Lufthansa bestiller 787-9 og flere A350-900, og selger 6 A380

Lufthansa gruppen bestiller ytterligere 7 787-9, maskiner som egentlig var reservert/tiltenkt andre selskaper. I tillegg fremskyndes levering av noen av maskinene de alt har i bestilling

https://www.lufthansagroup.com/en/n...ther-state-of-the-art-long-haul-aircraft.html

The seven highly economical and fuel-efficient 787-9 passenger aircraft are intended to fill the capacity gaps created by the delayed delivery of the Boeing 777-9 (originally scheduled for delivery in 2023, currently advised in 2025). Lufthansa will receive the aircraft, which were originally intended for other airlines, in 2025 and 2026. At the same time, the delivery dates for the Boeing 787-9s already ordered from Boeing will be revised and, in some cases, brought forward to 2023 and 2024.
 
Dette betyr vel at Austrian skal få lov til å vedlikeholde sine 767 en del år lenger.
 
Dette betyr vel at Austrian skal få lov til å vedlikeholde sine 767 en del år lenger.

Samtidig, logikk tilsier vel at når Lufthansa nå får både flere 787 og får disse tidligere, så øker vel det sjansen at Austrians longhaul flåte vil gå fra 777-200ER og 767-300ER til 787-9 innen ikke alt for mange år?
 
Første 787 malt i LH-farger
FTID5luXwAAYpf-


Kilde: https://twitter.com/lufthansaNews/status/1527287522425851912/photo/1
 
Første 787 malt i LH-farger

D-ABPA var opprinneline bestilt av Hainan, men rakk også en tur innom Vistara sine farger. First flight august 2019, så en maskin som Boeing sikkert gleder seg for å snart bli kvitt
 
Da nærmer første 787-9 seg Frankfurt. Dette må vel være første 787 Boeing har levert på evigheter? Er grunnen til at de får levert dette at flyet allerede har rukket å passere 3 år, og at det da ble produsert før de store 787 problemene til Boeing oppstod?
 
Da nærmer første 787-9 seg Frankfurt. Dette må vel være første 787 Boeing har levert på evigheter? Er grunnen til at de får levert dette at flyet allerede har rukket å passere 3 år, og at det da ble produsert før de store 787 problemene til Boeing oppstod?

De kom i gang med 787 leveransene tidligere i august. American var først ut.

Denne maskin var opprinnelig bygget for Hainan Airlines
 
Forummedlem Eirik var vel ute og fløy med den mellom Frankfurt og München i går. Kanskje vi får en liten rapport?
 
Forummedlem Eirik var vel ute og fløy med den mellom Frankfurt og München i går. Kanskje vi får en liten rapport?

Kjapp, men gøy flight. Overbooket, vet ikke om det primært hadde med tidspunktet å gjøre (lørdag sen ettermiddag) eller mange nok som ville få dette med seg. Prøvde meg på oppgradering til Biz på forhånd, men var vel så og si utsolgt allerede da.
En kunne og velge sete i Premium-kabinen mot en liten avgift, men med kun ledige seter i midtseksjonen fristet det mere med et vindussete noen rader bak. Flighten ble i alle fall halvtimen forsinket, virket som de tok seg særdeles god tid for at alle (nye) prosedyrene skulle gjøres på riktig måte.
Fikk ikke noen skikkelig sightseeing i kabinen, men setet mitt framme i øko var behagelig, med særdeles bra ´ørelapp-nakkestøtte, men ganske så trangt fram til neste seterad, kan tenke meg at blir en rimelig inneklemt affære på lange flighter.
Premium så helt grei ut, i alle fall bedre benplass, og 2-3-2 mens det er 3-3-3 i øko. Business så bra ut, det lile jeg fikk sett av den.
Nå er det jo etter det jeg skjønner ikke Lufthansas eget valg av interiør på disse første maskinene, en kan jo håpe at pitch i øko bli noen cm. bedre på de som kommer senere.

Ellers var det god stemning ombord, og crewet gjorde stadig et poeng ut av at vi var ombord i en splitter ny langdistansemaskin. Flytid ble oppgitt til kun 35 min.
Benyttet den lange ventetiden ombord etter Pri-boarding til å sette i gang en film, den var mulig å starte før vi var i luften. Underholdningsystemet var like intuitivt og bra som jeg husker det fra DY´s Dreamliner,e bare med mye større filmutvalg.
Som sagt kort tur, men spritet opp den etterhvert rutinepregede OSL-MUC loopen for meg, og deilig og inspirerende å være ombord i en langdistansemaskin igjen, har kun blitt MUC-FRA i A350 for meg siden februar 2020 i så måte.

