Lufthansa bestiller 25 A320neo, 5 A321neo og 777F

De har visstnok optioner på 30 B777F også. Godt mulig at noen av disse havner hos AeroLogic.
 
Jag är fortfarande inte helt säker på att 797 kommer inträffa än.
Kommer 797 vara tillräckligt överlägsen A32XNEO för att rättfärdiga en investering på 100-200 miljarder? Givet att NEO och 797 kommer ha samma motorer måste denna överlägsenhet i bränsleförbrukning främst komma från 797s aerodynamiska design.
Med tanke på de många korta rutter dagens 737NG & A32X flyger så kan det bli svårt att få till en sådan stor överlägsenhet i bränsleförbrukning för 797 VS NEO.

Boeing kanske tom lanserar en B737NEO för att konkurrera mot A32XNEO och en ny större 797 modell för att sikta in sig den stora åldrande flottan av Boeing 757/767-200, Airbus A310/A300. Varken Airbus eller Boeing har någon modell i den storleksklassen i produktion längre.[/QUOTE]





797 kommer antakelig til å dekke fra 737-700 opp til under 787-8 og vil derfor være erstatteren til både 757 og 767-200. 797s fordel vil være enda bedre på aerodynamik, men ikke minst vekt. Kommende søndag vil være first flight for 747-8i, da er det bare 787-9 som ikke testflys. Noe må derfor ingeniørene hos Boeing gjøre, de sendes ikke akkurat tilbake til Manpower eller noe annet vikarbyrå. De har nok derfor allerede begynt på 797. De trenger heller ikke noen launch customer for å få startet prosjektet, den er garantert å bli storselger uansett.
 
Ok, som en liten tanke-skizze.

A320NEO har nye flymotorer, men basic design er den samme. Dette betyr at OEW, MTOW osv vil bare vise minimale forandringer. De tyngere motorer vil ogsa mate litt inn pa det man vinner andre steder.

Nye motorer er en ting, men dersom du vil virkelig konkurrer med C-Serien ved 150 seter, sa ma heile strukturen ble betydelig lettere. Dette kan en A320NEO ikke levere. Eller si dette klart. The A320NEO is a ~10 ton overweight make-up...

797 ma vaere en ny fly, nytt design, nye materialer.
Dette vil apne veien a redusere OEW, ned til dette hva en forlikbar 737CL veier, eller gar ca. 10 ton ned i vekt iforhold til 737NG. Kanskje enda mere. Dette vektbesparelse pluss faktum at flyet vil ha nye motorer, nye systemer etc. vil gjöre 797 overlegen til A320NEO og vil absolutt rettferdige denne investisjon.
 
Frågan är HUR 797 kommer vara mot Airbus A32X ersättare som kanske kommer 5 år senare?
Det känns igen som historien upprepar sig...sent 1970-tal... Boeing börjar utveckla 737-300/400/500.
Airbus avvaktar några år och Teknologin går fram fort och några år senare är den tekniskt överlägsna A32X ett faktum och detsamma kan hända igen under tidsintervallet 2020-2030 när A32X ersättare kommer som svar på en ev 797.

Vi får inte glömma bort att Boeing måste börja fundera på en ersättare till den snart 20 år gamla B777 också.
När Airbus A350 börjar levereras kommer garanterat 777 orderna minska dramatiskt.
A350-900 är direkt riktad mot Boeing 777-200ER/200LR och A350-1000 mot 777-300ER.
 
Last edited:
Frågan är HUR 797 kommer vara mot Airbus A32X ersättare som kanske kommer 5 år senare?
Det känns igen som historien upprepar sig...sent 1970-tal... Boeing börjar utveckla 737-300/400/500.
Airbus avvaktar några år och Teknologin går fram fort och några år senare är den tekniskt överlägsna A32X ett faktum och detsamma kan hända igen under tidsintervallet 2020-2030 när A32X ersättare kommer som svar på en ev 797.

Vi får inte glömma bort att Boeing måste börja fundera på en ersättare till den snart 20 år gamla B777 också.
När Airbus A350 börjar levereras kommer garanterat 777 orderna minska dramatiskt.
A350-900 är direkt riktad mot Boeing 777-200ER/200LR och A350-1000 mot 777-300ER.

