Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Forøvrig er det interessant å merke seg tabloidiseringen av de rosa avisene. Og selv Tante A i Akersgata kjøper ukritisk taboide næringslivsmeldinger fra NTB.

DN.no har jo blitt fullstendig "Se og Hør" det siste året. Jeg er dritlei overskrifter om "aksjeras", "krise", "stuper" og "til himmels" fordi det er en prosentvis beskjeden endrig i aksjer, indekser og tall...

-A

Hei igjen Jumper G5!

Hvis du mente SAS-flygere her, må du spesifisere litt mer.

Nei, det var toppledelsen i enkelte firma og bonus ordningen jeg siktet til...;)

Dag

I den nærmeste tiden etter 9/11 gikk pilotforeningene i SAS (Pfor) med på ganske kraftige kutt, ikke bare i lønn, men også andre goder som overført i kroner medførte for mitt vedkommende en reallønnsnedgang på litt i underkant av 15 %. I tillegg ble også tjenestegjøringsavtalene forandret til SAS sin fordel. Med unntak av en lønnsøkning på 2,5 % prosent for tre-fire år siden, så har det stått på stedet hvil siden da. Jeg flyr p.t. ca 200 timer mer pr. år enn i 2001. Vi hadde en del av lønnen som et middelproduksjonstillegg som med den enorme produktivitetsøkningen i pilotkorpset, ville gitt en lønnsøkning av dimensjoner. Denne ordningen er i ferd med å bli avskaffet, den har stått på stedet hvil siden 2001, og blitt erstattet av et bonustillegg på 1,5 %. Det blir en engangsutbetaling for fjoråret. Kapteinstillegget er forhøyet med noe sånt som 700 kr/mnd. Dette er penger som vi egentlig skulle hatt siden 1. april ifjor, men som kommer til utbetaling i nær fremtid. For min del betyr det at jeg får etterbetalt ca 8 % av en årslønn. Det blir en stor sum, men ikke 100 000 i økt årslønn som avisene feilaktig har skrevet om. Den nylig inngåtte avtalen skal gjelde frem til 1. april 2009. I den perioden øker lønnen med noe i underkant av 3 %. Noen bonusutbetaling neste år tror jeg ikke noe på.
SAS har verdens høyeste utnyttelse av A330/340-flåtene. SAS pilotkorps på disse typene er Europas mest effektive på papiret, men nr. 2 pga. veldig mye tilskoling med periodevis overskudd av alle pilotkategorier på typen.

Du glemte visst å fortelle oss hvor mye en kapteinslønn i SAS ligger på i året?

Er det nok til å kvalifisere for AmEx Gold? (dvs 1 mille)

BF:cool2

ellers er jeg vant til - etter noen år i "bolaget" at lønnsforhandlinger foregår slik:
"Vil du ha lønn i år også?"
"ja, helst"
"ok, da er vi ferdig med årets forhandlinger"

Vel nesten som vi har det da

Fagforening: Vi ønsker en 5 prosent lønnsøkning til alle ansatte..
Ledelsen: Det kan dere bare glemme.. selskapet går dårlig og dette har vi ikke råd til.
Fagforeningen: Ok.. greit..

Forhandlingen er avsluttet..

er det sånn at hvis SAS ansatte går opp i lønn så skal det straffes og slåes hardt ned på ? Jeg merker jeg begynner å få litt angina light av samfunnets generelle holdninger til SAS ansatte. Når folk på bensinstasjoner begynner å skrike til kolleger; "du synes og kaffen smaker så jævlig selv at du må kjøpe den her? vel, du kommer jo ikke til å ha noen jobb om to år uansett så da kan du tenke litt på det i samme slengen"

Jeg bare lurer liksom.....

Jeg er SAS ansatt.. og jeg er ikke lengre fornøgd med å få "du skal bare være glad du har en jobb å gå til" slengt etter meg .

Mens flyvende personale tar hele jævla lønnspotten gang på gang.. 8 år uten ett skikkelig lønnsoppgjør gjør det ikke akkurat motiverende å gå på jobb å gjøre en insats. Takken du får er stortsett å få slengt etter deg at man er en økonomisk belastning for selskapet..

Mens flyvende personale tar hele jævla lønnspotten gang på gang.. 8 år uten ett skikkelig lønnsoppgjør gjør det ikke akkurat motiverende å gå på jobb å gjøre en insats. Takken du får er stortsett å få slengt etter deg at man er en økonomisk belastning for selskapet..

Du har min fulle sympati akkurat der. Det er frustrerende å alltid komme dårlig ut av oppgjør. MEN det har jo ikke noe med andre grupperinger i selskapet å gjøre. Å hevde at du får dårlig oppgjør fordi de flygende får bra blir jo litt feil.
Hver fagforening forhandler så knallhardt de tør hver for seg og får resultater deretter. En forening kan jo ikke moderere seg i sympati for andre grupperinger i selskapet. Da vinner jo overmakta hver gang.

