Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg har litt problemer med å forstå at man må starte på scratch når man begynner i nytt selskap. Jeg skjønner at det har med senioritetslister, men erfaringen er nå uansett der selv om den er opparbeidet i et annet selskap og selv om SOP'ene kan være noe forskjellige så er det ikke så forskjellig at det rettferdiggjør å fjerne all ansiennitet. Å lære seg nye rutiner når man bytter jobb er jo helt standard praksis på landjorda, men erfaringen man besitter får man uansett med seg (når det er relevant for jobben, noe det vil være for en kaptein/styrmann)

Behov og etterspørsel. Før korona, når behovet var stort, kunne man finne selskaper som ansatte kapteiner direkte. DY gjorde vel også dette i en periode. I hvertfall gjorde OSM det.
Nystartede selskaper må nødvendigvis ansette kapteiner direkte også.
Men i magre tider, som nå, er det lengre mellom disse mulighetene ..

Hva er vanlig lønn for en kaptein? Hos DY for eks, før korona.

Om man ikke klarer å leve av 750K, så har man uansett prioritert feil i livet.

Det gjør sikkert de fleste, om man er fornuftig - og ikke gjør seg til en kandidat for deltakelse i Luksusfellen. Men tviler på at det som er poenget for denne kapteinen heller..
Jeg ser mange av poengene denne DY-kapteinen har jeg...

Jeg har litt problemer med å forstå at man må starte på scratch når man begynner i nytt selskap. Jeg skjønner at det har med senioritetslister, men erfaringen er nå uansett der selv om den er opparbeidet i et annet selskap og selv om SOP'ene kan være noe forskjellige så er det ikke så forskjellig at det rettferdiggjør å fjerne all ansiennitet. Å lære seg nye rutiner når man bytter jobb er jo helt standard praksis på landjorda, men erfaringen man besitter får man uansett med seg (når det er relevant for jobben, noe det vil være for en kaptein/styrmann)

Der er jo ingen annen grunn enn at sånn er det bare fordi det alltid har vært sånn! Men, det vet du vel ;)

Ellers er jo uttalelsen intet mindre enn ganske tragisk og heller ødeleggende synes nå jeg. Ikke sier vedkommende noe om tillegg heller, så sannhetsgehalten i tallene er jo svært redusert hvis en tenker på hva flygerne faktisk får betalt. I tillegg kommer jo faktisk også livsstil, og hvis de har behagelige skiftplaner har jo det også en verdi, men om alt skal telles i millioner kroner spiller jo det ingen rolle.

Jeg er dessverre ikke overrasket over at noen klarer å ordlegge seg så klønete og virker å ha et gangsyn som ikke engang rekker til egen nesetipp. Men, kanskje Flyr er den nye hakkekyllingen til rødnesekrigerne nå som de ikke kan hakke på Wizz Air lenger...

Veldig mange som sitter på sine høye hester her inne, ser jeg. Tviler på at dere umiddelbart hadde takket ja til en jobb der dere måtte gå ned 40% i lønn for én måned mer jobb pr. år.

Som skrevet over her, ikke alt måles i kroner og øre. Vesentlig forverrede skiftplaner med tilhørende belastning for seg selv, familie og folk rundt burde resultere i mer lønn, ikke mindre.

Last edited:

Veldig mange som sitter på sine høye hester her inne, ser jeg. Tviler på at dere umiddelbart hadde takket ja til en jobb der dere måtte gå ned 40% i lønn for én måned mer jobb pr. år.

Som skrevet over her, ikke alt måles i kroner og øre. Vesentlig forverrede skiftplaner med tilhørende belastning for seg selv, familie og folk rundt burde resultere i mer lønn, ikke mindre.

Må man så må man, etter en nedbemanning takket jeg ja til en lønnsnedgang på ca 60% og økning i antall arbeidsdager på ca 130%. Nedverdigende? Neppe. Markedet rår, og man må bare tilpasse seg.

Må man så må man, etter en nedbemanning takket jeg ja til en lønnsnedgang på ca 60% og økning i antall arbeidsdager på ca 130%. Nedverdigende? Neppe. Markedet rår, og man må bare tilpasse seg.

Ja, da må man. Må man ikke, så sitter det langt inne hos de fleste å gjøre det frivillig, tror jeg.

