Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr
To av de ulykkene vi så på i recurrent training, var ATR i Asia og A320 i Pakistan. Begge horrible eksempel på prosedyrer som ikke ble fulgt, men og på noe som aldri ville blitt gjort av noen med mye erfaring. I begge tilfeller ville det vært bedre og sitte på hendene en stund.
Helt sant, men du vil også finne det vanskelig å sitte på hendene hvis du ikke skjønner hva som skjer og dermed panikkfølelsen kommer snikende...
Jeg går ut ifra at det er PIA8303, A320en som landet på motorene, du referer til. Hele den sekvensen er jo så vanvittig at det er vanskelig å forstå hvordan det er mulig å ende opp i en slik situasjon.
Men, en kan ikke si at noen med mye erfaring aldri ville finne på å ende opp i en situasjon som er vanskelig å fatte. Vi er mennesker og noen ganger går det bare helt galt selv om det aldri var intensjonen.
Oss mennesker har jo, kanskje dessverre, den egenskapen at vi gjerne vil fullføre det vi har påbegynt (press-on-itis som en ofte sier her i UK) men hvis planen var feil i utgangspunktet, starter man på toppen av en bakke og den kan fort bli svært glatt. Det er jo ett av argumentene for å ha to flygere, at de forhåpentligvis ikke vil ha identiske tanker og dermed sette utfor bakken samtidig. Skulle det allikevel skje har en jo masse systemer i flyene som skal hjelpe på med å stoppe ferden ned bakken men disse er jo kalibrert som en absolutt siste forsvarsmekanisme og hvis en da ignorerer dem, ja da er jo utfallet gitt selv om det aldri var intensjonen i utgangspunktet.
Et eksempel er landing/go-around. Enkelte sier jo at en go-around er den vanskeligste manøveren å utføre siden det kan gå år og dag mellom hver gang, men den er enda vanskeligere å starte, da en sikkert vil klare å få landet på et vis. Landingen er jo ofte den mest åpenbare manøveren en flyger gjør og "alle" bedømmer flygeren på landingens kvalitet. Hvis en gjør en go-around er jo det den ultimate ydmykelsen da det er et bevis på at en ikke klarte denne mest "basiske" av manøvre, landingen. ATC kan ofte få skylden for en unstabilised approach, I will say no more... Heldigvis begynner denne barrieren og brytes ned.
Et annet svært godt, men ekstremt eksempel på hvordan mennesker kan være skrudd sammen, er jo Germanwings 9525 som plutselig satte fokus på mental helse. Det var heller ingen som noensinne tenkte at noe slikt kunne skje. Det kan jo kanskje ha skjedd før uten at en egentlig vet det.
Men, siden der er flere og flere flygere, er dermed flere og flere mennesker er der også større sjanse for at underlige beslutninger tas. Dermed er en kombinasjon av kunnskap, ferdigheter og egenskaper/holdinger svært viktig som et fundament i grunnutdannelsen og det er enda viktigere at disse ivaretas gjennom karrieren. Da kan en sørge for at flygerne har den nødvendige kompetansen gjennom sin karriere. Jeg sier ikke at det ikke fungerer nå, men det settes i system og det vil forhåpentligvis bedre sikkerheten for alle. Det er jo spesielt viktig i deler av verden hvor det fortsatt kan gåpålykke og fromme.
SOPs har blitt mer og mer rigide for en trodde en kunne regulere seg ut av det hele ved å gjøre flygerne til roboter og dermed eliminere det menneskelige aspektet. Hver gang noe skjedde ble enten sjekklisten lenger eller noe forbudt. Det fungerte ikke helt så godt som de trodde så noen selskap går nå litt bakover igjen og substituerer et rigid regelverk med kompetanse. Du kan kalle det airmanship hvis du vil, "aviate, navigate, communicate" eller "fly, navigate, communicate" som Airbus sier. Ja, rimet har forsvunnet men "aviate" er ikke nødvendigvis et naturlig og meningsfullt ord for de som ikke er engelskspråklige men alle burde skjønne "fly".
Som et tillegg til det hele for de som er spesielt interesserte, her er Airbus' golden rules for pilots. Ordet "understand" brukes og jo mer en forstår av hva som skjer, jo mer skikket er en til å fatte en beslutning som gir et ønsket utfall evt. takle et utfall som ikke er som forventet.
https://safetyfirst.airbus.com/app/themes/mh_newsdesk/documents/archives/the-golden-rules-for-pilots.pdf
Som Dag Viking sier er jo historien full av hendelser med flygere som har masse erfaring hvis erfaring = timer.