Last edited:

Jeg er SAS ansatt.. og jeg er ikke lengre fornøgd med å få "du skal bare være glad du har en jobb å gå til" slengt etter meg .

nå vet jeg bare konturene av hva slags betingelser de som jobber på bakken har.

en ting jeg hvertfall tok innover meg tidlig at hvis det er en jobb som ikke oppfylle de ønsker og krav jeg har så er det jo bare å se seg om etter noe annet å gjøre.

F-35 ,problemet hos oss er at fagforeningene mer elller mindre har gitt eff og ikke har giddet å slå noe i bordet i det heletatt.. Har vært i BFK i alle år og de har ikke vært mye intresert..

Har meldt meg over i LFF nå, så håper jeg at det er litt mer tak i dem.

Bare en liten digresjon:

I den nærmeste tiden etter 9/11 ...

11/9 faktisk. 9/11 blir brukt av så mange at det snart er en "sannhet" at det skjedde 9. november. Men det var altså 11. september ...:8:

(Beklager FBU FOREVER, men jeg greide ikke å la være, for jeg ser den feilen så ofte ...)

Nine-Eleven er et begrep, Elleve-Ni er ikke, så det er ingen feil å skrive 9/11.
Skriver man derimot datoen fullt ut, så blir det 11.09.2001 på vår side av kloden.

Bare en liten digresjon:

11/9 faktisk. 9/11 blir brukt av så mange at det snart er en "sannhet" at det skjedde 9. november. Men det var altså 11. september ...:8:

(Beklager FBU FOREVER, men jeg greide ikke å la være, for jeg ser den feilen så ofte ...)

Det kommer vel helt ann på LOCALE og TZ det ...

Artikkel om dette også hos Boarding:

"Pluss 100.000 i lønn for SAS-pilotene"
http://www.boarding.no/art.asp?id=31304

SAS-ledelsen presiserer:
"- Feil om pilotlønner i skandinaviske medier"
http://www.boarding.no/art.asp?id=31309

Her er pressemeldingen fra SAS-ledelsen i Stockholm:

"Fel om pilotlöner i skandinaviska medier

Skandinaviska medier skriver idag att medlemmar i Norske SAS-flygeres forening har fått ett ”guldkantat” lönelyft på mellan 12 och 13 procent över två år som ett resultat av årets förhandlingar. Detta stämmer inte. Det nya avtalet ger piloterna inom Dansk Pilotförening (DPF), Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) och Svensk Pilotförening (SPF) en löneökning på 7,5 procent över två år, vilket är i linje med den genomsnittliga löneutvecklingen på den skandinaviska marknaden. En bonus på 1,7 procent förhandlades fram år 2004 och tillhör därmed inte årets uppgörelse".

Bare en liten digresjon:

Fly high, pls spar oss. Det heter 9/11 nine - eleven. Hendelsen det refereres til skjedde i USA. Det er da det minste vi kan vise av respekt, at vi sier og skriver det slik de som opplevde dette uttrykker det. For øvrig, for oss i flybransjen som daglig kommuniserer med internasjonale aktører, ville det bli veldig tungvindt å switche mellom den ene og andre uttrykks måte. Vi refererer nemlig relativt ofte til nine-eleven, da det på en måte representerer et paradigme skifte i luftfarten.

SAS-ledelsen presiserer:
"- Feil om pilotlønner i skandinaviske medier"
http://www.boarding.no/art.asp?id=31309

Selv om SAS sender pressemeldingen gjennom det eminente selskapet Cision, så tror jeg nok ikke akkurat at dette kommer på trykk andre steder enn på Boarding... Saklighet er ikke det mediene er mest opptatt av.

-
Og selvsagt heter det 9/11 - dette er et internasjonalt uttrykk. Du mener vel ikke at kioskkjeden 7-Eleven skulle hete Eleven-7 i Norge (sorry, kunne ikke dy meg en fredags kveld..)

Og selvsagt heter det 9/11 - dette er et internasjonalt uttrykk. Du mener vel ikke at kioskkjeden 7-Eleven skulle hete Eleven-7 i Norge (sorry, kunne ikke dy meg en fredags kveld..)

Eleven-Seven er bombene i London, skal disse da omtales som Seven-Eleven i USA? :p

-A

Eleven-Seven er bombene i London, skal disse da omtales som Seven-Eleven i USA?

Det beste er vel å ikke omtale hendelsen i USA høyt på offentlige steder i hvertfall. Ellers ender man vel på Guantanamo fortere enn man får sagt 11/9:D

Jøss, trodde ikke dette skulle være så vanskelig! Snakker man norsk, - ja, så snakker man norsk og sier f.eks. 11/9. Snakker man engelsk, så blir saken en annen. Dette har verken med manglende respekt eller "paradigme skifte" å gjøre. Jeg ser at Flaps40 er sterkt influert av amerikansk påvirkning i språket allerede, og 9/11 er et slikt eksempel.

Det er min oppriktige mening (det kan skyldes at jeg jobber med språk), og jeg har ryggdekning i språkråd, ordbøker mm.

Forøvrig er Seven-Eleven et egennavn. En dato er ikke et egennavn.

Last edited:
Back