Ja, da må man. Må man ikke, så sitter det langt inne hos de fleste å gjøre det frivillig, tror jeg.

Mottar man dagpenger fra NAV fordi man er permittert, så må man faktisk. Hvis ikke begår man mest sannsynlig trygdesvindel, som er straffbart. Får håpe denne fyren har en annen jobb for tiden, mens han håper på at hans gamle jobb som pr idag faktisk ikke eksisterer, skal gjenoppstå fra asken.

Og så er spørsmålet, tok denne kapteinen 18 uker uten dagpenger, eller kommer han i kategorien nav-svindler?

Selvsagt, men har føler jeg nesten artikkelforfatter forsøker få det høres ut som man ikke kan leve av lønnen Flyr her tilbød.

Få, om noen, vil jo selvsagt gå ned i lønn, men var det faktiske alternativet er å gå ned 40% eller mer enn doble den, sammenlignet med pengene fra NAV?

Selvsagt, men har føler jeg nesten artikkelforfatter forsøker få det høres ut som man ikke kan leve av lønnen Flyr her tilbød.

Ja, der er jeg enig.

Sånn apropos, hva er det egentlig med piloter og lønninger som fascinerer folk så veldig? Det er veldig mange som har sterke meninger om disse bortskjemte kapteinene. Det er liksom ikke like mye diskusjon rundt revisorer (min bestekompis er revisor, og har alltid tjent mye mer enn meg..), leger, eiendomsmeglere, og andre med mye fetere lønninger som sover i sin egen seng hver natt. Hva er det med piloter som gjør at det liksom ikke skal være greit å tjene den berømte millionen, som for manges del først kommer etter 2/3 av yrkeskarrieren.

Igjen apropos, snakket med en kaptein som sa han med noen få tusen kroners forskjell tjente det samme kronebeløpet i 2019 som i 2004. Da snakker man ikke akkurat lønnsvekst på linje med resten av samfunnet.

Sånn apropos, hva er det egentlig med piloter og lønninger som fascinerer folk så veldig?

Fordi det heter flyprat, og ikke legeprat, revisorprat osv... men tenker du sånn ellers i samfunnet, så føler jeg ikke piloter skiller seg ut, mange som klager på tannlegen som tjener 3 mill, øre-nese-hals-legen med 2 mill etc. Det er nok en norsk folkesport å klage på at andre tjener penger.

Fordi det heter flyprat, og ikke legeprat, revisorprat osv... men tenker du sånn ellers i samfunnet, så føler jeg ikke piloter skiller seg ut, mange som klager på tannlegen som tjener 3 mill, øre-nese-hals-legen med 2 mill etc. Det er nok en norsk folkesport å klage på at andre tjener penger.
Det som forundrer meg at de som sier de liker fly og har en over gjennomsnittlig interesse for alt som flyr har slike holdninger til de som virkelig flyr. Noen nevnte livsstil som om det er et pluss. De rundt meg tjener mye mer enn i Norge, vi må vel være veldig ufyselige. Til sammenligning, når Norwegian søkte om 787 crew, tilbydde de en betaling som ingen i USA ville rørt. Her tjener du lett det dobbelte i høyresetet av det de tilbydde som kaptein. I narrowbody. Det har ikke alltid vært slik, 10 år siden var det for mye piloter i forhold til jobber, og betaling deretter. Og det var alltid noen som ville tatt jobben din for mindre lønn. Mange på dette forum ville kanskje jobbet gratis om de hadde muligheten. For at de ser på det som hobby og moro.
Det er bare og hive deg til. Kun 1M i lån i starten, og mange bruker en halv til på typeratinger for og «kjøpe» jobb som jo er en uting. Jobba selv på sultelønn i flere år på fly som de fleste av dere ikke ville satt fot i. Til alle døgnets tider. Så var det mange år med lønn som var nok til og betale ned lån hvis jeg betalte samme beløp som jeg betalte på huset. Et hus jeg hadde råd til og kjøpe etter 8-9 år som profesjonell pilot, etter og ha bodd som en hund i mange år. Jeg var heldig, betalte ned lån aggressivt, men det tok 12 år og betale tilbake.
Etter 30 år med opp og ned tjener jeg endelig «bra». Som var en av de ting som tiltrekte meg til yrket. Har mistet jobb og 80% av inntekt før, måtte starte på bunnen igjen.
Hver gang jeg går til lege kan karrieren ryke. Blir du dømt for noe kan det samme skje. Ikke og snakke om hver gang du møter til trening. En dårlig dag kan ta alt fra deg. Selv om du brukte 4-6 uker på forberedelse. Som du selvsagt ikke får betalt for. At ting går bra en stund betyr ikke at de går bra bestandig. Og de fleste av oss har ikke et annet yrke og falle tilbake til, alt er investert i ett mål. Men likevel tjente de mer i kabinen enn i høyresetet i noen norske selskap i årevis. Og de kom dit uten og investere noe i yrket. Men det var greit. Det som ikke var greit var at en kaptein tjente over en M. For da er det Gucci og toppvilla i Bærum som gjelder. Har noen priset en villa i Bærum i det siste?
Jeg skjønner at noen uttalte seg blærete. Jeg skjønner og at janteloven lever i beste velgående i Norge. Det jeg ikke skjønner er at de som kaller seg flyinteresserte har slike holdninger mot de av oss som faktisk jobber i bransjen. Min lønn kom etter mange harde år og kan bli borte i morra. Og jeg vil aldri unnskylde eller føle meg skyldig for og tjene mer enn snittet.
Ferdig!

