Lufthansa eller South African til Johannesburg?

Furahini

ScanFlyer Blue
Heisann.

Jeg hadde tidligere bestemt meg for å gå for Egypt Air når jeg skal flytte til Sør-Afrika med familien i juni, men finner nå priser på enveisbillett fra LON-JNB via enten FRA eller MUC med henholdsvis LH og SA for skarve 20K for alle tre (to voksne og ett spebarn) i Business (Z-fare). Prisen er den samme på begge selskapene, og kan da velge tre flytyper; A380, A340-642 og A340-300.

Har sett litt på setene, og ser egentlig ut som om SA sine seter er mere ehagelig, men er det noen som har erfaring med SA i biz, og kunne kommet med en anbefaling mot ett av de to selskapene?

Begge får jo ganske grei omtale i diverse fora på nettet, og det er ikke noe absolutt must å fly A380 for min del..

Noen ideer?
 
Last edited:
Re: LH eller SA til JNb

Hva slags fantastisk tilbud er dette? 10 000 pr pers er jo sykt? Ikke prøvd SA, men ville valgt via MUC.
 
Re: LH eller SA til JNb

Finner en Z-fare med LH/SA én vei fra MUC/LHR/FRA til JNB for ca. 10000. Ikke verst.
 
Re: LH eller SA til JNb

Ja, er rimelig greie priser. Ligger vel på rca 10.200 per pers. men dette er KUN ex. LON (LCY og LHR). Søker jeg ex. FRA eller MUC ender jeg opp med rundt 40K per pers.
Noen som vet hvorfor dette har seg slik, og hvor lenge prisene vil vare? Finner de samme prisene i alle søkemotorene..

Blir ca 25.000 totalt inkludert billetten fra Stavanger pluss JNB-PLZ, og syns ikke det er galt for oss tre :-)

Forresten: Jeg skjønner ingenting av dette EB-skjemaet til SAS som omhandler poeng for billettype hos LH. Kan noen forklare det, evt regne ut hvor mange EB-poeng jeg får for denne Z-billetten?
 
Last edited:
Re: LH eller SA til JNb

Ca. 11700 poeng per person. Dette er vel en dumpingpris fra LH for å terge BA:

RESTRICTED BUSINESS FARES FROM UNITED KINGDOM TO
AFRICA.
CANCELLATIONS

ANY TIME
CHARGE EUR 200.00 FOR CANCEL/NO-SHOW/REFUND.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
THE FOLLOWING RULES APPLY PER PRICING UNIT.
--------
CHILD DISCOUNT DOES NOT APPLY.
INFANT FREE OF CHARGE.
--------
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
--------
FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF
REJECTION OF VISA.
EMBASSY STATEMENT REQUIRED.
--------
REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED.
UNLESS APPLICABLE OW/RT FARE PLUS TAXES FOR ACTUAL
TRAVEL IS HIGHER THAN WHOLE ORIGINAL TICKET. IN
THIS CASE NO TAX OR FEE REFUND WILL BE PERMITTED.

CHANGES

BEFORE DEPARTURE
CHARGE EUR 200.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
CHANGE FEE ALSO APPLIES FOR UPGRADE BUT NOT IN
ADDITION TO THE REISSUE/REVALIDATION CHARGE.
--------
THE FOLLOWING RULES APPLY PER FARE COMPONENT
/DIRECTION EXCEPT FOR CHANGE FEE AMOUNT.
--------
CHARGE APPLICABLE WILL BE THE HIGHEST OF ANY
CHANGED FARE COMPONENT IN THE ITINERARY.
--------
CHILD DISCOUNT DOES NOT APPLY.
INFANT FREE OF CHARGE.
--------
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
--------
REROUTING PERMITTED.
--------
FARES CAN BE UPGRADED TO A HIGHER APPLICABLE FARE
RECALCULATED FROM THE POINT OF ORIGIN WHERE ALL
CONDITIONS OF THE NEW FARES MUST BE COMPLIED WITH.
CHARGE APPLIES.
--------
REBOOKING/REISSUE/UPGRADING/MCO ISSUANCE MUST BE
MADE WITHIN 24 HOURS AFTER CHANGE OF RESERVATION.
REBOOKING/REISSUE/UPGRADING/MCO ISSUANCE MUST BE
FINALIZED BEFORE DEPARTURE OF THE FLIGHT BEING
CHANGED PROVIDED ALL FARE CONDITIONS ARE COMPLIED
WITH INCLUDING ADVANCE PURCHASE CONDITION
IRRESPECTIVE IF CHANGE OCCURS TO OUTBOUND OR
INBOUND FLIGHT.
IF NOT DONE WITHIN 24 HOURS AFTER CHANGE OF
RESERVATION AND BEFORE DEPARTURE OF THE FLIGHT
BEING CHANGED THE TICKET WILL ONLY BE VALID FOR
REFUND OR NOT APPLICABLE AT ALL.
 
