LUFTFORSVARET

OJB

ScanFlyer Rusty
Medlem
Norsk presse er ikke alltid først ute med å skrive om det som skjer i Luftforsvaret.
I siste nummer av Flight International kan man lese på side 9 i en liten notis at Norge er i samtaler med USAF for muligheter til å overta noen av deres C130J.
Forsvarsministeren er sitert på at Norge ønsker egen transport kapasitet isteden for å leie inn kapasitet fra andre land.
Sverre Diesen er sitert på at han håper på å få hånd om 4stk C130J innen 2009.
Det var jo ikke for sent å få skiftet ut de Herc'ene vi har i øyeblikket.
 
Det er nok det samme ja, jeg var ikke oppmerksom på at dette hadde vært ført i pennen tidligere utover en liten nyhet på radio sist uke.
 
Og samtidig har Airbus gjentatt tilbudet sitt om A400M, drift av Husky'ene i ventetiden, sniking i køen for leveranse, gjenkjøpsavtaler, etc. Jeg er en stor fan av Hercules, men siden lufttransport var spesialiseringen min i LF, og jeg kan lese tabeller, må jeg si at A400M virker mye mer kapabel enn Hercen.
 
Jeg synes de kanskje skulle tatt en mix av A400, C-130J og den lille "herc'en". Da ville luftforsvaret stått godt rustet til et hvert oppdrag. Det hadde vært stilig!
 
Originally posted by HMWK

Jeg synes de kanskje skulle tatt en mix av A400, C-130J og den lille "herc'en". Da ville luftforsvaret stått godt rustet til et hvert oppdrag. Det hadde vært stilig!

Jøss, skulle nesten tro du var flåteplanlegger i SAS:p
 
Norge har fortsatt sterk forankring både militært og politisk til USA.
Man burde etter min mening vurdert anskaffelse av A400M som er et fremtidsrettet fly isteden for C130J som tross alt er tuftet på en gammel design.
Tror nok ikke at Norge ender opp med annet enn C130J i denne omgang.
Det at man i det ene øyeblikket ligger på kne og ber USA om hjelp til anskaffelse av militært utstyr som C130J for så i neste øyeblikk å ta avstand fra mye de gjør og sier virker uforståelig for meg.
Det naturlige ville kanskje være å handle med våre europeiske handelspartnere etter mitt syn.
Vi tilhører tross alt det europeiske kontinentet og det ser ikke alltid slik ut.
 
Originally posted by OJB
Norge har fortsatt sterk forankring både militært og politisk til USA.
Man burde etter min mening vurdert anskaffelse av A400M som er et fremtidsrettet fly isteden for C130J som tross alt er tuftet på en gammel design.
Tror nok ikke at Norge ender opp med annet enn C130J i denne omgang.
Det at man i det ene øyeblikket ligger på kne og ber USA om hjelp til anskaffelse av militært utstyr som C130J for så i neste øyeblikk å ta avstand fra mye de gjør og sier virker uforståelig for meg.
Det naturlige ville kanskje være å handle med våre europeiske handelspartnere etter mitt syn.
Vi tilhører tross alt det europeiske kontinentet og det ser ikke alltid slik ut.
Jeg ville ikke blandet så mye politikk inn i det... Hovedproblemet er at RNoAF skulle hatt nye maskiner for flere år siden, mens A400M ikke er tilgjengelig i dag og vil heller ikke være det før om minst fem-seks år, minst.
På sikt er det viktigste at RNoAF får den maskinen som oppfyller deres behov best, uavhengig om maskinen leveres fra et selskap i USA eller EU.
Artikkelen i FI (jeg leste den på web) forteller forøvrig ikke noe om på hvilke måte de ønsket å ta over Hercene fra USAF, om det var på lease for en gitt periode, eller kjøp av maskiner.
 
Riktig det du skriver brendas , men politikk ligger i dette enten vi liker det eller ikke.
 
Artikkelen i FI (jeg leste den på web) forteller forøvrig ikke noe om på hvilke måte de ønsket å ta over Hercene fra USAF, om det var på lease for en gitt periode, eller kjøp av maskiner.

Ifølge artikkelen jeg linket til over her, var det snakk om kjøp:
Regjeringa vurderer å kjøpe fire Hercules transportfly frå USA, utan tilbodskonkurranse.

Men i ettertid har Senterpartiet og SV satt ned foten. Så får vi se ...
 
Back
Top