Ok, ikke helt ferdig. Mange flighter jeg flyr bringer inn 300-500.000 NOK i billett inntekter. Og flyr som regel to for dagen, noen flyr opp til fire. Selskapet genererer 1-2M per dag på en god dag der du jobber som crew. Er bare rimelig at de som er vanskeligst og erstatte får sin del av kaka.

Var det noen her i tråden som enten klaget eller mente da var feil at en kaptein tjente 1,4 mill i året? Det er ikke slik jeg leser det. Og jeg er helt enig at lønnsutviklingen i luftfarten i Norge/Skandinavia de siste 20 årene har for mange vært utrolig dårlig

Det derimot noen av oss prøvde å få frem, var bare at i en tid med mange arbeidsledige piloter, så har man jo et litt dårlig forhandlingskort i lønnsforhandlinger. Og det naturligvis vil bli et press på lønninger, spesielt i nystartede selskaper, som da kan legge seg under de etablerte i lønn, og fortsatt få gode kandidater. Dog vil jo dette være kortvarig og på sikt vil lønningene mellom "like" selskapene mer eller mindre jevne seg ut. Hvis ikke så vil jo man miste ansatte til de som tilbyr bedre vilkår. Og det har man jo sett eksempler på

Selvsagt skjønner jeg jo at vedkommende synes en nedgang i inntekten på 40% er kjipt, og jeg ville jo slitt selv da både forbruk og bolig er tilpasset et høyere nivå. Men jeg føler at leserinnlegget vitner om en for dårlig virkelighetsoppfattelse av dagens situasjon, og dessverre setter piloter i et dårlig lys. Det Flyr initielt tilbydde her er jo langt unna noe som minner om "pay-to-fly" eller "jordbærplukkerlønninger"

Last edited:
Ja, der er jeg enig.

Sånn apropos, hva er det egentlig med piloter og lønninger som fascinerer folk så veldig? .

Siden det er flyprat blir det fokusert på det :) Personlig unner jeg viktige samfunssposisjoner en god lønn, men etterhvert som jeg «drar på årene» forstår jeg ikke helt ubalansen i lønn mellom f.eks det arbeidet en sykepleier utfører vs. en pilot. Selv utdanningsløpet er på mange måter hardere/vanskeligere/lengre for en sykepleier (da ser jeg bort fra luftfartsbachelor som vel kommer ut ca likt, og militær utdannelse som nok er knallhard). Og selv om det er mye peng i sykehusdrift og farmasi, så som i luftfartsbransjen, så sliter jeg mer og mer med å se hvorfor det skal være slik. Formidlende for piloter er en «ubehagelig arbeidstid», men dét kan jo sies om sykepleiere i økende grad. Så en så stor forskjell er noe uforståelig for meg.

Få, om noen, vil jo selvsagt gå ned i lønn, men var det faktiske alternativet er å gå ned 40% eller mer enn doble den, sammenlignet med pengene fra NAV?

