Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 20 B777-9X

Someone

Moderator
Medlem
Da har Lufthansa annonsert den ventede fornyelsen av langdistanseflåten og de bestiller 25 A350-900 og 34 777-9X

http://uk.reuters.com/article/2013/09/19/lufthansa-brief-idUKF9N0E500O20130919
* Says supervisory board approves purchase of 59 aircraft worth 14 billion eur at list prices

* Says order comprises 34 boeing 777-9x and 25 airbus a350-900

Først elevering av A350 er planlagt i 2016, så de har tydeligvis fått snike i køen. 777-9X ordren vil bli firmed når Beoing formelt annonserer modellen, og første levering er planlagt fra 2020

Flyene skal etter planen erstatte de gjennværende 747-400, og A340-300/600
 
Last edited:
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Ikke overraskende, og trolig et klokt valg av Lufthansa. Gratulerer til begge produsenter.
Skal ikke overraske meg om 779 også kommer til å erstatte 748i på slutten av leveringsperioden. Den blir overflødig når 779 kommer, og ganske mye mindre effektiv.
Lufthansa har sikkert mulighet til å konvertere en del 350-900 til 350-1000 hvis de f.eks. ønsker å gjøre MUC til en ren A350-hub.

Ser ut som Lufthansa skal få levert følgende fly 2013-2025:
http://www.lufthansagroup.com/filea...30919_Praesentation_PK_Flottenentwicklung.pdf

A380 - 4
B748 - 15 (Dette er mer enn det som står på ordrelisten i dag? Eller er dette regnet med de flyene de har fått levert i år?)
B777 - 45
A350 - 25
A330 - 3
Narrowbody - 203

Bilde av fremtidens langdistanseflåte
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    35 KB · Views: 2,734
Last edited:
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Noen kommentarer fra Lufthansa i forbindelse med pressekonferansen:
- Opsjoner: 7 for 777-9X og 30 for A350-900 - yterligere 23 777 purchase rights
- 787: -9 for liten og -10 ikke nok rekkevidde
- A340-600 ser ut som ihvertfall bli værende til 2025
- Ingenting om LX og OS (og SN?), da denne ordren er tiltenkt å erstatte fly hos LH
- En viss grad av fleksibilitet å ta noen A350-1000 istedet for -900, mulig 777-8X vs 9

Dag Viking: De 15 747-8i er inkludert det som leveres i 2013.
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X


Og på side 4 står det at 340 og 744 skal være ute av flåten til 2025. Litt motstridende side 4 og 5 kanskje, det kommer nok litt an på hvor kraftig veksten er (hvis jeg tolker grafen på side 5 riktig)
Blir også overrasket om 744 og 343 er i flåten om 10 år, siden de allerede i dag (og for 5 år siden) er langt bak de mest effektive flyene i lufta.
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Leste også at som endel av dealen har de inngått avtaler med RR og GE om å få lov til å utføre vedlikehold på GE-9X og TrentXWB motorene, og således vil det bety penger i kasse for LH Technic da det neppe bare blir deres egne motorer de vil skru på
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Legger merke til at det ikke er noen fly i OS-farger på den oversikten. Det betyr kanskje at noen av de nye maskinene skal inn der?
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Eller at det går på samme måte med OS som med BM?
Eller at OS innlemmes i LH?
Eller at OS fortsetter bare som et regionalt selskap uten langdistansefly?
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Legger merke til at det ikke er noen fly i OS-farger på den oversikten. Det betyr kanskje at noen av de nye maskinene skal inn der?

Ut fra LH sin presentasjon så skal bestillingen kun erstatte fly i Lufthansa.
Swiss, Austrian osv får trolig en ordre senere. Om det blir 787 eller 350 er nok ennå i det blå, og kanskje 779 til Swiss. Hvem vet...
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Eller at det går på samme måte med OS som med BM?
Eller at OS innlemmes i LH?
Eller at OS fortsetter bare som et regionalt selskap uten langdistansefly?