Re: LH eller SA til JNb

Har bare fløyet SA innenriks. Har stort sett vært godt fornøyd med dem - fløy A340 CPT-JNB og hadde meget god plass. Man skal være obs på at det er en håndbagasjegrense på 8kg (også for business) som er pålagt fra myndighetene der nede, så jeg måtte sjekke inn trillekofferten selv om det var plenty med plass ombord. (Mulig det kun gjelder innenriks).

Ca. 11700 poeng per person. Dette er vel en dumpingpris fra LH for å terge BA:

BA har jo akkurat kjørt salg i Y/Y+/C, i tillegg er det ikke uvanlig at det er billigere å fly fra en "ikke-hub" enn å fly non-stop. Du vil se det samme hos de fleste. London er også et sted som har opplevd, og dels opplever et solid prispress. Tidvis mye snacks å finne hos selskapene fra sandkassa også.
 
Last edited:
Sjekket nettopp selv vilkårlige datoer i juni :
1 Ticket / Roundtrip
LHR London to
JNB Johannesburg
Leave: Wed 22-Jun
Return: Sun 26-Jun
1 adult £1,295.00
Taxes & Fees £490.26

Total £1,785.26

Med dagens pund = 16500 t/r i business ( Fare Basis Code: ZRCGB )

Bookbar på Expedia.co.uk......må jo være kjempedeal :) :)
 
Last edited:
God pris finner jeg med LX også( dog ikke i juni - men i oktober ) :

Ticket / Roundtrip
LHR London to
JNB Johannesburg
Leave: Thu 20-Oct
Return: Mon 24-Oct
1 adult £1,325.00
Taxes & Fees £413.39
Total £1,738.39

Fare Basis Code: JICSWIUK


Med dagens pund : 16059 kr t/r

PENALTIES

CANCELLATIONS

ANY TIME
PER DIRECTION CHARGE GBP 75.00 FOR CANCEL/NO-SHOW/
REFUND.
NOTE -
THE CHARGE APPLIES IN CASE OF COMBINATION WITH ANY
RESTRICTED OR UNRESTRICTED FARE.
---
ABOVE CHARGE APPLIES FOR CHILDREN BUT NOT TO
INFANTS PAYING 10 PCT.
---
IN CASE OF CANCELLATION AFTER DEPARTURE - REFUND
THE FARE PAID LESS THE APPLICABLE OW FARE FOR THE
SECTOR TRAVELLED AND LESS ABOVE FEE.
---

CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED FOR REISSUE/REVALIDATION.
NOTE -
NO CHARGE OR HIGHEST FEE OF ANY CHANGED FARE
COMPONENT WITHIN PRICING UNIT.
REBOOKING/REISSUE/REVALIDATION/UPGRADE MUST BE
MADE IN ONE TRANSACTION BEFORE DEPARTURE OF FLIGHT
BEING CHANGED PROVIDED THAT ALL
CONDITIONS OF THE FARE ARE AGAIN COMPLIED
WITH
---
ACTUAL FARE / CONDITIONS ARE APPLICABLE FOR ANY
CHANGES BEFORE DEPARTURE.
HISTORICAL FARE / CONDITIONS ARE APPLICABLE FOR
ANY CHANGES AFTER DEPARTURE.
---
---
UPGRADING TO A HIGHER FARE PERMITTED.
DOWNGRADING TO A LOWER FARE NOT PERMITTED.
IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER FARE
CHARGE THE FARE DIFFERENCE TO THE HIGHER
UPGRADED FARE.
---
THE ORIGINAL NON-REFUNDABLE AMOUNT WILL BE CARRIED
FORWARD TO ANY REISSUED TICKET.
 
Re: LH eller SA til JNb

Har bare fløyet SA innenriks. Har stort sett vært godt fornøyd med dem - fløy A340 CPT-JNB og hadde meget god plass. Man skal være obs på at det er en håndbagasjegrense på 8kg (også for business) som er pålagt fra myndighetene der nede, så jeg måtte sjekke inn trillekofferten selv om det var plenty med plass ombord. (Mulig det kun gjelder innenriks).

Ja, har selv og fløyet SA innenriks mellom PLZ og JNB, dog på 737, og det er jo ganske annerledes enn A340.
Men tror nok jeg går for å fly South African da det igrunnen ser mye bedre ut å fly dem enn Lufthansa. Setene til LH i Business er jo kun 168 grader, mens SA har 180-graders lie flat.
Noen som vet om ankomst-loungen i JNB (Hotel Intercontinental) fortsatt er stengt?

Pokker at Swiss ikke kom med prisene sine i juni da deres nye businessklasse på A340 ser rimelig grei ut ;-) Men men, er uansett bedre enn cattle class.
 
finner den prisen i alle søkemotorene jeg har prøvd, inkludert lufthansa.com.
søkte bare lon-jnb i juni.
Men det skal sies at vi kun skal en vei, ikke retur.
Hvis du ser ovenfor kommer tur/retur-prisene på ca 16.500..
 
Last edited:
Heisann.

Jeg hadde tidligere bestemt meg for å gå for Egypt Air når jeg skal flytte til Sør-Afrika med familien i juni, men finner nå priser på enveisbillett fra LON-JNB via enten FRA eller MUC med henholdsvis LH og SA for skarve 20K for alle tre (to voksne og ett spebarn) i Business (Z-fare). Prisen er den samme på begge selskapene, og kan da velge tre flytyper; A380, A340-642 og A340-300.

Har sett litt på setene, og ser egentlig ut som om SA sine seter er mere ehagelig, men er det noen som har erfaring med SA i biz, og kunne kommet med en anbefaling mot ett av de to selskapene?

Begge får jo ganske grei omtale i diverse fora på nettet, og det er ikke noe absolutt must å fly A380 for min del..

Noen ideer?

Fløy JNB-FRA-CPH-KRS i november 2010.
Det ble LH's A380 på strekningen JNB-FRA.
Helt standard LH Business klasse også på A380.
(Se bilde fra aktuell flight LH573)
Har aldri flydd SA selv, men iflg Seatguru kan setene
legges helt flatt på A346'ene de bruker på samme strekning.
Det er etter min mening ett stort pluss.

JC
 

Attachments

  • A380 Biz.jpg
    A380 Biz.jpg
    64.5 KB · Views: 205
Kanskje ikke helt relevant for trådstarter, men :
Vurderer Bangkok direkte til Johannesburg i biz (J-klasse) om en drøy uke, Thai skal ha NOK 6.200 for den 11 timer lange turen !
http://www.thaiair.com/offers/special-fare-promotions/en/OW_big_surprise.htm

Turkish flyr en videre til Oslo når den tid kommer for 4.800,- (K-klasse. 100% EBopptjening) Bookes på wideroe.no.

Ah, et meget bra tilbud dette her! Tviler dog på at jeg hadde slått til med samboer+barn, men hadde jeg vært alene er det godt mulig. Men det ender jo 28 februar, så..
 
Back
Top