Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Ja, men missförhållandena har ju nu funnits sedan 1993 och någon ambition till förändring har ju inte funnits från bl.a. SPF, det är ju det som varit det stora problemet! Men åter, det är ju bra om det äntligen kan bli en förändring!

Det samme skjedde da ex SAS Commuterpiloter gikk til rettsak mot SAS for å få full senioritet og ansiennitet fra ansettelsesdato i SAS Commuter. Representantene for SAS' pilotforeninger stilte opp på selskapet sin side i rettsaken for å kjempe mot et totalt urimelig krav. Til dels fremsatt av egne medlemmer. Selv om dette falt en del svært tungt for brystet, var det det eneste rimelige og fornuftige å gjøre av pilotforeningenes representanter.

Well merkelig at de ikke fikk det , ansatt av samme arbeidsgiver i Norge med samme ORG nummer.......

Well merkelig at de ikke fikk det , ansatt av samme arbeidsgiver i Norge med samme ORG nummer.......

Som om et organisasjonsnummer skal ha noe som helst å si i forhold til kollektivt inngåtte avtaler. Hos begge parter. :rolleyes:

Men hvor man faktisk var ansatt....som burde ligge til grunn for ansinitet.

Samme potensielle problemstilling gjelder kabinen i Norge hvor det er 2 foreninger, NKF og Ex:Braatens kabinforeningen som ligger under Parat, hvor den ene foreningen har som motto, vi skal ha minst like gode avtaler som den andre, og lar den andre jobbe....

Hvorfor tror du at du vet så mye om hvordan kabinforeningene fungerer? Hvis din kilde til informasjon om SNK/Parat versus NKF, består i å lese iforum ler jeg bare....

Hvorfor tror du at du vet så mye om hvordan kabinforeningene fungerer? Hvis din kilde til informasjon om SNK/Parat versus NKF, består i å lese iforum ler jeg bare....

PA Viking kan sikkert svare selv når han er her inne, men så vidt jeg har forstått dette så er han gift med ei som jobber i kabinen i SKNO. Hvilken fagforening hun evt er tilknyttet vet ikke jeg.

PA Viking kan sikkert svare selv når han er her inne, men så vidt jeg har forstått dette så er han gift med ei som jobber i kabinen i SKNO. Hvilken fagforening hun evt er tilknyttet vet ikke jeg.

Jeg vet at han er gift med en vertinne som er tilknyttet NKF. Han er altså ikke part selv, har kun sin kones versjon av hva som skjer, og NKF-medlemmenes klagemur "iform" (medlemsblad). All informasjon han mottar er altså "heresay". Meget tynt grunnlag for å uttale seg om ting som angår forhandlinger som kabinforeningene har med SAS-ledelsen altså. Selv er jeg medlem av SNK (SAS Norge Kabinforening) og påberoper meg derfor å ha langt større innsikt enn PA Viking i hva foreningene forhandler om og vektlegger. Derfor irriterer det meg grenseløst å se hva en utenforstående får seg til å skrive om SNK versus NKF. Det er vrøvl fra ende til annen.

Jeg vet at han er gift med en vertinne som er tilknyttet NKF. Han er altså ikke part selv, har kun sin kones versjon av hva som skjer, og NKF-medlemmenes klagemur "iform" (medlemsblad). All informasjon han mottar er altså "heresay". Meget tynt grunnlag for å uttale seg om ting som angår forhandlinger som kabinforeningene har med SAS-ledelsen altså. Selv er jeg medlem av SNK (SAS Norge Kabinforening) og påberoper meg derfor å ha langt større innsikt enn PA Viking i hva foreningene forhandler om og vektlegger. Derfor irriterer det meg grenseløst å se hva en utenforstående får seg til å skrive om SNK versus NKF. Det er vrøvl fra ende til annen.

Da forstår jeg. Du skrev "lese iforum" i ditt forrige innlegg, så jeg tenkte du mente at han hentet sin informasjon fra å lese i dette forumet....:), men forstår nå at du sannsynligvis mente medlemsbladet til NKF.

Da forstår jeg. Du skrev "lese iforum" i ditt forrige innlegg, så jeg tenkte du mente at han hentet sin informasjon fra å lese i dette forumet....:), men forstår nå at du sannsynligvis mente medlemsbladet til NKF.

Ja - ser nå at jeg burde skrevet iforum med apostroffer rundt.... jeg mente selvsagt medlemsbladet "iforum" som du er inne på her... ;)

Men hvor man faktisk var ansatt....som burde ligge til grunn for ansinitet.

Nope! K-avtalen til SAS Commuterpilotene var sluttet med SAS Commuter, hvor SAS Commuterpilotene var ansatt mens K-avtalen til SAS-pilotene var sluttet med SAS, hvor SAS-pilotene var ansatt.

Et nummer i Brønnøysundregistret endrer ikke på dette.

For øvrig har dette også vært prøvd i Asker og Bærum Tingrett. SC-pilotene tapte så det sang.

Bare litt behov for konkretisering.

Er det virkelig slik at det blir begått streikebryteri for å dekke opp produksjon?
Hvis man aksepterer forandring i program og selger ferie og fritid for å dekke produksjon som man forventer vil bli berørt av en eventuell streik, er ikke dette noe som er enestående når det gjelder hvordan man skal oppføre seg i arbeidslivet?

Hvis dette ikke er tilfelle, hva er da forklaringen?

Bare litt behov for konkretisering.

Er det virkelig slik at det blir begått streikebryteri for å dekke opp produksjon?
Hvis man aksepterer forandring i program og selger ferie og fritid for å dekke produksjon som man forventer vil bli berørt av en eventuell streik, er ikke dette noe som er enestående når det gjelder hvordan man skal oppføre seg i arbeidslivet?

Hvis dette ikke er tilfelle, hva er da forklaringen?

Ja, forskjellige avdelinger med SAS piloter har jo enorm respekt for sine kolleger, det ser man jo i resten av denne traaden :rolleyes:

Svaret mitt er at dersom det gavner pilotenes meling av egen kake, er det jo en skandale aa drive med streikebrudd. Dersom ikke, gir jo de fleste blaffen...

Kanskje noen har åpnet øynene??

- For første gang har vi sagt til våre medlemmer at vi er nødt til å gjennomføre "Program 2008", og at de må vente endringer i avtalene sine. Vi har gitt SAS Danmark et konkret tilbud. Hvis det her ikke lykkes, er det stor risiko for at SAS ikke eksisterer som selvstendig selskap, sier Verner Lundtoft Jensen, formannen i kabinforeningen CAU.

Også pilotene ser ut til å være innstilt på endringer.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1420465.ece?jgo=c1_re_left_6&WT.svl=article_readmore

Jøss, det fine været i København den siste tiden må tydeligvis ha hjulpet på humøret til enkelte

Ja, naar CAU er opptatt av fremtiden maa jeg nesten ta en check om hell has indeed frozen over.. Og saa rett etter at de har tystet paa sin egen arbeidsgiver og paafoert dem millionkostnader...

Det gjenstaar dog aa se om pilotene faktisk er villig til aa gjoere det som maa til for aa faa skuta paa rett kjoel....

Back