Med den logikken burde man aldri bestille et eneste fly fordi det på et senere tidspunkt vil komme et som er bedre enn det som kan bestilles idag....

Det er ikke slik at Lufthansa trenger å skifte ut alle flyene sine på en gang. Endel fly behøver skiftes ut 2015-2020 og da kan 32xNEO være et godt alternativt, mens de som må skiftes ut 2020-2025 vil kanskje en eventuell 797være et godt alternativ.
 
Du har oversett at ogsa A320NEO kommer a koste en betydelig spenn. Airbus har ikke ubegrensede finanser. Det vil ta tid för en erstatter til NEO kommer.

Dersom du vil forlike dette, sa har A320NEO overtatt den rulle som 737-300/400/500 hadde inne og 797 vil bli en lignende stor revolusjon som A320 ble i sin tid. Samtidlig dykker alrede ved de nedre enden av marked med C-Serien en ny konkurrent opp. Sjekk hvor mye A319NEO blir solgt sa lenge. Guess hvor mange det vil bli...

Men, siden du tviler sa sterke, sa gjenstar det bare a vente frem til Paris Air Show. Da vil du fa en god del svar...
 
Frågan är HUR 797 kommer vara mot Airbus A32X ersättare som kanske kommer 5 år senare?
Det känns igen som historien upprepar sig...sent 1970-tal... Boeing börjar utveckla 737-300/400/500.
Airbus avvaktar några år och Teknologin går fram fort och några år senare är den tekniskt överlägsna A32X ett faktum och detsamma kan hända igen under tidsintervallet 2020-2030 när A32X ersättare kommer som svar på en ev 797.

Vi får inte glömma bort att Boeing måste börja fundera på en ersättare till den snart 20 år gamla B777 också.
När Airbus A350 börjar levereras kommer garanterat 777 orderna minska dramatiskt.
A350-900 är direkt riktad mot Boeing 777-200ER/200LR och A350-1000 mot 777-300ER.

Jeg tror du undervurderer selve prosessen rundt utvikling av helt nye fly, på dette tidspunktet har Boeing samtaler med de store potensielle kundene av 7N7 - som den ennå heter internt hos Boeing. Det finnes minst 2 svært detaljerte design på dette stadiet - akkurat som det gjorde når 7E7 var på det samme stadiet, Boeing internt hadde mest tro på Sonic Cruiser - men kundene ville ha det som ble 787.

I tillegg jobbes det både med 777NG design og design av den maskinen som skal erstatte 777 - så Boeing er langt forbi hvor en "funderer"
 
Jeg tror det kan bli spennende å følge utviklingen fremover i hva som kommer ut fra fabrikkene. Både Boeing og Airbus har fått masse ny kunnskap når de har laget 787 og 380. Mye av denne kunnskapen kan brukes direkte i et nytt mellomdistansefly, og således er de begge et godt stykke på vei med sine oppfølgere.

Det er aldri riktig tidspunkt å kjøpe fly, for det vil alltid være et nytt og bedre som ligger et par år frem i tid, akkurat som det for oss dødelige aldri er rett tid å kjøpe ny mobiltelefon. Ikke desto mindre må det handles fly en gang i blandt.

For en stor aktør som LH går dette ganske greit, de bytter ikke ut hele flåten på en gang, så de kan fase inn 32XNEO i nær fremtid, og så vurdere B797 for innfasing når det er ferdig uten at de får for små flåter av hver type av den grunn. For mindre aktører så vil det være vanskeligere å alltid kjøpe siste nytt, hvis det medfører at man bare blir sittende med et 10-talls fly av hver generasjon, med dertil høye driftskostnader. For slike småaktører kan det derfor være lønnsomt å fortsette å kjøpe noe som ikke er siste nytt, selv om ytelsesdataene er noe dårligere.
 
Årets Paris Airshow blir onekligen mycket spännande.
Jag tror vi får se stora orders, särskillt för A350 & B787 men även A32X NEO.
LH Group & AF/KL kan mkt väl beställa alla tre under showen.
Boeings respons till NEO borde offentliggöras då..kanske tom ännu tidigare under våren.
 