Dersom man har tjent 1,2mnok i året i 10 år, har man naturligvis også oppbygget seg et forbruk som tilsvarer inntekten. Man har hus, lån, bil osv man skal betjene. De aller færreste i samfunnet tar høyde for at man skal akseptere en 40% lønnsnedgang helt ut av det blå(Ja, en pandemi er ut av det blå). Er det rimelig at piloter må selge huset sitt, fordi en aktør betaler langt under bransjestandard?

Så ja, det er faktisk mulig å ikke kunne leve av 750K, uten at det er kritikkverdig.

Å ta den jobben, vil for enkelte piloter være å pisse i buksa for å holde seg varm. Uansett får man håpe på at markedet kommer seg raskt, og at mange nok piloter benytter seg av 14-dagers oppsigelse i prøvetiden på 6 mnd, for å returnere til SK/DY osv. Da vil Flyr plutselig sitte med et dilemma hvor de må heve lønnen drastisk for å beholde folk, alternativt pløye markedet for piloter som er ute etter en kortvarig karriere på 750K-lønna.

Siden det er flyprat blir det fokusert på det :) Personlig unner jeg viktige samfunssposisjoner en god lønn, men etterhvert som jeg «drar på årene» forstår jeg ikke helt ubalansen i lønn mellom f.eks det arbeidet en sykepleier utfører vs. en pilot. Selv utdanningsløpet er på mange måter hardere/vanskeligere/lengre for en sykepleier (da ser jeg bort fra luftfartsbachelor som vel kommer ut ca likt, og militær utdannelse som nok er knallhard). Og selv om det er mye peng i sykehusdrift og farmasi, så som i luftfartsbransjen, så sliter jeg mer og mer med å se hvorfor det skal være slik. Formidlende for piloter er en «ubehagelig arbeidstid», men dét kan jo sies om sykepleiere i økende grad. Så en så stor forskjell er noe uforståelig for meg.

Kona er sykepleier. Det er vel det at de tjener håpløst dårlig, heller enn at piloter tjener altfor bra.

orstår jeg ikke helt ubalansen i lønn mellom f.eks det arbeidet en sykepleier utfører vs. en pilot. Selv utdanningsløpet er på mange måter hardere/vanskeligere/lengre for en sykepleier (da ser jeg bort fra luftfartsbachelor som vel kommer ut ca likt, og militær utdannelse som nok er knallhard).

Forskjellen er at sykepleierne har intet ansvar, de har ikke betalt 1 000 000-1 500 000 kr for utdannelsen sin(Pilot Flyskole+Typerating), de er garantert å få jobb ved fullført utdannelse, de er ikke bortreist 3-5 dager av gangen fra familien sin, de trenger maksimalt jobbe hver tredje helg, de har tusenvis av ulike arbeidsgivere å velge mellom, de mister ikke jobben på livstid dersom de får hjerteproblem, tinnitus, kreft, problemer med synet. Man utøver en stor personlig risiko ved å ta jobben som pilot - både helsemessig og karrieremessig- og det skal man også kompenseres for.

Dersom du sammenligner piloter med sykepleiere, hvor vil du da plassere flyvertinnene i hierarkiet?

Last edited:

Trist å lese her at yrkespiloter roter seg inn i sånne pissekonkurranser om hvem som har mest ansvar og hvem som har dyrest utdannelse her i verden.

For å komme tilbake til denne sakens utgangspunkt, har vi her å gjøre med en permittert pilot som har takket nei til et jobbtilbud, og som så har tatt kontakt med media(!) uten annen motivasjon jeg kan spore enn forsøke å sverte en konkurrent og bransjekolleger. Hvilke profesjonelle mennesker gjør sånt? Hva har han tenkt han skal oppnå?? Nei, det er ikke annet enn nedrig og pinlig for hele yrkesstanden, og viser hvor lavt noen er villig til å synke når de er livredde for konkurranse og egen (pt. ikke-eksisterende) arbeidsplass. Flaut.

At NRK i det hele tatt har trykket denne ikke-saken, er høyst besynderlig IMO.

Trist å lese her at yrkespiloter roter seg inn i sånne pissekonkurranser om hvem som har mest ansvar og hvem som har dyrest utdannelse her i verden.

Er ikke snakk om pissekonkurranse, men det er for å sette det i perspektiv til "sykepleier-pilot"-sammenligningen.

Back