Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)
Behov og etterspørsel. Før korona, når behovet var stort, kunne man finne selskaper som ansatte kapteiner direkte. DY gjorde vel også dette i en periode. I hvertfall gjorde OSM det.
Nystartede selskaper må nødvendigvis ansette kapteiner direkte også.
Men i magre tider, som nå, er det lengre mellom disse mulighetene ..
Jeg har litt problemer med å forstå at man må starte på scratch når man begynner i nytt selskap. Jeg skjønner at det har med senioritetslister, men erfaringen er nå uansett der selv om den er opparbeidet i et annet selskap og selv om SOP'ene kan være noe forskjellige så er det ikke så forskjellig at det rettferdiggjør å fjerne all ansiennitet. Å lære seg nye rutiner når man bytter jobb er jo helt standard praksis på landjorda, men erfaringen man besitter får man uansett med seg (når det er relevant for jobben, noe det vil være for en kaptein/styrmann)
Behov og etterspørsel. Før korona, når behovet var stort, kunne man finne selskaper som ansatte kapteiner direkte. DY gjorde vel også dette i en periode. I hvertfall gjorde OSM det.
Nystartede selskaper må nødvendigvis ansette kapteiner direkte også.
Men i magre tider, som nå, er det lengre mellom disse mulighetene ..