Tviler sterkt på at OS innlemmes i LH. OS har en mye sterkere merkevare enn BMI noen gang hadde, og er Østerrikes nasjonale flyselskap.
OS økte jo også nylig sin langdistanseflåte. Selskapets nisje er jo å frakte folk mellom Øst og Vest, og de har mange ruter til Øst-Europa som få eller ingen andre store europeiske nettverkselskap fly til. Og rutene østover er nok avhengig av feed fra Nord-Amerika.
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Det var endel her nede som ble ganske oppskaket av det bildet siden man kan få inntrykk av at det ikke blir noen langruter på OS fra 2025.
Uttalelsene fra selskapet går i retning av at det ikke er noen OS-maskiner å se siden man ikke har det klart hvordan flåten skal se ut på det tidspunktet og hvilken type det blir, selv om man mener det er nærliggende at det vil være B777.
Å si at vi har økt langdistanseflåten er vel nesten å ta i litt. Man har inngått avtale om en B777 til, men den har ikke kommet ennå. Så er det vel snakk om å øke med en maskin i året de neste par tre årene. Time will tell.

Var ihvertfall ikke noen stor overraskelse at det ble en miks av Boeing og Airbus i den bestillingen.

Forøvrig er det grupper i konsernet som arbeider med harmonisering av flåtene. Bla. at konfigurasjon på en gitt flytype i konsernet skal være lik, om den opereres av LH, LX eller OS. Man ser også på standardisering av SOPs for å lette flyt mellom selskapene slik at instruktører kan lånes ut mellom de forskjellige selskapene osv.
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

I Boeing sin oversikt ble deler av ordren i dag bekreftet, men ser ut som de 34 777-9X består av 20 ordre og 14 opsjoner, da kun 20 er listet som firmed
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Gleder meg til å se 777X i Lufthansa farger. Ja rent generelt synes jeg 777X ser ut som en ganske lekker fugl. Blir spennende å se disse i lufta. Håper ikke de får en like tøff start som Dreamliner.
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

I Boeing sin oversikt ble deler av ordren i dag bekreftet, men ser ut som de 34 777-9X består av 20 ordre og 14 opsjoner, da kun 20 er listet som firmed


Ska 777-9X främst ersätta Airbus A340-600?
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Litt info om A350 i Lufthansa. Første maskin av 25 på bestilling ankommer mot slutten av 2016 og er plansagt satt i ordinær drift i starten av 2017. Det er kjent at de 10 første maskinene vil bli basert i Munchen. Konfigurasjonen blir C48 Y+21 Y224, totalt 293 seter. Lufthansa regner med at DEL og BOS vil bli blant de første destinasjonene.

https://www.lufthansagroup.com/en/p...ew/archive/2016/february/17/article/3941.html
First ten aircraft for Munich / Most advanced and eco-friendly long-haul aircraft / First destinations

En forskjell fra dagens maskiner basert på MUC er at disse vil bli uten First
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Litt info om A350 i Lufthansa. Første maskin av 25 på bestilling ankommer mot slutten av 2016 og er plansagt satt i ordinær drift i starten av 2017. Det er kjent at de 10 første maskinene vil bli basert i Munchen. Konfigurasjonen blir C48 Y+21 Y224, totalt 293 seter. Lufthansa regner med at DEL og BOS vil bli blant de første destinasjonene.

Næææææææi... de er så stillegående at man kan høre dem prompe 10 rader foran. Ja til å hente 747-4ER ut av ørkenlagring.

En forskjell fra dagens maskiner basert på MUC er at disse vil bli uten First

Næææææææi... stakkars HON-Cirle medlemmer. Aldri skal det liksom bli deres tur.

(disclaimer: dere kan rapportere posten min som usæriøs, men det er den ikke. Jeg mener det av hele mitt hjerte.)
 
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Lufthansas første A350 begynner ta form
 

Attachments

  • ClpU4FhWYAAEsCF.jpg
    ClpU4FhWYAAEsCF.jpg
    286.3 KB · Views: 1,123
Re: Lufthansa bestiller 25 A350-900 og 34 B777-9X

Er det noe noe oversikt over når maskinene blir levert, og til hvilken base ?
 
Back
Top