LOT 767 landet i WAW uten landingshjul

Satt akkurat og så på dokumentaren om nødlandingen i Hudson River da jeg fikk beskjed om dette! Meget bra jobb av pilotene, det skal de ha!
Jeg reagerer litt på at det var en "multi-system" failure, at alt av understell sviktet. Iran Air var heldige forrige uke som kun hadde problemer med å få ned nesehjulet, disse pilotene hadde en vanskeligere jobb!
Er det noen som vet hvor lenge flyplassen blir stengt? Hva slags arbeid er det som må gjøres? Må de legge ny / reparere asfalt?

Jeg skal nemlig reise til WAW neste mandag :cry: Håper de åpner den før det!

Stengt frem til 0800 i morgen ifg Eurocontrol.
EPWA airport is closed up to 0800 tomorrow morning (02-11-11)
due to disabled aircraft on the RWY

Last edited:
Er der ikke en slags nød/manuell operasjon for å få ut landingshjul?
Husker at på A 380 produksjons-dokumentarfilmen, at de styrte fælt med å få til at landingshjul skulle felles ned av egen tyngdekraft om de mistet hydraulisk trykk.

Sett utifra hvordan utfallet var her, så er dette vel alle spotters drøm? Et sylskarpt kanonbilde av en kontrollert nødlanding med vellykket utgang.

Virker som det bildet er veldig populært. For jeg kommer ikke inn på det.

Der fikk jeg sett det. Er allerede sett over 4000 ganger....

Last edited:
Er der ikke en slags nød/manuell operasjon for å få ut landingshjul?
Husker at på A 380 produksjons-dokumentarfilmen, at de styrte fælt med å få til at landingshjul skulle felles ned av egen tyngdekraft om de mistet hydraulisk trykk.

Du må huske at B767 er et gamelt fly, og jeg regner ikke med at LOT sine 767'er er så nye for å si det sånn :D

Mener å ha hørt at man må trekke 2g eller noe så skal hjulene falle ut av seg selv når hydraulikke feiler?

Last edited:
Pen landing!
Det med 2 G er et mulighet man kan forsøke om man ikke får ut hjulene med den normale alternate extension, men det er ingen regel. Forskjellige fly har forskjellige muligheter for å felle ut understellet om det normale systemet av en eller annen grunn ikke skulle virke.

Du må huske at B767 er et gamelt fly, og jeg regner ikke med at LOT sine 767'er er så nye for å si det sånn :D

Alder er vel ingen hindring... ;)
I følge airframes.org er flyet bygd i 1997, ikke allverdens gammelt det.

Hadde dette gått like bra med et fly med motorer som ikke sitter under vingene?

Hvorfor skulle det ikke det? Jeg vil påstå det kunne gått enda bedre med et fly med motorene på raua, for da hadde jo ikke motorene mottatt like mye bank som disse 767-motorene gjorde her... :)

30 minuter etter avgangen fra Newark meldet crew om feil av central hydraulic system, under hele reisen problemen kunne ikke avloses.

LPC ("Poznań") var den yngste av LOT sine 767er, bare 14 aar gammel, og det fanns inge problemer med maskinen tidigere (med andre 4 767 er det ganske ofte noget galt). Maskinen var den ene med hele kabinen retrofittet, begge Y og C, det var vaar flagship bland 767, pga det brukte man den forst og framst pa Hanoi-ruten.

Flyplass stengt minst til UTC 0700 i morgen.

LPC star fortsatt kvar pa rullebannen, i plassen da begge rullebanner 11-29 og 15-33 krysses.

Inge rykter om write-off hittills, LOT snakker med Boeing om repair muligheter.

Last edited:
Back