OG: nye `Panorama Lounge ved gate A26 var skikkelig kul, herlig utsikt til rullebane og flybevegelser (FRA må vel være et av stedene i verden med mest 744/ 748-aktivitet), et rom der en kunne sove litt, og ellers helt forskjellig interiør og vibe enn de andre mere uniformerte LH-loungene. LH byr som vanlig på god mat og drikke, en dusj ble det og tid til.

Forøvrig var det knapt et munnbind å se ombord, med en hostende sidepassasjer tok jeg faktisk meg i å savne det litt :cool:

For the records: Lufthansa stilte med D-ABPA `Berlin´ både på denne og (alle?) de andre 789-flyvningene de første dagene.
 
Last edited:
Kjapp, men gøy flight. Overbooket, vet ikke om det primært hadde med tidspunktet å gjøre (lørdag sen ettermiddag) eller mange nok som ville få dette med seg. Prøvde meg på oppgradering til Biz på forhånd, men var vel så og si utsolgt allerede da.
En kunne og velge sete i Premium-kabinen mot en liten avgift, men med kun ledige seter i midtseksjonen fristet det mere med et vindussete noen rader bak. Flighten ble i alle fall halvtimen forsinket, virket som de tok seg særdeles god tid for at alle (nye) prosedyrene skulle gjøres på riktig måte.
Fikk ikke noen skikkelig sightseeing i kabinen, men setet mitt framme i øko var behagelig, med særdeles bra ´ørelapp-nakkestøtte, men ganske så trangt fram til neste seterad, kan tenke meg at blir en rimelig inneklemt affære på lange flighter.
Premium så helt grei ut, i alle fall bedre benplass, og 2-3-2 mens det er 3-3-3 i øko. Business så bra ut, det lile jeg fikk sett av den.
Nå er det jo etter det jeg skjønner ikke Lufthansas eget valg av interiør på disse første maskinene, en kan jo håpe at pitch i øko bli noen cm. bedre på de som kommer senere.

Ellers var det god stemning ombord, og crewet gjorde stadig et poeng ut av at vi var ombord i en splitter ny langdistansemaskin. Flytid ble oppgitt til kun 35 min.
Benyttet den lange ventetiden ombord etter Pri-boarding til å sette i gang en film, den var mulig å starte før vi var i luften. Underholdningsystemet var like intuitivt og bra som jeg husker det fra DY´s Dreamliner,e bare med mye større filmutvalg.
Som sagt kort tur, men spritet opp den etterhvert rutinepregede OSL-MUC loopen for meg, og deilig og inspirerende å være ombord i en langdistansemaskin igjen, har kun blitt MUC-FRA i A350 for meg siden februar 2020 i så måte.

OG: nye `Panorama Lounge ved gate A26 var skikkelig kul, herlig utsikt til rullebane og flybevegelser (FRA må vel være et av stedene i verden med mest 744/ 748-aktivitet), et rom der en kunne sove litt, og ellers helt forskjellig interiør og vibe enn de andre mere uniformerte LH-loungene. LH byr som vanlig på god mat og drikke, en dusj ble det og tid til.

Forøvrig var det knapt et munnbind å se ombord, med en hostende sidepassasjer tok jeg faktisk meg i å savne det litt :cool:

For the records: Lufthansa stilte med D-ABPA `Berlin´ både på denne og (alle?) de andre 789-flyvningene de første dagene.

Takk for rapport!
 
Lufthansa vil tydeligvis fokusere bruken av 787-9 på rutene til Nord Amerika inntil videre

I tillegg til EWR skal de utover 2023 også sendes til Dallas, Montreal, Denver, Austin og Detroit

https://www.aviation24.be/airlines/...l-north-american-destinations-in-summer-2023/

The Dreamliner will fly six times a week from Frankfurt to Dallas-Fort Worth (DFW), Texas. Lufthansa will offer four weekly flights to Montreal (YUL), Canada and ramp this up on 1 May to daily flights. Also early in May, Lufthansa will fly its Dreamliner daily to Denver (DEN), Colorado, three times weekly to Austin (AUS), Texas and on 13 February begin serving Detroit (DTW), Michigan. And since October last year, the Dreamliner flies daily to Newark (EWR).
 
Back
Top