi bruker Swiss til US nå i juli på apekatt klasse og kan ta 2x20 per pers, og det er faktisk det man fort trenger for to uker på ferie - i hvert fall på hjemturen etter shopping.
Virkelig??? Det synes jeg høres merkelig ut?

2x20 kilo til USA med Swiss i economy?

EDIT: Jeg ser det faktisk står 2x23 på swiss.com -- de må jo være et av de siste selskapene som hadde 2 pcs in economy.

Virkelig??? Det synes jeg høres merkelig ut?

2x20 kilo til USA med Swiss i economy?

EDIT: Jeg ser det faktisk står 2x23 på swiss.com -- de må jo være et av de siste selskapene som hadde 2 pcs in economy.

Sorry - Så det nå - 2x23

Eneste er jo at vi flyr ikke Swiss hjem og man har jo sjeldent mindre med tilbake da :)

Så er det vel bare at booke C eller F hvor der er mere bagage inkluderet. Hos SAS er det desuden muligt at bestille ekstra bag ved online check-in, hvilket gør processen langt mere simpel end i lufthavnen.

Kan virkeligt ikke se dette er et stort problem, så længe 23 kg er inkluderet i billetten. Faktisk synes jeg det er en forbedring ift 20 kg tidligere og ikke mindst ift de tidligere meget høje priser for overvægt.

Når man ved det på forhånd er det vel ikke det store problem at pakke i en kuffert.

Forbedring - den skjønner jeg overhode ikke - mens jeg har reist mellom Oslo og Seattle har vi gått i fra 2x32 til 2x23 til 1x23 jeg kan ikke se at det dreier seg om noen annet enn en klar foringelse. Selv ender jeg opp med å betale 2x 50 Euro på hver tur - retur reise og den ene veien er koffertene omtrent tomme. Sorry "no sale" på at dette er bedre.

Forbedring - den skjønner jeg overhode ikke - mens jeg har reist mellom Oslo og Seattle har vi gått i fra 2x32 til 2x23 til 1x23 jeg kan ikke se at det dreier seg om noen annet enn en klar foringelse. Selv ender jeg opp med å betale 2x 50 Euro på hver tur - retur reise og den ene veien er koffertene omtrent tomme. Sorry "no sale" på at dette er bedre.

På longhaul er det vel status quo ift før seneste ændring - mens det for Europa-flyvninger er en forbedring på 3 kg.

Ift. tidligere tiders bagageregler er det naturligvis ikke en forbedring, men jeg sammenligner udelukkende med de nuværende regler.

Ikke glem at reglene til USA har vaert forskjellige fra resten av verden. 'Standarden' i oekonomiklasse foer man begynte med LCC'er, kjoepebagasje osv. var 2PC (Peace concept) til USA (2 kolli paa max 32 kolli hver). I Europa og til Asia 20 kilo uten restriksjoner paa kolli.

Saa det er kun riktig at tilbudet er daarligere paa USA. I resten av verden faar man 3 kilo ekstra - men restriksjonen er at det kun skal vaere ett kolli.

C og F nevner ieg ikke - de har uansett hoeyere kvote ....

jeg skjønner egentlig ikke klagingen. med LH koster det nå 50£ for second piece på Intercont og du kan ha med deg 23kg til. sammenligner man det med det som var før, så var det 30£ PR KG(!!!!!!) som blir 690euro så kan dere jo selv velge å syns om det er blitt bedre eller værre.
å hvor mange kolli klarer man å sjekke inn med samlet vekt på 20kg uansett?

Back