Jag är fortfarande inte helt säker på att 797 kommer inträffa än.
Kommer 797 vara tillräckligt överlägsen A32XNEO för att rättfärdiga en investering på 100-200 miljarder? Givet att NEO och 797 kommer ha samma motorer måste denna överlägsenhet i bränsleförbrukning främst komma från 797s aerodynamiska design.
Med tanke på de många korta rutter dagens 737NG & A32X flyger så kan det bli svårt att få till en sådan stor överlägsenhet i bränsleförbrukning för 797 VS NEO.

Boeing kanske tom lanserar en B737NEO för att konkurrera mot A32XNEO och en ny större 797 modell för att sikta in sig den stora åldrande flottan av Boeing 757/767-200, Airbus A310/A300. Varken Airbus eller Boeing har någon modell i den storleksklassen i produktion längre.





797 kommer antakelig til å dekke fra 737-700 opp til under 787-8 og vil derfor være erstatteren til både 757 og 767-200. 797s fordel vil være enda bedre på aerodynamik, men ikke minst vekt. Kommende søndag vil være first flight for 747-8i, da er det bare 787-9 som ikke testflys. Noe må derfor ingeniørene hos Boeing gjøre, de sendes ikke akkurat tilbake til Manpower eller noe annet vikarbyrå. De har nok derfor allerede begynt på 797. De trenger heller ikke noen launch customer for å få startet prosjektet, den er garantert å bli storselger uansett.[/QUOTE]

Det er ikke slik at Boeing sine ingeniører har eller vil få lite å gjøre. Det er tvert imot det motsatte som er tilfelle
De pågående prosjektene vil kreve store ingeniør ressurser i flere år fremover.
Faktum er at ressurs situasjonen hos Boeing er på kapasitetsgrensen og har vært det en god stund.
Det er ingen situasjon som tilsier at de må starte opp nye prosjekter nå for å sysselsette sine ingeniører.
Her har Boeing hendene fulle med pågående prosjekter i mange år fremover.
Det er langt på vei markedet og konkurentene som bestemmer når de må sette inn støtet med et nytt prosjekt.
De vant blant annet nylig kontrakten med nye tankere. Dette vil kreve betydelige ressurser også i tillegg til det som pågår.
 
Intressant att Lufthansa, en klassisk GE kund valde P&W motor. Vem vet..de kanske även beställer CFM motorn senare. På A32X flyger LH IAE på A321 & CFM på A320/A319.
 
Lufthansa er IKKE en klassisk GE kunde. Det er ett uttalt mål hos Lufthansa å ikke velge en leverandør, det være seg på fly, motorer eller seter. Derfor ser du hos Lufthansa:

Rolls Royce på A330, A340-600 og A380
Pratt & Whitney på ATR 72-500, Dash 8-Q400 og B747-400
General Electric på MD-11F, CRJ-700/900 og Embraer 190/195
CFM på A319/320, A340-300 og B737-300/500
IAE på A321
Textron Lycoming Avro RJ-85
 
Lufthansa var åtminstonne klassisk GE widebody kund fram till början av 2000-talet...då A330-300, A340-600 & A380 beställdes med Rolls Royce Trent.
LH beställde under 1900-talet widebody A300/A310, B747-200/400 & DC-10/MD-11F med olika versioner av GE CF6 motor. Pratt & Whitney hade en konkurrerande motor på samtliga ovan nämda flygplan.
 
Det kan godt være de var det, men det er i såfall 20-30 år siden. Vi som var med på Star Mega DO i 2009, ble fortalt av vår guide på LH Technick (han var en av de høye herrer i det hierakiet) at "Det er et uttalt mål fra Lufthansa's side, å ikke basere seg på kun en leverandør, dette for å få den beste prisen fra våre leverandører". Derfor ser du at LH har fly fra flere konkurrerende selskaper. B747-8i og A380. Embraer 190/195 og CRJ-700/900 /C-series. A319/320/321 og B737-300/500.

Det samme ser du på motorsiden, de har motorer fra så og si alle leverandørene av motorer til vestlige fly. Det samme ser du på interiør. Flyseter f.eks. LH har både Recaro, Aviointeriors og flere andre.
 
Last edited:
Back
Top