Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå
Ingen grunn til å hugge, Dag :
Det er riktig, alt du påpeker, men jeg kan ikke snakke for andre yrkesgrupper enn de jeg kjenner best til. Utrolig lav begynnerlønn er en del av karriereløpet, der er der man samler erfaring og den kan man så si kompenseres i den andre enden av karrieren, dersom man har værtig heldig med konjunkturene, og dersom man har vært heldig å komme inn i en major airline. Mange gjør ikke det, og velger å slutte i flygeryrket, eller går til corporate aviation istedet.
Mer interessant er kanskje dette; hvor lite skal mennesker i en menneskekrevende bransje som luftfart finne seg i å tjene, når flyselskapene velger å legge ut de ene billigprisene etter de andre og å øke og øke kapasiteten, selv når fuelprisene stiger til de store høyder? Er du interessert i å halvere din personlige lønn for å tilfredsstille både aksjonærenes avkastningskrav, ledelsens bonushunger (i noen selskaper), og publikums forventniger om at det er billigere å fly fra Norge til Syden enn det koster å sette bilen på langtidsparkeringen i mellomtiden?
Den enkelte flyger eller bakkeansatt kan ikke forventes å slåss en slik kamp på egenhånd, derfor er foreninger og forbund som forhandler avtaler også en naturlig og viktig del av de store justeringsmekansimene som påvirker kapital og marked, pris og tilbud. :nor